معرفی ماده‌ای جدید برای ساخت بطری‌های سالم +فیلم

«بیسفنول ای» ماده‌ای است که برای ساخت قوطی‌های نوشابه استفاده می‌شود؛ اما ضررهای بسیاری دارد، بر همین اساس دانشمندان از ماده جدید دیگری برای استفاده در این ظروف رونمایی کرده‌اند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، بیسفنول‌ ای (Bisphenol A) ماده شیمیایی که در بسیاری از قوطی‌های غذایی و آشامیدنی جهان یافت می‌شود، دارای مضراتی منجر به بروز سرطان و سایر مشکلات سلامتی است؛ برهمین اساس هم‌اکنون استفاده از آن در چندین کشور جهان ممنوع شده است.

اکنون محققان ماده شیمیایی جدیدی تولید کرده‌اند که بر اساس نتایج آزمایشگاهی از BPA ایمن‌تر است. این گروه tetramethyl bisphenol F نام دارد و شرکت تولید کننده آن با دانشمندان مستقلی همکاری کرده تا اختلافات در مورد تأثیر شیمیایی آن را به حداقل برساند.

این شرکت در حال حاضر پوشش جدید قوطی را به فروش می‌رساند؛ اما سوال اینجاست که آیا قیمت بالای این ماده (دو برابر بیشتر ازBPA) مانع استفاده گسترده از این مواد شیمیایی خواهد شد یا خیر.

وانیل و اکریلیک دارای ویژگی‌های BPA هستند؛ اما دارای عمر مفید کوتاه‌ترند. حال با چسباندن این مواد با استفاده از بیسفنول و عدم ایجاد مشکل برای غدد درون‌ریز می‌توان اقدامی پیشرو در این زمینه انجام داد.

دانشمندان با استفاده از یک برنامه کامپیوتری هزاران بیسفول را به نمایش گذاشتند و دنبال ساختار مولکولی بودند که با دریافت کننده‌های استروژن بدن پیوند نخورند.

مولکول یافت شده tetramethyl bisphenol f (TM BPA) است که برای ساختن برد‌های مدار الکترونیکی از آن استفاده می‌شود.

یکی از مزایای این ماده این است که از قوطی به داخل نشست نمی‌کند. دانشمندان با آزمایش‌های مختلف دریافتند که TM BPA دریافت کننده‌های استروژن و رشد سلول‌های سرطانی را فعال نمی‌کند. این ماده روی ژن‌های مختلف که پاسخگوی استروژن هستند و غده تیروئید نیز تاثیر نمی‌گذارد. این ماده توجه محققان را به خود جلب کرده؛ اما هنوز مشخص نشده که آیا از گزینه‌های دیگر امن‌تر است یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059374

وب گردی

وب گردی