سکوت عجیب  وزیر ارتباطات در پی حذف اکانتهای  انقلابی

یک کارشناس حقوق ارتباطات گفت: سکوت وزیر ارتباطات در جریان حذف دسته جمعی اکانت های انقلابی پس از ترور سردار سلیمانی سوال برانگیز بود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، رویداد علمی بررسی واکنش شبکه های اجتماعی به ترور سردار قاسم سلیمانی از سوی شرکت دانش بنیان دیتاک با همکاری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، آموزان و فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این رویداد زهرا روشن دل کارشناس حقوق ارتباطات گفت: برای من جای تعجب است وزیر ارتباطات که شخصا در مباحث مرتبط با تلگرام وارد گود شد، چرا در داستان های پس از ترور سردار سلیمانی و در ادامه آن مسدود سازی گسترده اکانت های ایرانی کار خاصی انجام نداد.

وی با تشریح شرایط حقوقی شبکه های اجتماعی غربی بیان کرد: اکثر اپ های پر کاربرد امریکایی هستند و در تاییدیه اولیه ای که حین ایجاد حساب کاربری از شما می گیرند، می پذیرید که خود آنها یا نهایتا دادگاه صالحه ای در آمریکا حکم اختلافات خواهند بود، بر همین مبنا این اپ ها قوانین و دیدگاه های مورد نظر آمریکا را در سایر نقاط دنیا نیز تسری می دهند.

این کارشناس حقوق ارتباطات افزود: بر همین اساس است که مثلا تعداد زیادی از صفحات اینستاگرامی را بخاطر انتشار محتوای مربوط به شهادت سردار قاسم سلیمانی مسدود کردند، ایران هم هیچ امکان واکنشی نداشت.

روشن دل تصریح کرد: البته اتحادیه اروپا فعالیت این اپ ها را از ابتدا محدود به رعایت قوانین خاصی کرده است و توان اجرای آنرا هم دارد، بخصوص آلمان به دفعات جریمه برای چنین مجموعه هایی صادر کرده که عموما شامل جریمه های سنگین مالی بوده است، اکثرا هم پرداخت آنها را قبول می کنند زیرا فشار اتحادیه اروپا ضمانت اجرایی آنست.

در ادامه حسین رحمانی دیگر سخنران این رویداد گفت: فعالیت علیه ترامپ در فیسبوک و زیر مجموعه های آن همچون اینستاگرام خط قرمز این شرکت است، زیرا پس از افشای تخلفاتی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده بودند و حمایتی که وی از آنها صورت داد، فیسبوک ادامه حیات خویش را مدیون ترامپ است.

این پژوهشگر تحلیل داده افزود: پس از موج حذف صفحات انقلابی اکنون تقریبا هیچ صفحه بالای 60-70 هزار نفری مذهبی نداریم که همچنان فعال باشد، بازی در زمین که دشمن قواعد آنرا تعیین می کنند چنین تبعاتی نیز دارد و باید آنها را پذیرفت.

وی بیان کرد: ابر کلمات کلیدی اینستا فارسی طیف مشخصی از کلمات هستند که عموما هیچ واقعه ای نمی تواند آنها را چندان تغییر دهد، ساعات بعد از ترور سردار سلیمانی تقریبا همه این کلمات عوض شدند به صورتی که ابتدا فکر می کردم دستگاه های سنجش گر ما دچار خطا شده اند، ولی یک هفته ای این وضعیت اعجاب برانگیز ادامه داشت، که اهمیت ترور سردار سلیمانی در افکار عمومی ایرانیان را نشان می داد.

فاطمی سخنران دیگر این رویداد گفت: برای فضای سال 2020 عمده چهره های سیاسی دنیا در حال افزایش فعالیت خود از اپ های نخبگانی تر به اپ های عمومی تر همچون اینستاگرام اند، زیرا مردم واقعی آنجا هستند.

این کنشگر فضای مجازی افزود: اپ دیگری که بیشتردر بین اقشار نوجوان کشورهای مختلف رواج پیدا کرده و در ایران همچنان کاملا رها و بدون نظارت است " تیک توک " می باشد.

وی بیان کرد: پس از ترور سردار سلیمانی دو سه هزار کلیپ چند ثانیه ای در تیک توک از سوی نوجوانان و جوانان غربی منتشر شد که نشان دهنده وحشت آنان از تبعات ترور سردار سلیمانی و پاسخ نظامی ایران بود، ولی در فضای رسانه ای ایران مورد توجه قرار نگرفت.

کد خبر: 1059381

وب گردی

وب گردی