کشت گیاهان دارویی بر اساس نیاز کارخانجات داروسازی

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد شهر قدس گفت: مهم‌ترین فعالیت‌ مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، آمایش 5‌هزار هکتار از اراضی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور است. به واحدهای دانشگاه مأموریت دادیم در 1000هکتار از این اراضی گیاهان دارویی کشت کنند که البته این گیاهان دارویی بر اساس نیاز کارخانجات داروسازی کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بارها بر عبور از کشاورزی سنتی تاکید و اعلام کرده است که این دانشگاه باید پرچمدار تحول در کشاورزی باشد. به همین دلیل است که واحدها در برنامه جدید خود برای استفاده بهتر از منابع کشاورزی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی نیز در همین راستا راه‌اندازی شده است. واحد شهر قدس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند و یک مرکز تحقیقات نیز در این خصوص دارد. این مرکز تحقیقات به منظور تحقق بخشی از وظایف دانشگاه آزاد اسلامی و کمک به رفع نیازهای پژوهشی کشور درزمینه تولید علم، شناسایی گونه‌های با ارزش گیاهان دارویی، فرآوری مواد استحصالی، استخراج و شناسایی ترکیبات موثره و تهیه داروهای با منشأ «گیاهی» تاسیس شده است.

در واقع هدف از تاسیس این مرکز تحقیقات، دست یابی به گیاهان دارویی با ارزش و اصلاح شده و دانش کاشت، داشت، برداشت، استحصال و فرآوری مواد موثره دارویی و ساخت دارو در رشته‌های تخصصی علوم گیاهی، از طریق انجام طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی است.

عبدالله قاسمی پیربلوطی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های این مرکز تحقیقات سخن گفت. به گفته او مرکز تحقیقات از سال 96 راه‌اندازی شده است؛ اما به صورت عملیاتی از سال 97 و 98 آغاز به کار کرده است. او توضیح داد: مرکز تحقیقات واحد شهر قدس سه گروه دارد؛ گروه گیاه‌شناسی و بذر گیاهان دارویی، گروه تولید ارگانیک گیاهان دارویی معطر و گروه مربوط به فیتوشیمی و خواص درمانی و دارویی گیاهان دارویی است.

او با بیان این که در حال راه‌اندازی گروه ژنتیک و بیوتکنولوژی نیز هستیم اضافه کرد: از مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد شهر قدس، آمایش 5‌هزار هکتار اراضی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور است؛ همچنین اطلاعات را از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی جمع آوری کردیم که البته این کار با همکاری معاونت پزشکی انجام شد. به واحدهای دانشگاه ماموریت دادیم تا در 1000 هکتار از این اراضی گیاهان دارویی کشت کنند که البته این گیاهان دارویی بر اساس نیاز کارخانجات داروسازی کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد شهر قدس ادامه داد: بر همین اساس نشست‌هایی با چند شرکت داروسازی برگزار کرده و آن‌ها یک سری گیاهان دارویی اولویت دار مثل نعناع فلفلی، خارخاسک و آویشن... را بر اساس شرایط آب و هوایی و زیرساخت‌هایی که در واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور وجود دارد تعریف کرده‌اند. بر اساس این اولویت‌ها آمایش ایجاد کردیم و در نهایت به هر واحدی ماموریت دادیم که اراضی خود را زیر کشت چه نوع از گیاهان دارویی ببرند. البته این اولویت‌ها بر اساس استاندارهای سازمان بهداشت جهانی بوده که برای هر گیاه دارویی یک استاندارد مشخص کرده است.

قاسمی پیربلوطی با بیان این که با وزارت جهاد کشاورزی و مدیر کل امور باغبانی تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است، اضافه کرد: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مثل واحد اصفهان (خوراسگان) در زمینه تولید بذر گیاهان دارویی و معطر و همچنین بذر مرغوب با کیفیت‌هایی ژنتیکی وارد شده‌ایم تا داروهایی که می‌خواهیم از آن ماده موثره استخراج شود، استانداردهای لازم را داشته باشیم.

او اظهار کرد: همچنین بنا داریم که این مرکز تحقیقات توسعه پیدا کرده و تبدیل به سرای صنعت و تجارت گیاهان دارویی و معطر در کشور شود؛ همچنین قرار است یک فن‌بازار نیز در اسفندماه با همکاری معاونت تحقیقات فن‌آوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص فرآورده‌های طبیعی که عمدتا داروهایی گیاهی و گیاهان دارویی است راه‌اندازی شود.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد شهر قدس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات این مرکز در خصوص نشر علم و تولیدات مقالات گفت: مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد شهر قدس 20 عنوان مقاله در مجامع بین المللی و مجلات معتبر جهانی چاپ می‌کند؛ همچنین یک مجله فارسی زبان و یک مجله انگلیسی زبان این مرکز تحقیقات نیز در شرف مجوز علمی و پژوهشی است.

او تصریح کرد: یک مسابقه ایده‌شو در زمینه گیاهان دارویی و کاربرد گیاهان دارویی در صنایع غذایی در واحد صفا دشت برگزار می‌شود. استارتاپی هم در اسفندماه در زمینه فرآورده‌هایی طبیعی که تمام داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است برگزار خواهد شد. در نهایت به ایده‌هایی که دارای برنامه تجاری خوبی بوده و طرح توجیه اقتصادی مناسبی دارند، فضایی را در مرکز رشد و سرای صنعت و نوآوری اختصاص خواهیم داد؛ همچنین اگر نیاز به سرمایه‌گذاری داشته باشند برای آن‌ها سرمایه گذاری می‌شود تا توسعه پیدا کرده و وارد تجارت و بازار کار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059391

وب گردی

وب گردی