بودجه ریزی صحیح، سبب شفافیت عملکرد دانشگاه خواهد شد

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بودجه ریزی صحیح، سبب شفافیت عملکرد دانشگاه خواهد شد، گفت: افزایش پاسخگویی، شفافیت عملکرد دانشگاه، بهبودی ظرفیت های دانشگاه حاصل بودجه ریزی صحیح است

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بوشهر، جوادی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در هجدهمین جلسه شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه در محیط های آکادمیک باید سراغ برنامه ریزی های علمی و استراتژیک رفت، توضیح داد: در گذشته به دلیل عدم سرعت در سیر تغییرات برای اداره امور امکان اجرای برنامه هایی با روال یکسان و مطابق گذشته وجود داشت اما امروزه با سرعت تحولات، نیاز به برنامه هایی با آینده نگری برای اجرای مناسب و عقب نیافتادن از کارزار رقابت، ضروری است.

جوادی با تأکید بر اینکه در صدد هستیم با تلاش و رویکرد هم افزایانه، سیر برنامه ریزی و بودجه ریزی را به سمت عملیاتی شدن سوق داد، عنوان کرد: قطعا با شیوه و اسلوب گذشته اداره امور دانشگاه میسر نیست.

وی با بیان اینکه باید با شناسایی وضع موجود برای وضع مطلوب برنامه ریزی کرد، اظهار کرد: در سال های پیشین به دلیل عدم آینده نگری، برنامه تحولی مناسبی برای مقابله با چالش هایی نظیر کاهش دانشجو و متعاقب آن کاهش منابع مالی دانشگاه در نظر گرفته نشد.

جوادی با تأکید بر اینکه بودجه دانشگاه وارد فاز عملیاتی خود شده است، توضیح داد: بودجه ریزی موجب شفافیت مالی، واقعی شدن هزینه ها، تخصیص بهینه منابع محدود در مقابل نیازهای نامحدود می شود.

وی اضافه کرد: همچنین بودجه ریزی مناسب ضمن افزایش پاسخگویی و شفافیت عملکرد دانشگاه، ابزار کارآمدی در بهبود ظرفیت های دانشگاه خواهد بود.

این مسئول با تأکید بر اینکه ظرفیت های متعدد دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در کاهش فاصله بین مرحله ای که دانشگاه در آن قرار گرفته تا آینده ای که در نظر است، کارگشا باشد، تشریح کرد: بحمداله دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحقق اهداف مدنظر گام برداشته است.

جوادی با توضیح اهداف حضور گروه ارزیابی بودجه سازمان مرکزی در استان ها بیان کرد: استان بوشهر سومین استان از لحاظ بررسی 5 ماه نخست مفاد بودجه ای است که در این جلسات برآورد درآمدها و پیش بینی هزینه ها که در بودجه هر استان انجام شده و به صورت توافق نامه تنظیم گردیده، از لحاظ موفقیت آنالیز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه برای همفکری، هم افزایی و چاره اندیشی با مسئولین استانی دانشگاه ها جلسات برگزار می شود، خاطرنشان کرد: برخی گره های کاری باید به سرعت رفع شوند چرا که ممکن است ضمن بروز خسارات، سبب نقصان در دیگر برنامه ها نیز شوند.

این مسئول با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک برند ملی و جهانی است که صیانت از این شجره طیبه وظیفه تمام ارکان دانشگاه است، تصریح کرد: باید تمام امور به صورت روزانه بررسی و رصد شود تا در صورت عدم نتیجه برای آن، روند اجرا تغییر یابد و در غیر اینصورت، متوقف شود.

وی ضمن تأکید بر آمایش استانی به منظور کسب بالاترین سهم دانشگاه های آزاد اسلامی استان ها در آموزش عالی، یادآور شد: یکی از راهکارهای مهم، توسعه مدارس سما است که می تواند در آینده ظرفیت دانشگاه ها را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه با برندسازی و افزایش کیفیت امور، می توان دانشگاه آزاد اسلامی را اولویت اول ادامه تحصیل خانواده ها برای فرزندان در تمامی سنین قرار داد، متذکر شد: باید بسته های مختلف آموزشی، درآمدی، پژوهشی در زمینه های موفقیت دانشگاه ها ارائه شود تا ضمن جذب مخاطب، اختصاص ردیف بودجه ای بتوان از آن برای ایجاد رشته های تحصیلی و تغییرات اثربخش اموزشی بهره برد.

وی در پایان با اشاره به کلام مولای متقیان حضرت علی ( ع) که فرمودند: اگر برنامه ریزی و حسن تدبیر در امور باشد، مال اندک بسیار می شود و گرنه سوء تدبیر ثروت زیاد را نابود می کند، گفت: امید است بتوان با پشتکار و برنامه ریزی های مناسب، برای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی خوبی رقم زنیم.

در ادامه این جلسه تیم اجرایی معاونت برنامه و بودجه سازمان مرکزی به صورت عملیاتی بودجه هر واحد و مرکز دانشگاهی استان بوشهر را در حضور رئیس واحد از بعد درآمدهای شهریه ای و غیرشهریه ای و هزینه مورد بررسی قرار داد و نقاط قوت و عملکرد آن را یادآور شد.

کد خبر: 1059405

وب گردی

وب گردی