کارنامه برخی نمایندگان فقط یک سلفی ذلت‌بار است/ شورای نگهبان جناحی و حزبی نیست

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: سوابق کاری برخی نمایندگان در گرفتن عکس سلفی ذلت‌بار با یک خانم مسئول اروپایی خلاصه می‌شود و در چهار سال عمر نمایندگی خود یکبار میکروفون مجلس برای بیان نظراتشان روشن نشده است، این افراد رد صلاحیت شده به چه اعتراض دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز-مریم شمسایی‌نیا؛ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه برگزار خواهد شد، از یک سو داوطلبان بسیاری برای ورود به مجلس تحت عنوان نمایندگی ثبت نام کردند. شورای نگهبان براساس قانون و وظیفه انقلابی خود اقدام به عدم احراز هویت برخی از این اشخاص کرد. این اقدام انقلابی شورای نگهبان باعث شد تا هجمه‌های گسترده‌ای علیه این شورا در چند روز اخیر در رسانه‌ها و افکار عمومی شکل گیرد.

از این رو نشست نقد و بررسی «عملکرد شورای نگهبان و انتخابات مجلس شورای اسلامی» با حضور مهدی خطیب دماوندی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و مهدی هاشم‌زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در باشگاه خبرنگاران دانشجویی برگزار شد.

هاشم زاده در این نشست با بیان اینکه عبارت انتخاب بین بد و بدتر بوده یک بازی انتخاباتی است که بین عوام جامعه تعریف شده عنوان کرد: اگر قوانین انتخاباتی کشور ایرادهایی دارد، نمایندگان فعلی مجلس به جای عکس سلفی ذلت، به اصلاح قوانین می‌پرداختند.

برگزاری انتخابات در کشور تا چه میزان اهمیت دارد؟

انتخابات از ارکان اصلی و مهم ایران به عنوان کشوری اسلامی بوده و مردم‌سالاری حاکم است. از سوی دیگر اهمیت انتخابات به این صورتی است که افراد زمانی تحت عنوان نماینده و مسئول وارد نهادی قانون‌گذار برای کل کشور می‌شوند در ساختن آینده انقلاب اثرگذاری مستقیم دارند.

منتقدان به شورای نگهبان درک درستی از قوانین ندارند

آیا شورای نگهبان حق نظارت استصوابی بر انتخابات را دارد؟

نظارت شورای نگهبان از نوع نظارت استصوابی است و این نوع از نظارت و لفظ در قانون اساسی بیان نشده است، یعنی قید نشده که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات از این نوع باید باشد. اما در اصل 99 قانون اساسی به نظارت موثر بر کاندیدا و انتخابات اشاره شده است.

افراد و گروه‌هایی که بر نظارت استصوابی شورای نگهبان و روند رد یا تایید صلاحیت داوطلبان انتقاد دارند باید مصادیق قانونی نظارت موثر را بیان کنند. در قانون اساسی به روشنی آمده که شورای نگهبان باید انتخاب و نظارت موثر داشته باشد و در حال حاضر برداشت و تفسیری که وظیفه شورای نگهبان بر اساس قانون است تغییر ایجاد کنند.

این افراد و گروه‌ها و جناح‌های سیاسی که به عملکرد شورای نگهبان انتقاد دارند در واقع قوانین اساسی کشور را مورد نقد قرار می‌دهند. در حال حاضر برخی از افرادی که توسط شورای نگهبان عدم احراز هویت شدند و اقدام به ایجاد هجمه و حواشی برای عملکرد این نهاد انقلابی کردند در کارنامه سیاسی خود سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز دارند.

سوابق کاری این نمایندگان در گرفتن عکس سلفی ذلت‌بار با یک خانم مسئول اروپایی خلاصه می‌شود و در چهار سال عمر نمایندگی خود یکبار میکروفون مجلس برای بیان نظرات شما روشن نشده است. نتیجتا این افراد رد صلاحیت شده به چه اعتراض دارند.

برگزاری هر انتخاباتی غیر از شوراهای شهر و روستا طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

نقش و جایگاه مجلس در اصلاح قوانین انتخاباتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجلس شورای اسلامی به عنوان محلی برای قانون‌گذاری در قالب قوه مقننه برای کشور است و اگر قانون انتخابات ایراداتی دارد باید نمایندگانی که در مجلس حضور داشتند به رفع این اشکالات اقدام می‌کردند نه اینکه تنها به بده و بستان‌های سیاسی بپردازند. متأسفانه در سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان انقلابی نیست و بعضا برای اینکه رفتار متقابل نسبت به تحریم و تروریست شماردن نظامیان آمریکا نشان دهیم سردار سلیمانی‌ها را تقدیم انقلاب و نظام کنیم.

برگزاری هر انتخاباتی غیر از شوراهای شهر و روستا طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و این شورا بر اساس قانون و آرمان های انقلاب عمل می‌کند و هجمه به این شورا نشان دهنده عملکرد درست اعضای شورای نگهبان است.

شورای نگهبان یک نهاد سیاسی نیست

یکی از هجمه‌های وارده به شورای نگهبان، عملکرد سیاسی این شورا است. با این موضوع موافق هستید یا مخالف؟

کاملا مخالف هستم. فعالیت و عملکرد شورای نگهبان حزبی و سیاسی و جناحی نیست که بخواهد از فرد یا جریان سیاسی خاصی حمایت کند و داوطلبان جریان سیاسی رقیب را رد صلاحیت کنند. شورای نگهبان بر اساس اختیارانی که قانون اساسی و انتخاباتی کشور در اختیار این شورا گذاشته است، داوطلبان را رد یا تایید می‌کند.

شورای نگهبان مسئولیت نگه‌داری و حفاظت از قانون اساسی در ایران را بر عهده دارد، همان گونه که دیوان قانون اساسی و دادگاه قانون اساسی درکشورهای دیگر نیز همین وظیفه را ایفا می‌کند.

شورای نگهبان طبق روال هر انتخاباتی برخی از افرار را عدم احراز هویت کرد و دلایل آن را خصوصی به افراد مذکور بیان کرد. به نظر شما این اقدام شورا مناسب است یا باید اطلاع رسانی عمومی شود؟

شورای نگهبان در اقدامی کاملا اخلاقی و بر اساس آموزه‌های فقهی به اطلاع رسانی و انتشار عمومی موارد تخلف داوطلبان و کاندیدا در رسانه‌ها و افکار عمومی نمی‌کند؛ اما این شورا دلایل و اسناد موجود برای رد احراز صلاحیت‌ها یا عدم تایید کاندیداها را به صورت خصوصی و فردی به داوطلبان ابلاغ می‌کنند.

شورای نگهبان اگر تخلفات داوطلبان انتخابات را اطلاع رسانی عمومی‌ کند دیگر فردی حاضر نیست زیر تابوت آنها را بگیرد.

عملکرد شورای نگهبان در عدم اطلاع رسانی عمومی دلایل رد یا عدم احراز داوطلبان اگر از منظر اخلاقی باشد، امر کاملا پسندیده است؛ اما اگر بر اساس مصلحت اندیشی باشد که گمان داریم اینگونه نیست، عملکرد شورای نگهبان جای نقد و بررسی و بیشتر دارد.

بله با اطمینان می‌توان بیان کرد حق مردم است که دلایل رد یک مسئول یا نماینده مجلس شورای اسلامی را بدانند؛ اما اگر بنا باشد که شورای نگهبان تخلفات داوطلبان انتخابات را اطلاع رسانی عمومی‌ کند دیگر فردی حاضر نیست زیر تابوت آنها را بگیرد.

داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که توسط شورای نگهبان عدم احراز هویت یا رد صلاحیت شدند، آیا حق اعتراض دارند؟

افرادی که به نتایج عدم احراز هویت خود اعتراض دارند، می‌توانند بر اساس قانون و روال هر انتخابات به شورای نگهبان مراجعه کرده و نسبت به دلیل احراز یا عدم هویت واکنش نشان دهند. داوطلبانی که رد صلاحیت شدند به جای ایجاد هجمه و جو رسانه‌ای؛ باید قانونی اقدام کنند.

گزارشات مردمی یکی از منابع شورای نگهبان برای رد یا تایید احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات است. این شورا در انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم مجموعه‌ای با عنوان محققان را تاسیس کرد، وظیفه‌ای این مجموعه تحقیق درباره داوطلبان و کاندیدای انتخابات بوده و از مردم درباره این افراد استعلام می‌کند.

داوطلبانی که توسط شورای نگهبان احراز هویت نمی‌شوند معمولاً اقدام به شکایت نمی‌کنند؛ زیرا بر تخلفات خود آگاهی دارند. این افراد در بیشتر مواقع وارد فاز جوسازی علیه شورای نگهبان در راستای مظلوم نمایی و تطهیر می‌شوند.

هزینه‌های تبلیغات کاندیدا باید شفاف باشد

آیا موافق شفافیت در هزینه‌های انتخاباتی کاندیدا هستید؟

متاسفانه در چند سال اخیر مسئله عدم شفافیت هزینه‌های که داوطلبان انجام می‌دهند یکی از معضلات جدی انتخابات کشور بوده است. کاندیدا قبل از انتخابات در مراسمات مختلف خود هزینه‌های بسیاری از جمله پذیرایی با هدف جمع کردن آرای مردمی انجام می‌دهند. این افراد زمانی که وارد مجلس شورای اسلامی شده یا به هر مسئولیت یا منصبی می‌رسند به فکر مردم و حل مشکلات آنها نیستند بلکه تنها به دنبال درآمد زایی برای جبران هزینه‌های انتخاباتی خود هستند.

مردم در سال های اخیر تجارب بسیاری از مسئولانی که برای جمع کردن آرا٬ شعار و وعده‌های تو خالی دادند و بعد از انتخابات به هیچ کدام عمل نکردند را به دست آوردند. مردم باید نسبت به وعده‌ها تبلیغاتی کاندیدا آگاهی داشته و فریب تبلیغاتشان را خوردند.

رهبر انقلاب بارها در سخنان خود به مردم تاکید دارند که نماینده اصلح را انتخاب کنند؛ اما اگر مردم به شاخص‌ها و اصلح بودن کاندیدا توجهی ندارند و به افرادی رای می‌دهند که شاید باتقوا، متخصص و با مواضع انقلابی نباشد، در ورود افراد بدون صلاحیت تاثیر‌گذار هستند.

مردم چه نماینده‌ای را باید انتخاب کنند؟

مردم برای اینکه بتوانند انتخاب اصلح داشته و نماینده تراز انقلاب را برگزینند باید به رهنمودهای مقام معظم رهبری و افراد معتمد و انقلابی گوش دهند. از سوی دیگر شورای نگهبان با توجه به قوانین افرادی را مشخص کرد که شرایط اولیه برای ورود به مجلس شورای اسلامی را دارند. مردم در انتخابات مجلس بین خوب و خوب‌تر کاندیدا را انتخاب می‌کنند.

رهبر انقلاب می‌فرمایند اگر مردم تمام افراد حاضر در لیست انتخاباتی را نمی‌شناسند، اگر فرد انقلابی و موثر و خدمت گذار در لیست وجود داشت به کاندیدای آن لیست رای بدهند.

چند سالی است که احزاب و گروه‌های سیاسی اقدام به تهیه و توزیع لیست انتخاباتی می‌کنند این فرآیند را برای انتخابات و کشور مفید می‌دانید یا خیر؟

در چند دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه و توزیع لیست‌های انتخاباتی از سوی احزاب یا جناح های سیاسی در کشور معمول و متعارف شده است. در ارائه لیست‌های انتخاباتی مزایا و معایبی وجود دارد به عنوان مثال گاهی افراد انقلابی و متعهد و متخصص به دلیل حضور در استان‌ها یا جوان بودن چهره نیستند و مردم کمتر به آنها رای می‌دهند و از سوی دیگر برخی از افراد نیز هستند که سابقه چندان یا مناسبی در عرصه مدیریت ندراند و تنها به دلیل حضو در لیست یک جناح سیاسی خاص یا قدرت رای می‌آورند و راهی مجلس شورای اسلامی می‌شوند.

شانس مستقلان جوان برای ورود به مجلس

به نظر شما چه کاندیدا و گروه‌های سیاسی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شانس انتخاب از سوی مردم را دارند؟

در حال حاضر مجموعه حزبی یا حزب سیاسی به معنای کارکرد عام آن در کشور وجود ندارد. متاسفانه در کشور افراد به اسم احزاب منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. گمانه زنی‌های وجود دارد که مردم به دلیل سرخوردگی سیاسی و ناامیدی از احزاب در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به کاندیدایی که مستقل و جوان هستند و به جناح سیاسی خاصی متصل نیستند رای می‌دهند.

مردم با انتخاب کاندیدای مستقل جواب محکم و قاطعی به احزاب می‌دهند که در کشور حزبی که تنها دغدغه ‌اش منافع شخصی است را نمی‌خواهند.

عبارت انتخاب بین بد و بدتر بوده یک گفتمان بازی انتخاباتی است که بین عوام جامعه تعریف شده و موضوع انتزاعی و نه انتخابی است

در حال حاضر مردم در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی به سر می‌بردند، آیا این وضعیت بر میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رای اثر گذار است؟

بله مشکلات اقتصادی و معیشتی بر میزان رضایت مردم از مسئولان و بی اعتمادی به وعده‌های آنها وجود دارد. البته باید به مردم گوشزد کرد که بخشی از شرایط بد کنونی کشور حاصل اشتباهات در انتخابات خود مردم است. اصل حاکمیت و نظام هیچ گاه مورد انتقاد مردم نبوده و کم کاری و رفتارهای نادرست یک فرد یا مجموعه‌ای از افراد که پست و مقام دارند اما حاضر به خدمت و کارگزار واقعی نیستند مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها است.

جریان دانشجویی از مردم دعوت می‌کند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و کاندیدای اصلح را انتخاب کنند تا از حواشی و اتفاقای که در کشور رخ داده عبور کنیم. به سر منزل مقصود یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی در جهان دست پیدا کنیم.

عبارت انتخاب بین بد و بدتر چند سالی است که بین مردم رواج پیدا کرده است؛ این عبارت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده به موضوع اینکه انتخاب بین بد و بدتر است اعتقادی ندارم، در بیشتر مواقع ذهنیت بد و بدتر را رقبای انتخاباتی برای افکار عمومی ایجاد می‌کنند.

برخی از کاندیدا در ایام نزدیک به انتخابات در شعارهای خود به مردم می‌گویند من کم کاری داشتم اما قول می ‌دهم اگر به بنده رای دهید جبران کنم؛ اما اگر به رقیب انتخاباتی من رای دهید اوضاع کشور و آزادی به کل نابود می‌شود. عبارت انتخاب بین بد و بدتر بوده یک بازی انتخاباتی است که بین عوام جامعه تعریف شده و موضوع نه انتخابی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059428

وب گردی

وب گردی