سراهای نوآوری از سال دوم فعالیت باید خودگردان شوند/ طرح انحلال و ابطال مجوز سراها در آیین‌نامه دیده شده است

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح انحلال و ابطال مجوز سراها نیز در آیین‌نامه دیده شده است و اگر سرایی صرفاً به محل هزینه تبدیل شود، ابطال می‌شود.

وحید ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های موضوعی سراهای نوآوری سراسر کشور اظهار کرد: مناطق جنوبی ایران در حوزه نفت و گاز فعالیت‌های تخصصی داشته و اغلب مردم آن نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. در مقطعی از زمان، واحدهای دانشگاهی این مناطق در رشته‌های اصلی مهندسی توسعه و گسترش مطلوبی را اعمال کرده‌اند.

وی افزود: با وجود گسترش رشته‌های اصلی مهندسی اعم از برق، مکانیک و صنایع، هیچ‌یک از دانش‌آموختگان در مشاغل و حرفه‌های مرتبط و با ظرفیت منطقه اشتغال ندارند و این به مقوله از لحاظ آمایش سرزمینی فاکتور مطلوبی به‌شمار نمی‌آورد. از این‌رو است که سراهای نوآوری براساس محور اقتصادی و ظرفیت مناطق راه‌اندازی می‌شوند تا ضمن تقویت آن صنعت، دانش‌آموختگان دانشگاهی را به سوی آن سوق دهد.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نسبت فعالیت‌های اقتصادی سراهای نوآوری به شاخص اقتصادی منطقه بیان کرد: سهم دانشگاه در اقتصاد شهری پایین است و سراهای نوآوری برای بهبود این شاخص در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.

ضرغامی عنوان کرد: گردش اقتصادی صنعت کفش و چرم تبریز در مقایسه با درآمد این شهر با سایر صنایع آن قابل قیاس نیست و این موضوع باید مدنظر دانشگاه قرار بگیرد. حال راه‌اندازی سرا با موضوعیت کفش و چرم در چنین منطقه‌ای موجب توسعه نوآوری و ورود دانش‌آموختگان و صاحبان ایده به این صنعت ریشه‌دار می‌شود.

وی نداشتن بازار عرضه و تقاضا را بزرگترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: امروزه بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت‌های دولتی ادامه حیات می‌دهند و نداشتن بازار فناوری یکی از مشکلات عمده آنهاست. سراهای نوآوری به‌نوعی جهت‌گیری دانشگاه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره نظام ارزشیابی سراهای نوآوری گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی سراها برای ایجاد شفافیت در دستور کار قرار گرفته است و اصلی‌ترین معیار دانشگاه برای ارزیابی سراهای نوآوری درآمدزایی و ایجاد بسترهای اشتغال برای دانشجویان است.

ضرغامی با اشاره به ضرورت اهتمام سراهای نوآوری به نمودارهای هزینه و فایده، خاطرنشان کرد: برای اینکه سراهای نوآوری به بهره‌وری مطلوب خود برسند و انتظارات و کارکردی را که برای آنها طراحی شده محقق کنند، زمان معینی لازم است. سال نخست سراهای نوآوری سال هزینه و سرمایه‌گذاری است و باید فرصت برای ایجاد زیرساخت در اختیار سراهای نوآوری قرار گیرد.

وی ادامه داد: سال دوم سراها، سال «خودگردان» شدن آنهاست و با راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه، سراهای نوآوری نیز برای ایجاد زیرساخت از این صندوق بهره‌برداری می‌کند؛ ولی از سال دوم بودجه سراها با یک شیب منطقی کاهش داده می‌شود تا از محل درآمد، هزینه‌های خود را جبران کنند. مرحله خودگردانی، مرحله‌ای است که سرا به استقلال مالی خود می‌رسد.

مدیرکل سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: طرح انحلال و ابطال مجوز سراها نیز در آیین‌نامه دیده شده و اگر سرایی صرفاً به محل هزینه تبدیل شود و کارکردهای خود را از دست دهد موضوع انحلال آن بلافاصله بررسی می‌شود. سراهای نوآوری و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد برای توسعه فناوری به‌کارگیری می‌شود و نمی‌توان با صرف هزینه و بدون ارائه خروجی‌های قابل قبول اجازه ادامه فعالیت به سراها را صادر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059442

وب گردی

وب گردی