برداشت 80 تن نعنای فلفلی از زمین‌های دانشگاه آزاد گرگان

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از 80 تن نعنای فلفلی در سال اول از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان برداشت شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل وجود رشته‌های دانشگاهی متعدد، پتانسیل بسیار خوبی در تولید و فروش داروهای گیاهی وجود دارد. موضوعی که می‌تواند به صورت یک چرخه از تولید و کشت بذر و گیاه توسط متخصصان کشاورزی و در زمین‌های زراعی موجود در واحدهای دانشگاهی منتخب و مستعد شروع شود و با استخراج مواد موثره دارویی در برخی دیگر از واحدهای دانشگاهی دنبال شود.

راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی نیز در همین راستا صورت گرفته است. سال 85 بود که مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد واحد گرگان مجوز راه‌اندازی گرفت و با هدف کشت و توسعه گیاهان دارویی، فرآوری و تولید فرآورده‌های گیاهان کار خود را کلید زد. این مرکز تحقیقاتی امسال یک کار ویژه انجام داده و کشت سیاه‌دانه در مقیاسی حدود 2 هکتار را آغاز کرده است؛ عددی که قرار است به 10 هکتار افزایش پیدا کند.

محمد حبیبی رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از فعالیت‌های این مرکز سخن گفت.

به گفته او اقلیم استان گلستان و شرایط ویژه‌ای که برای تولید گیاهان دارویی دارد، دلیل اصلی تفکر ایجاد یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در واحد گرگان بود.

او توضیح داد: کشت و توسعه گیاهان دارویی، فرآوری و تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی و تولید و مستندات علمی از اهداف اساسی این مرکز تحقیقاتی است؛ در حال حاضر بیش از 80 تن نعنای فلفلی در سال اول از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان برداشت شده است. این مرکز تحقیقات فعلا در حوزه نعناء فلفلی و سیاه دانه کار می‌کند چون با آب و هوا و اقلیم اینجا مناسب‌تر است. واحد بندرگز و گنبد کاووس اقدام به کاشت نعناء فلفلی کرده‌اند و الان چیزی حدود 8 هکتار نعناء فلفلی داریم.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد گرگان با بیان این که برای امسال کاشت سیاه دانه را آغاز کردیم اضافه کرد: کشت دیم این گیاه را برای 2 هکتار به صورت آزمایشی آغاز کردیم که احتمالا برای سال آینده به مرز 10 هکتار خواهد رسید. خوشبختانه استان گلستان جزء استان‌هایی است که می‌توان این گیاه را به‌صورت دیم در آن کاشت. در زمینه تحقیقاتی نیز گروه‌های زیست، شیمی و زیست شناسی در بحث گیاهان دارویی فعال هستند. ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی به دانشجویان ارشد، دکتری و اساتید نیز در دستور کار است؛ در پایان‌نامه‌های دکتری و ارشد رشته‌های شیمی و کشاورزی، روی موضوعات گیاهان دارویی کار کرده و پایان نامه‌های زیادی در این خصوص وجود دارد.

او گفت: یک فضای مستقل برای مرکز خدمات داریم که در این فضای مستقل یک کارگاه آزمایشگاهی آماده سازی نمونه اولیه وجود دارد. منتها دستگاه‌های هایتک در مرکز خدمات آزمایشگاهی جدایی تعبیه شده است چون علاوه بر این که به دانشجویان و اساتید خدمات ارائه می‌دهیم، ارائه خدمات به آزمایشگاه همکار استاندارد و چند ارگان دیگر نیز در دستور کار داریم. بنابراین باید یک فضای مستقلی برای آن ایجاد می‌شد، به همین دلیل دستگاه‌های هایتک در یک مرکز مستقل وجود دارد و تمام خدمات را ارائه می‌کند. درآمدهای این مرکز نیز جزو درآمدهای مرکز تحقیقات محسوب می‌شود.

حبیبی با بیان این که هدفمان در مراکز تحقیقاتی تولید محصول نیست اظهار کرد: در مرکز خدمات کمک می‌کنیم که دانشجویان و اساتید چه در زمینه تولید و چه فناوری به نتایجی برسند که بتوانند در سراهای فناوری این نتایج را تبدیل به محصول کنند. در بحث تولید گیاهان دارویی به واحدهای خود آموزش می‌دهیم که از کشت‌های سنتی مثل گندم و برنج خارج و به کشت گیاهان دارویی روی آورند.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد گرگان در پایان گفت: مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی شاید در همان ابتدا نتواند در جامعه ایجاد اشتغال کند اما به طور کلی مراکز تحقیقاتی در بلند مدت باعث ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059445

وب گردی

وب گردی