دانشجویان فعال مجازی دستاوردهای انقلاب را با زبان علمی تبیین کنند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شناسایی دانشجویان فعال در فضای مجازی در حوزه گفتمان دینی و گفتمان انقلاب اسلامی از جمله برنامه های این معاونت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست هم اندیشی «استفاده بهینه از فضای مجازی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و تعدادی از کارشناسان حوزه رسانه و ارتباطات در سازمان مرکزی تشکیل شد.

حجت الاسلام کلانتری در این نشست با تسلیت ایام سوگواری صدیقه کبری، بانو فاطمه زهرا (س)، گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی و همه سرمایه معنوی و اقتدار و سربلندی ملت ما، برآمده از فرهنگ و ارزش های اصیل اسلامی، سنت ها و آداب ارزشمند ملی است. فرهنگ و ارزش های والا و ثمره آن باعث شده دشمنان قسم خورده، از هر راه ممکن هجمه بی امانی را به بهانه های مختلف علیه این مرز و بوم پمپاژ کنند.

وی ادامه داد: اینگونه است که در فضای به ظاهر آرام زندگی و جامعه ما، جنگی تمام عیار در جریان است؛ جنگ فرهنگ ها، جنگ باورها و جنگ ارزش ها. این جنگ چنان گسترده است که می توان نام جنگ احزاب فرهنگی را برآن نهاد. از همین جاست که موضوع فرهنگ برای دلسوزان، مومنان واقعی به اسلام ناب و انقلاب اسلامی و همه افرادی که به ایران عزیز عشق می ورزند به یک دغدغه اصلی تبدیل می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، به هجمه علیه جمهوری اسلامی به ویژه در فضای مجازی پرداخته، افزود: شناسایی دانشجویان فعال در فضای مجازی در حوزه گفتمان دینی و گفتمان انقلاب اسلامی و توانمندسازی و شبکه سازی فرهنگی و دانشجویی از جمله ضرورت ها و برنامه های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است.

کلانتری تقوا در فضای مجازی را از نیاز‌های مهم جامعه دانست و با تأکید بر لزوم تمرکز مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی دانشگاه بر سه محور تولید محتوا، ابزار رساننده پیام و شبکه سازی فرهنگی و دانشجویی، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها باید به نحوی باشد که همه طیف های دانشجویی در این شبکه حضور داشته باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشجویان فعال در فضای مجازی باید با حضور مؤثر،‌ دستاوردهای انقلاب را با زبان علمی و تخصصی تبیین کنند. به بیان دیگر، هر یک از دانشجویان متعهد و انقلابی دانشگاه باید به‌ عنوان یک رسانه عمل کنند.

کلانتری اضافه کرد: جوانانی که در حوزه مقابله با جنگ نرم، از مهارت های لازم برخوردارند باید خوراک خوب به جامعه تزریق کنند؛ بر همین اساس، باید هم در حوزه دشمن شناسی، غرب شناسی، زمان شناسی، فتنه شناسی و جریان شناسی، کار جدی انجام شود و هم در پاسخ دادن به تخریب ها، شایعه ها و دروغ هایی که دشمن می بافد و مطرح می کند. این موضوع ها جزو واجبات شرایط امروز است و به هیچ عنوان نمی توان آنها را نادیده گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امکانات و ابزارهای لازم اعم از سخت افزاری و نرم افزاری برای کارهای بزرگ فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، افزود: همه شرایط برای کارهای فرهنگی اصیل فراهم است و مشوق های گوناگون نیز وجود دارد. این در حالی است که هرجا و هر زمان سرمایه های اصیل به درستی مورد توجه و استفاده قرارگرفته اند، پاسخ ها بیش از اندازه انتظار مثبت بوده است.

وی اهتمام لازم نسبت به ایجاد سازوکارهای لازم برای فعالیت صحیح و اثرگذار در فضای مجازی و استفاده بهینه از آن را خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که با تدوام نشست هم اندیشی «استفاده بهینه از فضای مجازی» گام های مؤثری در این زمینه برداشته شود.

دانشگاه آزاد اسلامی می تواند یک ابررسانه باشد

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: تازه ترین بررسی ها نشان می دهد مردم دنیا به طور متوسط هفت ساعت در شبانه روز از رسانه های مختلف استفاده می کنند که سهم اپلیکیشن های موبایلی و پی سی ها، چهار ساعت و نیم است. این در حالی است که سهم تلویزیون، روز به روز کم تر می شود.

وی با بیان اینکه میل و شتاب استفاده از فضای مجازی در ایران به دلایل مختلف، نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر است، خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی به لحاظ اقتصادی هم پرسودترین تجارت است. حال آنکه کنش گران سیاسی و فرهنگی نیز به خوبی به قدرت و تأثیر فضای مجازی واقفند و ضرورت دارد برای استفاده بهینه از این فضا، ساختار و سازماندهی منسجم داشته باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت مخاطب شناسی و نیازسنجی، ادامه داد: امروز آگاه شدن، آگاه کردن، شناخت ظرفیت ها و ضعف ها، تشکیل ائتلاف راهنما و انتقال چشم انداز به جامعه هدف، جزو ضرورت های فضای ارتباطات جمعی است که می تواند جریان ساز و اثربخش باشد.

نصراللهی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با وجود صدها واحد و مرکز آموزشی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری قوی، شبکه ارتباطی بسیار بزرگی است و می تواند یک ابررسانه باشد، افزود: این در حالی است که دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار مهمی برای آموزش در حوزه ارتباطات جمعی به شمار می آید.

در این نشست، کارشناسان حوزه رسانه و ارتباطات نیز به بیان نظرات خود پرداختند و بر استفاده حداکثری از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی برای استفاده بهینه از فضای مجازی تأکید کردند.

پایان پیام/

کد خبر: 1059474

وب گردی

وب گردی