هشدارکارشناسان از گسترش پایدار ویروس کرونا

دانشمندان هشدار دادند ویروس کرونا می‌تواند مانند سایر ویروس‌های تنفسی رایج در مسیری پایدار بین جمعیت جهان شیوع پیدا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، برخی از کارشناسان بیماری‌های عفونی هشدار می‌دهند که ممکن است مهار ویروس کرونا جدید در چین امکان پذیر نباشد. عدم توقف آن در چین ویروس را به شیوه‌ای پایدار در سرتاسر جهان گسترش می‌دهد و حتی شاید به صفوف ویروس‌های تنفسی که به طور منظم افراد را آلوده می‌کنند نیز بپیوندد.

«آلیسون مک گایر» متخصص بیماری‌های عفونی مستقر در تورنتو که در سال 2003 درگیر مطالعات در مورد سارس در عربستان سعودی بود؛گفت: «جلوگیری از انتقال این بیماری با استفاده از معیارهای اقدامات بهداشتی سخت‌تر به نظر می‌رسد.»

او گفت: اگر این‌گونه باشد ما با ویروس جدید انسانی زندگی می‌کنیم و نمی‌دانیم آیا آن در سراسر جهان گسترش می‌یابد یا خیر؟

گایر هشدار داد که دلیل واقعی شیوع این بیماری هنوز مشخص نشده و نمی‌توان پیش بینی کرد که تأثیر این گسترش چه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این امر احتمالاً چالش‌های قابل توجهی را برای مراکز درمانی ایجاد می‌کند.

تاکنون تعداد قربانیان ویروس کرونا به 106 کشته و 4500 مبتلا رسیده است.

کروناویروس‌ها گِرد و محاصره شده در هاله‌ای از « spiky proteins» هستند که به آن یک شکل تاج مانند می‌دهد. کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده‌ است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. کرونا ویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند.

هنوز اطلاعات زیادی درباره ویروس کرونای جدید وجود ندارد؛ این ویروس در حال حاضر با نام جدید «coronavirus 2019‌» یا «2019-nCoV» شناخته می‌شود. یافته‌های شیوع ویروس کرونای قبلی از جمله بیماری سارس (SARS) و نشانگان تنفسی خاورمیانه (MERS) به مقامات بهداشتی کمک می‌کند تا برخی از پیامدهای جدی‌تر این شیوع ویروس را برطرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059481

وب گردی

وب گردی