شورای نگهبان در محاصره لیاخوف‌ها

برخی رفتارها و صحبت‌های سیاستمداران نشان می‌دهد که طیفی خاص زوبین خود را به طرف قلب شورای نگهبان نشانه گرفته تا به هر نحوی که شده خود را به صندوق رأی انتخابات امسال برساند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مجید فاضلی: هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس مانده و برخی از جریانات و افراد طبق ادوار گذشته برای اهداف سیاسی خود شروع به تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان کرده‌اند. باید پرسید که چرا یکی از ارکان مهم کشور که وظیفه‌اش در قانون اساسی مشخص است٬ از طرف جریانی خاص تحت فشار قرار می‌گیرد؟

چند روزی از اعلام رد صلاحیت‌ها نگذشته که اصلاح‌طلبان به روش‌های مختلفی توپخانه خود را به سمت شورای نگهبان نشانه گیری می‌کنند. به طور مثال تیتر‌هایی چون «یک انتخابات درون حزبی»، «دبیرمحترم شورای نگهبان حضرت آیت الله جنتی سلام علیکم»تیتر‌های روزنامه‌ای هستند که الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عهده دار مسئولیت آن است. البته مشت نشانه خروار است. دیگر اصلاح طلبان نیز از قافله عقب نماندند و با سخنانی متفاوت شورای نگهبان را به رگبار سیاسی بستند.

نمونه آن را هم می‌توان در فضای مجازی دید. «در این دوره‌ از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند؛ چه شود این مجلس یازدهم!!» این متنی است که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است. کسی که قبلا هم اتهاماتی به قوه قضاییه و حتی به یکی از مراجع تقلید روا داشت اما بعدها با سرافکندگی از اظهارات خود عذرخواهی کرد.

چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که این طیف زوبین خود را به طرف قلب شورای نگهبان نشانه گرفته تا به هر نحوی که شده خود را به صندوق رأی انتخابات امسال برساند. آنچه می‌توان برداشت کرد این است که «جناح سیاسی اصلاح‌طلب و دوم خردادی با ایجاد هجمه به شورای نگهبان به دنبال جمع آوری آرای عده‌ای از مردم هستند.»

تنور انتخابات رفته رفته داغ‌ می‌شود و هرچه به روز رای‌گیری نزدیک می‌شویم سیاستمداران از جناح‌های مختلف سعی می‌کنند با اظهارنظرهای خود هم به شور و حرارت مشارکت مردم بیافزایند و از طرف دیگر برای طیف سیاسی خود شرایط تبلیغاتی مناسبی فراهم کنند.

در این بین حسن روحانی نیز وارد معرکه انتخاباتی شده و در روزهای اخیر از هر تریبونی‌ که در اختیار دارد استفاده می‌کند؛ اما سخنان روحانی چیزی جز دعوت مردم و مشارکت را نیز نشانه رفته است. حربه‌ای که مشاوران جناب رئیس جمهور در انتخابات‌های ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ استفاده کردند بار دیگر در حال استفاده است. ایجاد شکاف بین مردم و بهره‌برداری از دو قطبی‌ملت- ملت و ملت-حکومت.

آتش این شکاف با حمله و‌ هجمه‌های همه‌جانبه به شورای نگهبان زبانه می‌کشد. آقای روحانی مدعی است باید جناح‌بازی و طرفداری از احزاب را کنار گذاشت و بی‌طرف بود و این درحالی‌ست که خود تریبون طیف سیاسی خاصی شده و حتی از آنها فراتر رفته و به واسطه مصونیتی که در جایگاهش دارد سخنان رادیکال‌تری هم بیان می‌کند. هشتگ انتخابات تشریفاتی اوج این رفتارها و تلاش‌های رئیس جمهور برای خدشه‌ وارد کردن به انتخابات بود که حتی دل اپوزیسیون‌های این‌مملکت را هم‌خنک کرد آنچه که دوست داشتند سال‌ها به مردم ایران بخورانند اما هیچ استدلالی برای حرف مضحک خود نداشتند.

هرچند شورای نگهبان با رسیدن زمان انتخابات متحمل انواع و اقسام نقدها و فشارها می‌شود اما به‌هرحال وجود شورای نظارتی در انتخابات حساس مجلس الزامی است در غیر این‌صورت مثل انتخابات شورای شهر منجر به شکل گرفتن شوراهایی می‌شود که مفاسد اقتصادی و اخلاقی در آن‌ها اتفاق افتاد.

فعالیت و عملکرد شورای نگهبان حزبی و سیاسی و جناحی نیست که بخواهد از فرد یا جریان سیاسی خاصی حمایت کند.

هنوز فریادهای زیادی بر سر شورای نگهبان و هر نهاد دیگری که بخواهد دست ذی‌نفوذان مفسد را قطع کند سرداده خواهد شد؛ اما نباید از یاد برد، انتخابات پرشوری که در آن نمایندگان کارآمد حضور داشته باشند منجر به شکل گیری مجلسی خواهد شد که خواسته‌های مردم را محقق خواهد ساخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059488

وب گردی

وب گردی