جنگ ترامپ با دانشمندان آینده

مقامات آمریکایی که همواره با برخی کشورها خصومت دارند؛ این‌بار با اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی خوی نژاد پرستانه خود را بیش از پیش به نمایش گذاشته‌ و با این اقدام، آینده این نخبگان را در هاله‌ای از سردرگمی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مقامات آمریکایی علاوه بر اعمال مجازات ناعادلانه و بی رحمانه علیه ایران که روی طبقه‌های مختلف جامعه تأثیر منفی گذاشته است؛ در جدیدترین اقدام خود با گرفتن ویزای قانونی دانشجویان ایرانی آنها را اخراج کرده‌اند.

« Bradley Maze » وکیل علیرضا یزدانی دانشجوی دکترای ایرانی به خبرگزاری سی ان ان آمریکا گفت:« این دانشجو برای ادامه تحصیل در دانشگاه ایالتی میشیگان به آمریکا رفته بود که توسط حفاظت مرزی در فرودگاه « Detroit Metro » بازداشت و به ایران بازگردانده شد.

Maze اعلام کرد که علیرضا یزدانی در ماه سپتامبر به عنوان دانشجوی دکتری علوم کشاورزی در ایالت میشیگان پذیرفته شده است. دولت آمریکا نیز اوایل این ماه ویزای دانشجویی او را صادر کرد.

مدافعان حقوق مهاجرت از اینکه دانشجویان در زمان تنش بین ایران و آمریکا مورد هدف قرار گیرند ابراز نگرانی کردند.

به گزارش سی ان ان هفته گذشته اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ماساچوست اعلام کرد که از ماه آگوست، حداقل 10 دانشجو پس از ورود به فرودگاه‌های ایالات متحده به ایران بازگردانده شده‌اند؛ که هفت نفر آن‌ها از فرودگاه بوستون پرواز کرده بودند.

«Emily Gerkin Guerrant» سخنگوی مدافعان حقوق مهاجرت به دانشجویان بین المللی اعلام کرد که آن‌ها بدانند که ما از آن‌ها حمایت خواهیم کرد و متعهد به مشارکت جهانی در مورد آن‌ها هستیم و با تمام همکاران خود در مورد مسائل مربوط به آموزش عالی تلاش خواهیم کرد.

Guerrant در ادامه افزود که دانشجویان بین المللی دانشگاه ایالتی میشیگان سهم به‌سزایی در انجام اکتشافات و بورس‌های تحصیلی دارند و رهبری جهانی تنها در صورتی می‌تواند حفظ شود که افراد با استعداد از سراسر جهان تشویق شوند که برای تحصیل و کار به اینجا بیایند.

هفته گذشته، پرونده «محمد شهاب دهقانی حسینی» از دانشجویان دانشگاه نورت‌ایسترن در بوستون که با وجود دستور قاضی فدرال باز هم از ایالات متحده اخراج شد مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

الجزیره گزارش داد که ایران پس از انتشار گزارشی مبنی بر اخراج یکی از دانشجویان با وجود ویزای معتبر، رفتار غیرقانونی و غیر انسانی با اتباع امنیتی مرزی آمریکا را محکوم کرده است.

«عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «چنین اقدامات تبعیض آمیزی که در مورد نژاد، ملیت یا مذهب مردم اتفاق می‌افتد، خلاف قوانین و اصول بین المللی حقوق بشر است.»

وی در بیانیه ای اظهار کرد که این افراد از مامورین امنیتی آمریکا در مورد دیدگاه‌ها و عقاید سیاسی مورد سؤال قرار گرفتند و آن‌ها به زور به رسانه‌های اجتماعی آن‌ها وارد شده‌اند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ماساچوست اعلام کرد از ماه آگوست سال 2019 از ورود حداقل 10 دانشجوی ایرانی به فرودگاه‌های آمریکایی جلوگیری شده که هفت مورد از آن‌ها در فرودگاه بین المللی لوگان بوده است.

دانشجویان اعلام کردند که آن‌ها علت این اقدام را نمی‌دانند و نگرانی آن‌ها این است که با اقدامات انجام شده از سوی آمریکا برنامه‌های آینده تحصیلی آن‌ها مختل شود.

طبق گزارشی که توسط نیویورک تایمز منتشر شده تعدادی از دانشجویان ایرانی اخراج و به ایران بازگشتند. در ادامه به معرفی برخی از این دانشجویان می‌پردازیم.

محمد 30 ساله در دانشگاه نورت‌ایسترن مشغول به تحصیل بود. وی در 6 اکتبر از فرودگاه بین المللی لوگان بازگردانده شد.

امین 34 ساله دانشجوی دکتری دانشگاه فلوریدا، 1 ژانویه از فرودگاه هارتسفیلد-جکسون در آتلانتا دیپورت شد.

حمید، 22 ساله که در دوره دوره کارشناسی ارشد-دکتری مهندسی در دانشگاه نوتردام پذیرفته شده در تاریخ 11 ژانویه در فرودگاه بین المللی OHHare شیکاگو با مشکل مواجه شد.

ریحانه امامی 35 ساله ، قصد داشت در مدرسه« Harvard Divinity » شرکت کند؛ که در 18 سپتامبر از فرودگاه لوگان به خانه بازگردانده شد.

پگاه 28 ساله در حال آمادگی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه نیوهمپشر بود که اول آگوست از فرودگاه لوگان دیپورت شد.

محمد المی 31 ساله که دوره دکتری خود را آغاز کرده بود در تاریخ 13 دسامبر از فرودگاه بین المللی لس آنجلس اخراج شد.

با توجه به مشارکت‌هایی که دانشجویان ایرانی از طریق کار خود در زمینه‌های حساس فناوری با ایالات متحده دارند؛ چنین اقدامات نژاد پرستانه‌ای می‌تواند پیامدهای قابل توجهی در آموزش عالی و آینده دیپلماسی برای نسل‌ها داشته باشد.

پیش از این «آدام وینشتین» تحلیلگر ارشد حقوق و سیاست گفته بود که اکنون تعداد کمتری دانشجوی ایرانی به آمریکا می‌آیند. اطلاعات وزارت امور خارجه آمریکا حاکی از کاهش تعداد ویزاهای دانشجویی F-1 از 3200 نفر در سال 2014 به 43300 در سال 2018 است. این وزارت اعلام کرد که امسال حدود 400 ویزای دانشجویی برای آن‌هایی که در حال انجام تحقیقات مهم هستند صادرشده است.

رئیس جمهور آمریکا بعد از اینکه بر کرسی کاخ سفید تکیه زد دستور ممنوعیت صدور روادید را برای مهاجرین کشورهای دارای اکثریت مسلمان مانند ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن صادر کرد.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، محدودیت‌های جدید برای مسافران و مهاجران از بلاروس، اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا اعمال می‌شود. مقامات دولت اعلام کردند که کشورها برای سفر به ایالات متحده لزوماً با ممنوعیت کامل روبرو نمی‌شوند؛ اما با محدودیت‌هایی درمورد انواع خاص ویزا مانند ویزاهای کار یا ویزیتوری مواجه خواهند بود.

دولت ترامپ پیش از این نیز قانون داکا را که در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا، آغاز شد با مشکلاتی رو‌به رو کرد.

بر اساس برنامه داکا، مهاجران به طور موقت اجازه اقامت قانونی در ایالات متحده آمریکا را دریافت می‌کنند و از کشور اخراج نمی‌شوند در حالی که به آن‌ها شرایطی مانند تحصیل در دانشگاه، امکان اخذ گواهینامه رانندگی و یافتن شغل داده می‌شود.

این دانشجویان، هرساله با سیاست‌های مختلفی روبرو می‌شوند، این روزها دولت دونالد ترامپ نیز سیاست خصمانه‌ای را در مورد آن‌ها پیش گرفته است و سرنوشت این افراد را بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار داده است.

هرچند که قانونگذاران و نمایندگان مجلس آمریکا بارها مقابل تصمیمات ترامپ ایستاده و جلوی آن را گرفته اند اما این شرایط نامعلوم قطعا روی آینده تحصیلاتی این دانشجویان تاثیر می گذارد و اینگونه اقدامات آمریکایی‌ها که همواره سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند نماد بارزی از تبعیض نژادی است که آتش آن دامن این کشور را خواهد گرفت.

سیاست‌های دولت ترامپ هم به گونه‌ای بوده که باوجود حمایت کنگره از افزایش بودجه فدرال در بخش آموزش عالی رئیس جمهوری آمریکا بیشترین بودجه فدرال را برای بخش‌های نظامی، ساخت دیوار مکزیک و فشار وارد کردن به کشورهای دیگر تخصیص داده است. در واقع رهبر کاخ سفید بیشتر از دانشجویان کشورش به فکر جنگ افروزی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059496

وب گردی

وب گردی