رتبه‌بندی معلمان تاثیری بر افزایش کیفیت تدریس نخواهد داشت

یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان تاثیری بر افزایش کیفیت تدریس نخواهد داشت، اظهار کرد: این طرح تنها افزایش حقوقی برای معلمان تلقی می‌شود.

رضا نهضت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه برخی از معلمان نسبت به تعجیل در گروه‌های رتبه بندی مناطق محروم به طرح رتبه بندی معلمان اعتراض داشتند، اظهار کرد: بنا برگفته مسئولان در نگارش جدید رتبه‌بندی٬ این موارد لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از معلمان سال آینده مشمول گروه عالی که در گذشته وجود داشت، می‌شدند، اما در حال حاضر بر اساس تطبیق این رتبه‌بندی‌ها، باید چند سال صبر کنند تا بتوانند به رتبه‌بندی بعدی ارتقا پیدا کنند، قرار است به این مسئله نیز رسیدگی شود؛ اما هنوز در تغییر نگارش لحاظ نشده است.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مدیران و معاونان نیز نسبت به این رتبه‌بندی اعتراض داشتند، گفت: به عنوان مثال یک معلم تمام وقت ۶ ساعت تدریس گرفته و به حقوق این فرد ۷۰۰ هزار تومان اضافه شده است. این معلمان به خاطر حضور ۴ روز در مدرسه، حقوقی بیشتر از نظام مدیر و معاونی می‌گیرند که شاید ۶ روز هفته در مدرسه حضور دارند.

وی اضافه کرد: مدیران به صورت تمام وقت در مدرسه مشغول به‌فعالیت هستند و حتی در برخی موارد پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها نیز در مدرسه حضور دارند، این افراد مدعی هستند که چرا باید حقوقشان از معلمان کمتر باشد؟ معاونان نیز ادعا می‌کنند فاقد انگیزه هستند؛ زیرا به صورت تمام وقت در مدرسه حضور دارند؛ اما حقوقشان کمتر از معلمان هستند.

نهضت با بیان اینکه باید اعتراضات مدیران و معاونان نیز توسط مسئولان مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: بر اثر این رتبه‌بندی، اشتیاق افراد برای مدیریت و معاونت کمتر خواهد شد؛ در چنین شرایطی افرادی که برای مدیریت و معاونت دارای توانمندی‌های لازم باشند، رغبت کمتری برای فعالیت در این پست‌ها دارند.

وی بیان کرد: رتبه‌بندی معلمان بسیار سریع و باتوجه به قولی که در زمینه اجرایی شدن آن در مهر داده بودند، پیش از انتخابات صورت گرفت؛ به‌طوری که نگارش اولیه این طرح لغو شد، نگارش دوم آن نیز دارای اشکالاتی است.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: امیدوارم وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش در نگارش جدید رتبه‌بندی معلمان لحاظ شود وگرنه بسیاری از معلمان ضرر خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود این طرح به معلمان انگیزه دهد، زمانی که بسیاری از معلمان و کادر اجرایی مدارس از آن ناراضی هستند، چگونه می‌توان ادعا کرد این طرح باعث افزایش انگیزه معلمان خواهد شد؟

نهضت با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان تاثیری بر افزایش کیفیت تدریس نخواهد شد اظهار کرد: رتبه‌بندی کنونی همان رتبه‌بندی که در دوران حاجی‌بابایی درنظر گرفته شده بود، نیست. این طرح تنها افزایش حقوقی برای معلمان تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ارگان‌های دیگر ممکن است به طور پنهانی افزایش حقوقی برای کارمندان در نظر گرفته باشند، اما به طرح رتبه‌بندی بنا بر انتخابات یا هر دلیل دیگری، چندهزار میلیارد ریال به آن اختصاص داده شده است. این افزایش حقوق لزوما به افزایش کیفیت منجر نخواهد شد.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: ممکن است بر اساس رتبه‌بندی، یک معلم با دریافت ۵۰۰ هزار تومان بیشتر، کمی از دغدغه‌هایش کاهش پیدا کند. در چنین صورتی ممکن است معلم بیش از حضور در کلاس زمان کمی را به مطالعه اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: اگر کیفیت معناداری بر اساس متغیرهای آموزشی برای این رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است، نمی‌توان ادعا کرد با افزودن ۵۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان، نظام آموزشی مدارس ایران مانند مدارس فنلاند پیش می‌رود یا معلمان چند شغله، شغل‌های دیگرشان را کنار می‌گذارند و تنها بر تدریس در مدرسه متمرکز می‌شوند.

نهضت در پایان گفت: اگر رضایت شغلی را یکی از پارامترهای افزایش کیفیت این طرح رتبه‌بندی در نظر بگیرید، می‌توان ادعا کرد برای عده‌ای رضایت شغلی ایجاد شده است؛ البته نحوه اجرای این طرح باعث شده برخی معلمان نیز رضایت شغلی نداشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059511

وب گردی

وب گردی