کمپین سراسری تغذیه سالم راه‌اندازی می‌شود/ کاهش 60 درصد بیماری‌های غیرواگیر در 10 سال آینده

رئیس دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به‌دنبال راه‌اندازی کمپین بزرگ تغذیه سالم هستیم تا حرکتی مشابه بسیج ملی کنترل فشار خون شکل بگیرد.

جلال‌الدین میرزای رزاز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جدیدترین برنامه‌ها برای افزایش سواد تغذیه‌ای در کشور اظهار کرد: به‌دنبال راه‌اندازی کمپین بزرگ تغذیه سالم هستیم تا حرکتی مشابه بسیج ملی کنترل فشار خون شکل بگیرد. سه تا چهار ماه به‌صورت فشرده فعالیت کرده و بسته بسیار کامل و جامعی تهیه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال رایزنی و هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا برنامه فشرده‌ای برای آموزش همگانی تغذیه شکل گیرد. کمپین بزرگ تغذیه سالم، سراسر کشور را برای پوشش مد نظر دارد و به‌همین دلیل کمپین 360 درجه نامگذاری شده است.

رئیس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور خاطرنشان کرد: در چهار ماه اخیر، هفته‌ای چند جلسه برگزار کرده و افراد بسیاری از خارج مجموعه را دعوت کردیم تا در تحقق این پروژه بزرگ به ما کمک کنند.

رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد: مبتکران هفته سلامت و رادیو سلامت و همچنین صاحبنظرانی از دانشگاه صنعتی شریف را دعوت کرده و برنامه جامعی تعریف کردیم. پیش‌تر برای نخستین بار واحدی در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به نام واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی ایجاد کردیم و کمپین بزرگ تغذیه سالم زیر نظر این واحد پیش می‌رود.

میرزای رزاز تأکید کرد: اصل تمام بیماری‌های غیرواگیر و کاهش بار بیماری بستگی به آموزش مردم و تغییر سبک زندگی دارد. اگر مردم آموزش ببینند و در تغذیه رعایت کنند، بار بیماری‌ها تا 60 درصد در دهه آینده کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: آموزش‌های ما در تمام مطبوعات و رسانه‌ها و بیلبوردهای شهری انعکاس پیدا می‌کند و کلاس‌های حضوری نیز برگزار می‌شود. هر فردی به‌نوبه خود می‌تواند به ما کمک کند. از طرفی مسئولان دست‌اندرکار حوزه سلامت تنها در وزارت بهداشت حضور ندارند؛ بلکه دوستان فعال در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حوزه امنیت و ایمنی غذا، آموزش خاصی می‌بینند تا با این مقوله آشنا شوند.

رئیس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اهمیت بحث تغذیه گفت: کمپین بزرگ تغذیه سالم، اقدامی چندرشته‌ای و چندسازمانی است. اگر سازمان‌ها بعد از انقلاب اسلامی یک بار دست به دست هم بدهند و تغذیه را جدی بگیرند، اتفاقات بسیار خوب و تأثیرگذاری رخ خواهد داد.

میرزای رزاز در پایان تصریح کرد: مشاوران وزیر بهداشت برنامه‌های ما را دیده‌اند و از آنجایی که وزارت بهداشت متولی اصلی اجرا خواهد بود، زمان اجرا نیز به‌زودی مشخص خواهد شد. ان‌شاءالله کمپین مصادف با هفته سلامت اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059567

وب گردی

وب گردی