«سیمرغ بلورین» ملی شد!/ از داوران جشنواره فجر پاسپورت نمی‌گیریم

نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور دبیر این جشنواره برگزار شد که ماجرای تحریم‌های هنرمندان بازار داغ‌تری در میان سوالات خبرنگاران داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این جشنواره پیش از ظهر امروز در پردیس سینمایی ملت برگراز شد. در ابتدای این نشست معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و همچنین معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نکاتی را مطرح کردند و از پوستر و «سیمرغ بلورین» این دوره رونمایی شد.

*سینماگران راوی ظلم آمریکا باشند

در ادامه داروغه‌زاده با اشاره به اتفاقات دی ماه سال جاری گفت: امسال دی ماه سختی داشتیم که شهادت حاج قاسم سلیمانی اولین اتفاقی بود که در این ماه با آن روبه‌رو شدیم، دشمنان این مردم مردی را به شهادت رساندند که حدود چهل سال لباس رزم از تن بیرون نیاورده بود، کسی که با یارانش خارج از مرزهای ایران با دشمنان مردم ایران جنگید تا مردم در امنیت باشند. بعد از آن اتفاق ناگوار سقوط هواپیمای مسافری بود که بسیاری از مردم از جمله سینماگران حال بدی پیدا کردند. به همین خاطر ما تلاش کردیم که این جشنواره پل ارتباطی بین مردم و سینما باشد و سعی کردیم که در این مسیر گام برداریم.

وی افزود: حدود صد فیلم ثبت نام کرده بودند که همه بازبینی شد و آثاری به مرحله نهایی رسید. «با سینما کنار هم باشیم» شعار این دوره است که بگوییم این ابزار ارتباطی است و امیدوارم سینماگران بتوانند راوی ظلمی باشند که توسط آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورها علیه این مردم روا داشته می‌شود.

در ادامه این نشست داروغه‌زاده به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

*برخورد آیین‌نامه‌ای با آشغال‌های دوست داشتنی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فیلم امیریوسفی (آشغال‌های دوست داشتنی) در جشنواره نمایش داده خواهد شد یا خیر، گفت: طبق آیین‌نامه نمی‌توانیم فیلم محسن امیریوسفی را در جشنواره داشته باشیم چون نمایش داده شد بود.

*هیچ نهادی در انتخاب‌ها ورود نکرده است

یکی دیگر از خبرنگاران از دخالت‌های احتمالی نهادهای دیگر در انتخاب‌های جشنواره سوال کرد که داروغه‌زاده اینطور پاسخ داد:هیچ ارگان و نهادی در این زمینه دخالت نداشته و فیلم‌ها تنها با نظر هیأت انتخاب برگزیده شدند. هیأت انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی از سازمان سینمایی داشتند را بازبینی کردند و نهاد دیگری در این زمینه دخیل نیست. هیات انتخاب تنها خودش فیلم‌ها را دیده و خوشبختانه تمام فیلم‌های امسال مجوز نمایش گرفتند و هیچ فیلمی قبل از بازبینی هیات انتخاب کنار گذاشته نشده است. البته موضوع یک‌ فیلم ممکن است به یک حوزه یا ارگان خاص مربوط شود که در این موارد، همیشه از قبل تعاملاتی بین صاحبان اثر و آن ارگان صورت می‌گیرد. فیلمی که شما ممکن است مد نظرتان باشد از سوی قوه قضاییه مشکلی نداشت و از طریق شورای پروانه نمایش مجوز گرفته و عدم حضور آن فیلم، نظر هیات انتخاب بوده است. تاکید می‌کنم هیچ فیلمی قبل از بازبینی کنار گذاشته نشده و هیچ نهادی بعد از بازبینی ورود نکرده و فیلمی بعد از بازبینی کنار گذاشته نشده است.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های امسال جشنواره گفت: درباره تحریم باید بگویم که ما چون داخل جشنواره بودیم تحریمی ندیدیم و این حرکتی بود که از خارج مدیریت می‌شد، شاید برخی هنرمندان احساساتشان غلیان کرد و گفتند در جشن شرکت نمی‌کنند که به معنای تحریم نبود.

*کیمیایی مردم را همراهی می‌کند

وی درباره اعلام انصراف مسعود کیمیایی هم با اشاره به جایگاه او در سینمای ایران گفت: با توجه به استقبال مردم از جشنواره، مسعود کیمیایی هم که در پیام خود به «احترام به خواست مردم» اشاره کرده بودند، در جشنواره حاضر خواهند شد و مردم را همراهی خواهند کرد.

این مقام مسئول در جشنواره فجر درباره میزان استقبال و تعدا صندلی‌هایی که در این دوره به اکران‌ها اختصاص داده شده گفت: هفت هزار و پانصد صندلی سال قبل داشتیم که امسال حدود نه هزار و چهار صندلی داریم و البته این میزان استقبال هر سال بوده است در واقع علی‌رغم تبلیغات مسموم ما افزایش داشته‌ایم.

داروغه‌زاده در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت هزینه‌های جشنواره گفت: بودجه جشنواره امسال با توجه به قراردادی که با شهرداری بسته شده، هشت میلیارد تومان است ولی حتما هزینه‌ای که برای جشنواره می‌شود کمتر از این خواهد بود و با وجود تورم سعی می‌کنیم سیر بودجه را نزولی کنیم.

*از داوران پاسپورت نمی‌گیریم

یکی از خبرنگاران درباره انتخاب داوران دوتابعیتی در میان داوران و تضاد این حرکت با بخش ویژه شهید قاسم سلیمانی سوال کرد که داروغه‌زاده گفت: در انتخاب داورها ما از آن‌ها پاسپورت نمی‌گیریم و جایزه قاسم سلیمانی هم در واقع پاسداشت مقاومت است.

*پیمان معادی تحریم نکرده!
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی هنرمندان مانند پیمان معادی حرف از تحریم زده‌اند، آیا امکان دارد نامزد سیمرغ شوند، گفت: پیمان معادی نگفته جشنواره را تحریم می‌کند در ضمن اجزای فیلم مربوط به حقوق فیلم است و اگر کسی شرکت نکند دلیل نمی‌شود که سیمرغ به او تعلق نگیرد چون فیلم را تهیه‌کننده به دبیرخانه می‌فرستد و حقوق فیلم متعلق به اوست و تنها از طریق نامه کتبی تهیه‌کننده یک فیلم از داوری خارج می‌شود.

یکی از خبرنگاران حاضر به جای خالی آثار پویانمایی در این دوره اشاره کرد و داروغه‌زاده گفت: طی دو سال گذشته ما فضای خوبی به آثار انیمیشن دادیم و امسال هم این قضا را پیش‌بینی کرده بودیم ولی آثاری که رسید شرایط حضور در جشنواره را نداشت و به همین خاطر جای آنها خالی است.

*برای سه-چهار سال سیمرغ داریم

در ادامه یکی از خبرنگاران حاضر در نشست به سیمرغ این دوره اشاره کرد که پس از چهل سال تولید ملی است و به دست‌اندرکاران خدا قوت گفت، که داروغه‌زاده تاکید کرد: سیمرغ پس از سال‌ها در داخل تولید شد که البته چون صرف نمی‌کرد برای یک دوره تولید کنیم برای سه-چهار سال تولید کردیم(خنده حضار)، ولی خب این اتفاق با پیگیری‌های اهالی رسانه امسال رقم خورد.

*هیات انتخاب نمی‌تواند فمینیستی فیلم ببیند

آخرین خبرنگار وقتی پشت جایگاه قرار گرفت، به جای خالی فیلم‌هایی که زنان آنها را تولید کرده‌اند اشاره کرد و سپس به حضور یک داورِ زن در میان هیات داوران انتقاد وارد کرد که دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: هیات انتخاب که نمی‌تواند فمینیستی فیلم ببیند و سهمیه ویژه‌ای به زنان بدهد. امسال کار زیادی از زنان فیلمساز نبود. درباره هیات انتخاب و هیات داوران هم حضور زنان برای ما مهم است چون منصفانه فیلم می‌بینند و داوری می‌کنند و اولویت ما حضور بیشتر زنان در هیات داوران است ولی خب باید امکانش هم فراهم باشد گاهی یا خودشان فیلم دارند یا مشغول پروژه‌های سینمایی هستند و فرصت حضور ندارند وگرنه ما دلمان می‌خواهد از زنان بیشتری استفاده کنیم.

در پایان این نشست داروغه‌زاده یادآوری کرد: هزینه افتتاحیه این دوره از جشنواره فیلم فجر به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود که برخی هنرمندان هم ابراز تمایل کرده‌اند که در این حرکت مشارکت کنند. کراوان اقلامی که مورد نیاز بوده و ما از طریق هلال احمر به این فهرست رسیدیم و تهیه کردیم روز 12 بهمن به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود.

بر اساس این گزارش سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن آغاز به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059598

وب گردی

وب گردی