کودک از چه زمانی می‌تواند زبان بیاموزد/ چالش آموزش زبان در خانواده‌ها

پژوهشگر حوزه کودکان درباره آموزش زبان به کودکان، گفت: آموزش زبان باید گام‌ به گام برای کودک انجام شود و فشرده و با عجله نباشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زیبا عراکی پژوهشگر حوزه کودکان درباره آموزش زبان در کودکی گفت: یکی از دغدغه‌های پدر و مادرها این است که کودکان از چند سالگی می‌توانند یادگیری زبان را آغاز کنند؟ اما در مورد شروع آموزش زبان به کودکان توافق واحدی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عقیده پژوهشگران، آموزش زبان از ۷ سالگی بازدهی بهتری دارد و قبل از این سنین پیشنهاد نمی‌شود؛ کودکان در کودکی به دلیل آمادگی بالای ذهنی قادر به آموزش انواع ورزش‌ها و زبان‌های مختلف هستند.

عراکی با بیان اینکه آموزش زبان برای بیشتر خانواده‌ها چالشی بزرگ محسوب می‌شود، گفت: کودک قبل از تولد با فرایند آموزش زبان آشنا می‌شود؛ به طوری که مشاهده می‌کنید کودکان نوپا چگونه با علاقه به صداهای اطراف گوش می‌دهند و صدای مادر را درک کرده و فوراً عکس‌العمل نشان می‌دهند.

وی افزود: همه ما با دیدن کودکی که مسلط به زبان دیگری است، لذت می‌بریم و ناخودآگاه، او را تشویق می‌کنیم؛ به همین دلیل پدر و مادرها برای کلاس‌های زبان کودکشان برنامه‌ریزی می‌کنند و این مورد را جزو هزینه‌های ماهانه محسوب می‌کنند.

پژوهشگر حوزه کودکان ادامه داد: آموزش زبان دوم یا همان دوزبانگی فواید فراوانی برای کودک دارد از جمله اینکه کودکانی که مسلط به زبان دوم هستند به مراتب باهوش‌تر از بقیه کودکانی هستند که آموزش زبان دوم را ندیده‌اند و یادگیری اصولی زبان دوم، باعث اجتماعی‌تر شدن، ایجاد مهارت‌های کلامی کودک و تقویت اعتماد به نفس او در جمع می‌شود.

وی ادامه داد: از مزایای دیگر آن می‌توان به افزایش مهارت‌های دانستنی‌ها و افزایش لغات در کودک اشاره کرد همچنین آموزش زبان باعث تقویت قوه تخیل در کودک شده و حتی باعث پیشرفت در بقیه دروس کودک می‌شود؛ کودکانی که زبان را یاد می‌گیرند، در تصمیم‌گیری‌ها موفق‌تر عمل خواهند کرد و تمرکز کودک را در کارهاش بالا می‌برد.

عراکی با بیان اینکه برخی افراد معتقدند آموزش زبان دیگر، کودک را در زبان مادری گیج می‌کند، گفت: این نظریه رد شده است؛ البته نباید این مورد را فراموش کرد آموزش زبان دوم در گذشته یک مهارت خاص محسوب می‌شد، در حال حاضر با وجود پیشرفت تکنولوژی یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با آموزش و یادگیری زبان دوم، کودک ترغیب به آموزش زبان سوم هم می‌شود چرا که ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و انسان باید دائم در حال آموزش زبان‌های مختلف باشد.

پژوهشگر حوزه کودکان به ارائه چند پیشنهاد کاربردی به اولیا برای نتیجه‌گیری بهتر در این خصوص اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود برای تثبیت آموزش‌ها، تعامل و همکاری مدرس زبان و اولیا برقرار شود؛ حتی پیشنهاد می‌شود والدین خود به کلاس‌های آموزش زبان بروند و کودک را همراهی کنند و این آموزش برای شما هم لذت بخش‌تر خواهد بود.

وی گفت: پدر و مادر باید حامی و مشوق کودک باشند که او با قوت قلب بیشتری آموزش‌ها را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرد و با اشتیاق فراوان به یادگیری روزانه او گوش دهند؛ کودک ممکن است در روزها و شاید هم هفته‌های اول آموزش زبان، پیشرفت چشمگیری نداشته باشد ولی به تدریج با ممارست او، والدین شاهد ترقی‌اش خواهند بود پس عجله‌ای در نتیجه‌گیری زودرس نداشته باشند و با محبت با او رفتار کنند.

عراکی با بیان اینکه آموزش باید به صورت گام‌به‌گام برای کودکان انجام گیرد نه فشرده و با عجله، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کلاس‌ها سه روز در هفته به صورت یک ساعت و نیم در هر جلسه دایر شود؛‌ توجه داشته باشید کودک را به زور و اجبار نباید به کلاس‌های زبان برای خودنمایی به اطرافیان و اقوام بفرستید.

وی اضافه کرد: والدین برای جذابیت بیشتر آموزش‌ها از سی‌دی‌های آموزشی شامل شعر، کلیپ، داستان‌های کوتاه تهیه و در اختیار کودک بگذارند؛ خوشبختانه نرم‌افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد که می‌توان با خرید و نصب آن به آموزش بهتر کودک کمک شایانی کرد.

پژوهشگر حوزه کودکان ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کلاس‌های خصوصی یک نفره در مورد کودکان برگزار نشود و کلاس‌های دونفره به بالا بازخورد بهتری به جهت رقابت و اشتیاق در آموزش دارد؛ البته قابل ذکر است کلاس‌ها در سطح بالاتر یا خیلی پایین تر از سطح هوش کودک نباشد چون در دو حالت نتیجه خوشایندی نخواهد داشت و کلاس برای کودک دلسرد کننده می‌شود و همین امر باعث خواهد شد تلاشی برای موفقیت نداشته باشد.

وی چند پیشنهاد به مدرسان آموزش زبان کودک مطرح کرد و گفت: مدرس باید توجه کند برای جذابیت و دلپذیر کردن تدریس از لغات کاربردی در رابطه‌های اجتماعی بیشتر استفاده کند؛ آموزش‌ها با استانداردهای بین المللی انجام پذیرد؛ برای اثربخشی بیشتر از سی‌دی‌ها، موزیک، کلیپ و شعر استفاده کند.

عراکی تصریح کرد: آموزش زبان کودک یکی از تخصصی‌ترین آموزش‌هاست و نیاز به مربی حرفه‌ای، صبور، با خلاقیت بالا در تدریس و مشتاق انتقال دانش، با علم روانشناسی کودک تا حدودی آشنا باشد، در عین جذابیت و سادگی در تدریس باید با کیفیت بالا تدریس کند؛ همچنین کلاس‌ها باید از مبتدی آغاز شود و به مرور به پیشرفته ارتقا یابد.

این پژوهشگر حوزه کودکان به اساتید آموزش پیشنهاد کرد از علایق کودکان جهت آموزش بهتر استفاده شود و ادامه داد: برای نمونه کودکی که به فوتبال علاقه دارد از آموزش کلمات مرتبط با فوتبال استفاده کنند. این حرکت تدریس را جذاب‌تر و سرعت آموزش را چند برابر می‌کند؛ همچنین در کلاس‌ها باید به صورت یکنواخت هم گرامر و هم‌ مکالمه آموزش داده شود.

وی گفت: نتیجه کلام اینکه دقت کنید برای ارتباط بهتر با دنیای اطراف و زندگی بهتر و موقعیت شغلی مناسب و فرصت‌های خوب برای کودکان از آموزش زبان بی‌تفاوت عبور نکنیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1059607

وب گردی

وب گردی