راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت/ ورود دانشگاه آزاد در مراحل ازدیاد برداشت میدان نفتی کرنج

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت گفت: سرمایه اولیه این صندوق بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

سعید محمدزاده معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت نفت اظهار کرد: حلقه اتصال دانشگاه و صنعت به دو بخش کلیدی بستگی دارد؛ یکی اینکه صنعت دانشگاه‌ها را حمایت کند و دوم اینکه زمینه‌ای فراهم کند تا دانشگاه بتواند محصولات خود را به مرحله تجاری‌سازی برساند. برای تحقق این امر مهم باید شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیسم نوآوری شکل گیرد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری گفت‌: در این راستا راه‌اندازی شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ اکوسیستم در صنعت نفت مطرح شد که با حضور افراد صاحب‌نظر راه‌اندازی این شورا پیگیری شده است.

محمدزاده به همکاری گسترده دانشگاه‌ها در توسعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون دستاوردهای تولیدی دانشگاه‌ها در صنایع نفت و گاز کاربردی شده است به عنوان مثال محصولات تولیدی دانشگاه چمران در این صنعت استفاده می‌شود. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی نیز در توسعه میدان نفتی کرنج ورود کرده به طوری که این قرارداد در زمینه ازدیاد برداشت از این میدان است. وظیفه دانشگاه‌ها این است که مراحل روش‌های ازدیاد برداشت را مطالعه و کار توسعه را انجام دهند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صنعت نفت تصریح کرد: برای این منظور باید محققان دانشگاهی در حوزه‌ حل مسائل صنعت نفت وارد شوند و در همین راستا شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت نفت ابلاغ شد.

وی با بیان این که با ابلاغ این شیوه‌نامه استقبال خوبی را از سوی دانشگاه‌ها شاهد بودیم، افزود: علاوه بر آن شیوه‌نامه پرداخت گرنت برای استادان دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری همچنین راه‌اندازی پارک صنعت نفت رازی را از جمله این برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: این پارک و زیر ساخت‌های لازم آن برای به هم‌رسانی مجموعه شرکت‌های نوآور صنعت نفت در منطقه شهر ری در ۱۷ هکتار برنامه‌ریزی شده است. این پارک قرار نیست که تنها حضور فیزیکی داشته باشد، بلکه محوری برای گرد هم آوردن مجموعه شرکت‌های فعال در صنعت نفت است.

به گفته‌ وی در این پارک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت مستقر می‌شود و امید می‌رود که با استقرار شرکت‌ها اثرات خدمات آنها را در صنعت نفت شاهد باشیم.

محمدزاده با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت اظهار کرد: مجوزهای آن طی روزهای آینده اخذ می‌شود و سرمایه اولیه این صندوق بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059626

وب گردی

وب گردی