رتبه‌بندی‌، طرحی ناکام برای افزایش انگیزه معلمان

یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: پرداختی‌های ناشی از طرح رتبه بندی نمی‌تواند در افزایش انگیزه معلمان تاثیر چندانی داشته باشد.

محمد داوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه هدف از طرح رتبه‌بندی افزایش حقوق معلمان نبود، اظهار کرد: هدف طرح آن بود که بر اساس عملکرد معلمان پاداشی برای آنان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: طرح رتبه‌بندی برای تشویق معلمان در راستای بهبود عملکردشان در نظر گرفته شده بود.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی تنها برای معلمان در نظر گرفته شده و شامل کادر اداری از جمله مدیر و معاون نمی‌شود گفت: تنها معلمانی که در راستای آموزش، پرورش و تربیت دانش‌آموزان تلاش می‌کنند در این طرح هدف قرار داده شده‌اند.

وی اضافه کرد: مدیران مدارس مبلغی به عنوان حق مدیریت دریافت می‌کنند، این افراد می‌توانند انتخاب کنند که سر کلاس درس حاضر شوند و از مزایای رتبه بندی برخوردار شوند یا به عنوان مدیر در مدرسه به فعالیت بپردازند.

سخنگوی سازمان معلمان اضافه کرد: پرسنل اداری مدارس از مزایای دیگری برخوردار هستند، تنها معلمان بودند که نسبت به این افراد مزیتی به عنوان حقوق شامل حالشان نمی‌شد.

وی با اشاره به گروه‌بندی‌های پیشین معلمان خاطرنشان کرد: طرح رتبه‌بندی در زمینه گروه بندی‌های سابق معلمان نیز با مشکلاتی مواجه بود، البته مسئولان چندی پیش اعلام کردند که این مشکلات رفع خواهد شد.

داوری افزود: طبیعتاً امتیاز‌های قبلی معلمان نباید کاهش پیدا کند یا در نظر گرفته نشود، بالاخره معلم از هر طریقی که شده امتیازی را در گروه‌های قبلی کسب کرده است. در نهایت قرار شد در پیش نویس جدید طرح رتبه‌بندی گروه‌های سابق معلمان نیز لحاظ شود.

وی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان باعث افزایش انگیزه آنان نخواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه معلمان تصور می‌کنند که نظام هماهنگ پرداخت و قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد آنها اجرا نشده است. معلمان در حال حاضر خود را با سایر حقوق بگیران دولت مقایسه می‌کنند و افزایش حقوق‌های ناشی از‌ رتبه‌بندی را در راستای رعایت عدالت در پرداخت در نظر می‌گیرند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: معلمان
معتقدند در ابتدا باید با کارمندان دولتی هم سطح خود حقوق یکسانی داشته باشند، پس از آن افزایش انگیزه و کیفیت را در نظر بگیرند.

وی افزود: بعید به نظر می رسد این افزایش حقوق در افزایش انگیزه معلمان تاثیر چندانی داشته باشد؛ البته افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق رضایت نسبی بسیار اندکی در معلمان ایجاد خواهد کرد؛ اما متاسفانه فاصله این افزایش حقوق با تورم و حقوق سایر کارمندان بسیار زیاد است و انگیزه جدیدی در آنها ایجاد نمی‌کند، در نتیجه عملکرد آنان چندان‌ بهبود نمی‌یابد.

داوری‌در پایان گفت: به طور کلی می‌توان گفت پرداختی‌های ناشی از طرح رتبه بندی نمی‌تواند در افزایش انگیزه معلمان تاثیر چندانی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059643

وب گردی

وب گردی