مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 12 بهمن

«برگزاری  مرحله عملی آزمون ملی دندانپزشکی، اعلام جزئیات آزمون‌های پیش کارورزی، علوم پایه و جامع داروسازی و ۵۰ مقاله در مورد ویروس ژورنالیستی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 12 بهمن به شرح زیر است:

۵۰ مقاله در مورد ویروس ژورنالیستی

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، بیش از 50 مقاله علمی درباره کروناویروس طی 20 روز گذشته در دنیا منتشر شده است. این ویروس که به nCoV- 2019 شناخته می‌شود، نوعی بیماری شدید تنفسی است که تاکنون در 20 کشور شیوع پیدا کرده است. گسترش این ویروس به حدی بود که دانشمندان را به تحقیق و مطالعه واداشت و تاکنون مباحث علمی مختلفی درباره آن منتشر شده که در هر کدام تلاش شده به بخشی از ویژگی‌های این ویروس، نحوه شیوع، آینده و حواشی آن بپردازند. بیش از 30 مقاله در ژورنال‌های علمی چون The Lancet و Journal of Medical Virology منتشر شده‌ است.

به گزارش واشنگتن‌پست، آمریکا یکی‌دیگر از قربانیان شیوع کروناویروس است که تاکنون شماری از شهروندان این کشور به آن مبتلا شده‌اند. در حومه جنوبی بوستون، ربات‌ها کار ساخت واکسن موثر در برابر این ویروس را آغاز کرده‌اند و هزاران نوع از آن هم آماده عرضه به بیماران مبتلاست. دانشمندان، اقدامات موثری را برای تولید واکسن کروناویروس آغاز کرده‌اند. زمانی که جهان با یک بیماری مرموز و جدید روبه‌رو می‌شود، هشداری عمومی داده می‌شود و دانشمندان با سرعت به دنبال راهی برای جلوگیری از شیوع یا درمان آن می‌گردند. اما تا زمانی که کاندیداهای درمانی یا پیشگیرانه امیدبخش آماده ورود به بازار شوند، ممکن است کار از کار گذشته باشد و شدت شیوع بیماری آنقدر زیاد شود که بسیاری را درگیر کند و این وضعیت، لزوم تسریع هرچه بیشتر فرآیند تولید واکسن یا ابداع درمان را می‌طلبد. جاکلین شی، مدیر ارشد علمی شرکت بایوتک «Inovio» که در حال ساخت واکسن‌هایی برای ویروس‌های بیماری زیکا، ابولا و سندروم تنفسی خاورمیانه هستند، می‌گوید: «ما کاندیداهایی برای آزمایش واکسن‌های تولید شده در این شرکت داریم که درنهایت شیوع بیماری را از بین می‌برند. مساله‌ای که از نظر علمی برای کروناویروس مطرح می‌شود، برداشتن گام نخست است که شامل طراحی و شروع ساخت واکسن این بیماری می‌شود که با وجود فناوری‌های نوینی که امروزه در اختیار دانشمندان دنیاست، می‌توان یک‌شبه هم آن را ساخت.»

دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمریکا با همکاری شرکت بیوتک ماساچوست در تلاشند واکسن مقابله‌کننده با ویروس کرونا را بسازند. به محض اینکه ژنوم این ویروس در اوایل ژانویه در چین مشاهده شد، این موسسه شروع به طراحی بخشی از این ویروس کرد که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کرد و محققان تلاش کردند به طریقی این ویروس را غیرفعال کنند. دانشمندان موسسه ملی بهداشت، طرح خود را برای این شرکت ارسال کردند تا طرح را با پلتفرم ویروس ادغام کرده و تولید واکسن موردنظر را آغاز کنند. آنها ابراز امیدواری کردند تا ماه آوریل بتوانند این واکسن را روانه بازار کنند. گروهی از محققان شرکت Moderna ساعت‌ها روی طراحی واکسن کار ‌کردند. طرح‌های اولیه واکسن برای ارسال به آزمایشگاه آماده است تا بعد از آن تست‌های حیوانی و سپس تست‌های انسانی در دستور کار قرار گیرد و بعد از تایید نهایی، روانه بازار شود.

سلام دردسرساز انتگرال به دانشجویان ترم پاییز

این عنوان روزنامه فرهیختگان به حذف سرفصل انتگرال از دروس ریاضی آموزش و پرورش پرداخته است. انتگرال همان مبحث درسی‌ای است که همیشه وقتی سر کلاس درس متوجه مباحث دیگر ریاضی نمی‌شدیم، معلم آن را به‌عنوان یکی از غول‌های ترسناک ریاضی معرفی می‌کرد و همین مساله هم باعث شده بود همیشه از روبه‌رو شدن با انتگرال‌ها وحشت داشته باشیم که خوشبختانه قبل از رفتن به پایه دوازدهم، ترسناک‌ترین فرمول‌های ریاضی از این پایه حذف شد و به قول معروف ما هم نفس راحتی کشیدیم، اما این خوشحالی تنها تا ترم اول دانشگاه دوام آورد، چراکه همه فرمول‌هایی را که در طول یک سال تحصیلی می‌خواندیم، باید تنها ظرف چند جلسه متوجه شویم! کاری ظاهرا غیرممکن که نه‌تنها دانشجویان بلکه اساتید را هم با مشکل روبه‌رو کرده است. مشکلاتی که حذف انتگرال ایجاد کرده بود، تنها مختص کلاس یا دانشگاه ما نبود و حالا کل دانشجویانی که جزء تربیت‌یافتگان نظام جدید آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش بودند، ‌باید همه این فرمول‌ها را که گویی دوگانه و سه‌گانه و غیره هم دارد، در طول کمتر از یک ترم یاد بگیرند تا بعد از آن مباحث دانشگاهی مرتبط با انتگرال را هم فرا بگیرند، گویی قرار است هفت‌خوان رستم را در طول یک ترم پشت‌سر بگذارند!

حذف انتگرال از پایه دوازدهم متوسطه هرچند در زمان اجرا هم با چالش‌هایی همراه بود، اما با شروع ترم تحصیلی پاییزه حواشی آن به حدی زیاد شد که انجمن ریاضی ایران ناچار به نامه‌نگاری با دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی شد تا چرایی حذف این مبحث مهم درسی را جویا شود و یک هفته مانده به پایان دی‌ماه این شورا به آن پاسخ داد که در بخشی از آن این‌طور آمده است: «مبنای این تغییرات، شایستگی‌ها و رویکردهای حاکم بر برنامه‌های درسی است. لذا با اینکه یکی از معیارهای تعیین محتوای کتاب‌های درسی متناسب بودن آن با اهداف رشته‌های دانشگاهی است، اما این تنها معیار موجود نیست و طبیعتا اهداف مدنظر برنامه درسی مدرسه‌ای بر اهداف آموزش عالی اولویت دارد.»

نکته قابل‌تاملی که در پاسخ به این نامه به نقل از محمدرضا سیدصالحی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضی رسانه‌ای شده، این است که او مفهوم انتگرال را به‌طور کامل جزء سرفصل‌های آموزش عالی دانسته و طبیعی است با چنین استدلالی حذف این مبحث ریاضی کار درستی تلقی می‌شود، اما این کار تبعات زیادی را تا همین جای کار برای جامعه دانشگاهی به همراه آورده است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 12 بهمن به شرح زیر است:

مرحله عملی آزمون ملی دندانپزشکی، برگزار می‌شود

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مرحله دوم آزمون (عملی) دوازدهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور امروز شنبه 12 بهمن برگزار می‌شود. مرحله اول آزمون (نظری) دوازدهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور 5 دی ماه 98 برگزارشد.نتایج مرحله کتبی آزمون در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون (نظری) لازم است برای شرکت در مرحله دوم آزمون (عملی) از امروز شنبه 12 بهمن 98 به سایت اینترنتی پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کنند.

آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور به منظور ارزیابی دانش آموختگان این رشته برگزار می‌شود.

جزئیات آزمون‌های پیش کارورزی، علوم پایه و جامع داروسازی اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، متقاضیان شرکت در آزمون های پیش کارورزی، علوم پایه و جامع داروسازی اسفند 1398 تا 30 بهمن فرصت دارند در این آزمون‌ها ثبت نام کنند. داوطلبان تحصیل کرده در داخل کشور جهت ثبت نام در آزمون‌های پیش کارورزی، علوم پایه و جامع داروسازی اسفند 1398 تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 30 بهمن 98 فرصت دارند به دانشگاه محل تحصیل خود در حوزه مراکز برگزار کننده آزمون‌ها مراجعه و یا با معرفی دانشگاه به نزدیکترین مرکز قطب برگزار‌کننده آزمون مراجعه کنند.

داوطلبان تحصیل کرده در خارج از کشور که در مرکز خدمات آموزشی تشکیل پرونده داده اند، باید قبل از ثبت‌نام هزینه یک میلیون و 500 هزار ریال معادل 150 هزار تومان را به صورت اینترنتی پرداخت کنند و با در دست داشتن پرینت پرداخت هزینه، یک قطعه عکس و کارت ملی به مراکز قطب برگزار کننده آزمون مراجعه کنند. این دسته از داوطلبان تا 30 بهمن ماه فرصت دارند با مراجعه به مراکز قطب برگزار کننده آزمون جامع علوم پایه، پیش کارورزی و داروسازی نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.داوطلبان تحصیل کرده در خارج از کشور قبل از واریز ثبت نام باید از برگزاری آزمون و داشتن ظرفیت در منطقه آمایشی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

آزمون‌های پیش کارورزی، علوم پایه و جامع داروسازی پنجشنبه 8 اسفند 98 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059649

وب گردی

وب گردی