ادامه سرپیچی نظام وظیفه از رای دیوان عدالت اداری/ محدودیت معافیت تحصیلی در آزمون 99 هم لحاظ شد

ابطال بخشنامه «یکبار معافیت تحصیلی برای هر مقطع» در دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی کنکور 99 بار دیگر توسط سازمان نظام وظیفه نادیده گرفته شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش عده‌ای از دانشجویان در تماس با ایسکانیوز خواهان پیگیری رای 2071 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شدند که براساس این رای٬ بخشنامه سازمان نظام وظیفه عمومی مبنی بر الزام صرفا یکبار معافیت تحصیلی در هر مقطع تحصیلی ابطال شد.

سازمان نظام وظیفه در سال 95 بخشنامه‌ای صادر و به سازمان دانشجویان ابلاغ کرد که بر اساس آن مشمولان پیش از پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل در مقطعی که قبلا از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، نیستند. برخی دانشجویان در اعتراض به این بخشنامه دادنامه‌ای به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تنظیم کرده و خواهان ابطال این بخشنامه شدند.

ابطال بخشنامه سازمان نظام وظیفه در بهمن ماه 97 از سوی رئیس دیوان عدالت به سازمان امور دانشجویان ابلاغ شد؛ اما متاسفانه این بخشنامه در بند چهار تذکرات مهم دفترچه راهنمای سال 98 به عنوان یکی از شروط مقررات وظیفه عمومی ذکر شده است. در دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی کنکور 99 که 8 بهمن ماه نیز منتشر شد، ابطال این بخشنامه بار دیگر توسط سازمان نظام وظیفه نادیده گرفته شد.

با توجه به پیگیری مکرر دانشجویان در زمینه اجرای رای 2071 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ایسکانیوز در مصاحبه‌های مختلف چرایی اجرا نشدن این بخشنامه را پیگیری و موضوع را با وکلای پایه یک دادگستری نیز مطرح کرد. تمامی حقوقدانان بر این باور بودند که ابطال نشدن این بخشنامه می‌تواند برای مقام‌ عالی نظام وظیفه جزای کیفری را در پی داشته باشد.

متاسفانه سازمان سنجش آموزش کشور با جمله «سازمان نظام وظیفه در مورد دادنامه یاد شده، توضیحاتی جهت اطلاع‌رسانی به داوطلبان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نکرده است» از پاسخگویی شانه خالی کرد، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز پاسخگوی تماس خبرنگار ایسکانیوز نبود.

نماینده‌های مجلس نیز اطلاعات چندانی در زمینه ابطال نشدن بخشنامه صدور یک بار معافیت تحصیلی در هر مقطع نداشته؛ اما قول دادند این موضوع را در کمیسیون آموزش مطرح کنند. دانشجویان معترض در تماس با ایسکانیوز اعلام کردند که در فضای مجازی کمپینی برای لحاظ شدن بخشنامه معافیت تحصیلی دیوان عدالت اداری تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059677

وب گردی

وب گردی