راه اندازی پارک فناوری و نوآوری رازی/ تعریف پروژه‌های بروز با دانشگاه‌ها متناسب با نیاز صنعت نفت

مدیرکل امور فناوری وزارت نفت از راه اندازی پارک فناوری و نوآوری رازی تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: این پارک قرار است زنجیره‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ و شرکت‌های شتاب‌دهنده و مالی مثل VCها و شرکت‌های خطرپذیر و مشاوران نوآوری باز ایجاد کند.

عرفان ریاحی مدیرکل امور فناوری وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به طرح‌های اجرایی بین صنعت و دانشگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر طرح‌ها و پروژه‌های زیادی از سوی دانشگاه‌ها در وزارت نفت مورد پیگیری قرار گرفته و این طرح‌ها منتج به نتیجه نهایی شده است. در کنار این موضوع متاسفانه برخی از طرح‌ها نیز در حد بایگانی باقی مانده است.

وی به روز نبودن طرح‌های تعریف شده را علت اصلی بایگانی پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: قرار است پروژه‌ها به گونه‌ای تعریف شود که خروجی محور و مورد نیاز صنعت باشد؛ صرفا پژوهش برای پژوهش نباشد.

مدیرکل امور فناوری وزارت نفت با اشاره به راه‌اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) در دانشگاه‌ها گفت: هم اکنون سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) در دانشگاه‌ها برای نیاز صنعت راه اندازی شده و طرح‌ها براساس آن تعریف و اجرایی می‌شوند؛ چرا که در این سامانه به نیازها و چالش‌های صنعت نفت اشاره شده است.

ریاحی تصریح کرد: از 9 قرارداد منعقد شده با دانشگاه‌ها، یکی از قراردادها با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده است تا این دانشگاه در مراحل ازدیادبرداشت میدان نفتی کرنج همکاری کند. دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مباحث تضامین، بحث مالی این دانشگاه نسبت به دانشگاه دولتی و مسائل اداری مراحل اجرای قرارداد را با تاخیر شروع کرده و هم‌اکنون این قرارداد روند اجرایی را طی می‌کند.

مدیرکل امور فناوری وزارت نفت در مورد 10 قلم کالای اساسی مورد نیاز وزارت نفت را که در وندورلیست قرار گرفته است گفت: تمام شرکت‌های تولیدی از جمله دانش‌بنیان‌ها برای این که در وندورلیست قرار بگیرند باید فرایندهای مورد نظر را طی کرده و صاحب صلاحیت شوند. در حال حاضر برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فرایند قرارگرفتن در این لیست را طی می‌کنند تا بعد از ارزیابی در وندورلیست قرار گیرند.

وی افزود: باید همه بازیگران اعم از کوچک و بزرگ در صنعت نفت و گاز نقش آفرین باشند زیرا این تصمیم به رشد اکوسیستم نوآوری کمک می‌کند.

ریاحی از راه اندازی پارک فناوری و نوآوری رازی تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: این پارک قرار است زنجیره‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ و شرکت‌های شتاب‌دهنده و مالی مثل VCها و شرکت‌های خطرپذیر و مشاوران نوآوری باز ایجاد کند. وزارت نفت مراحل سیاست‌گذاری این پارک را انجام می‌دهد تا این زنجیره بتواند در بستر خصوصی و بحث رونق تولید و کمک به صنعت نفت در رفع نیازها و چالش‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: باید گفت پارک نفت رقیبی برای دیگر پارک‌ها نیست بلکه قرار است فضایی را ایجاد کند که قوانین و مقررات در حوزه نفت سختگیرانه رقم بخورد تا برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل‌گری لازم اتفاق بیافتد.

مدیرکل امور فناوری وزارت نفت تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم نوآوری و فناوری را بیشتر در حوزه نفت و گاز به کار گیریم. پارک نفت تنها نقطه اتصال برای پارک‌ها و سازمان‌هایی است که در حوزه‌های نوآوری فعالیت می‌کنند تا از این طریق با وزرات نفت ارتباط داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همه مطالعات و تجارب کشورهای مختلف نشان می‌دهد که لوکوموتیو توسعه فناوری و نوآوری به شرکت‌های بزرگ بازمی‌گردد. پژوهشکده با شناسایی چالش‌های شرکت‌های بزرگ صنعت نفت و پتروشیمی و کمک به فرموله کردن نیازهای این شرکت‌ها و انعکاس آن به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، سعی دارد نقش تسهیل گری را به بهترین نحو انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059678

وب گردی

وب گردی