ابر طوفان‌های فضا چه زمانی رخ می‌دهند؟

دانشمندان اعلام کردند که ابر طوفان‌های موجود در فضا بسیار معمول‌تر از آن چیزیست که انتظار آن‌ها را داریم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس مطالعه‌ای جدید ابر طوفان‌های بزرگ که باعث ایجاد اختلال در سیستم‌های الکترونیکی و شبکه‌ای شوند؛ به طور متوسط هر 25 سال یک بار رخ می‌دهند.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل سوابق میدان مغناطیسی در دو نقطه مخالف انتهای زمین (انگلستان و استرالیا) توانستند طوفان‌های فوق العاده‌ای 150 سال پیش را تشخیص دهند.

این یافته‌ها با استفاده از روش جدید تجزیه و تحلیل داده‌های 14 چرخه خورشیدی گذشته (یعنی قبل از شروع عصر فضا در سال1957 ) به‌دست آمد.

طوفان به طور معمول ممکن است تنها چند روز طول بکشد؛ اما می‌تواند برای فناوری مدرن اختلال ایجاد کند. طوفان‌های سنگین می‌توانند باعث خاموشی برق، از بین رفتن ماهواره‌ها، اخلال در سفرهای هوایی و باعث از بین رفتن موقت سیگنال‌های GPS و ارتباطات رادیویی شوند.

«ساندرا چاپمن» استاد مرکز دانشگاه وارویک، اعلام کرد که این طوفان‌ها اتفاقات نادری هستند؛ اما تخمین احتمال وقوع آنها برای محافظت از زیرساخت‌های ملی مهم است.

این تحقیق روش جدیدی را برای ارائه تصویری بهتر از احتمال وقوع ابر طوفان‌ها و فعالیت‌های طوفانی آینده ارائه می‌دهد.

طوفان کارینگتون در سال 1859 به طور گسترده به‌عنوان بزرگترین طوفان ثبت شده شناخته می‌شود؛ اما حتی داده‌های مورد استفاده در این مطالعه را نیز پیش بینی می‌کند.

تحلیلی که چاپمن انجام داد تخمین می‌زند که طوفان باید در چه دامنه‌ای قرار داشته باشد. ریچارد هورن از دانشمندان این طرح، اعلام کردند که تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که طوفان شدید بیش از تصور اتفاق میافتد.

هورن گفت:« به سادگی نمی‌دانیم که این طوفان‌ها چه زمان در راهند و در حال حاضر نمی‌توانیم آن‌ها را پیش بینی کنیم.»

فعالیت ناشی از خورشید باعث به‌وجود آوردن آب و هوای فضایی می‌شود. در این آب وهوا طوفان‌های کوچکتر متداول هستند؛ اما گاهی اوقات طوفان‌های بزرگتری رخ می‌دهند که تأثیر قابل توجهی دارند.

مشاهده تغییرات در میدان مغناطیسی سطح زمین یکی از راه‌های نظارت بر این وضعیت جوی است. مشاهدات با کیفیت بالا در ایستگاه‌های مختلف از ابتدای عصر فضا (1957) در دسترس بوده است. خورشید دارای یک چرخه فعالیت تقریباً 11 ساله با شدت متفاوت است و این داده‌ها که به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تنها پنج چرخه فعالیت خورشیدی را در بر می‌گیرد.

اگر بخواهیم تخمین بهتری از احتمال وقوع بزرگ‌ترین طوفان‌های فضا در بسیاری از چرخه‌های خورشیدی داشته باشیم، باید به دورترها نگاهی بیاندازیم. دانشمندان شاخص زمین شناسی aa را از دو ایستگاه در انتهای مخالف زمین به‌دست آوردند. که به 14چرخه خورشیدی یا 150 سال قبل باز می‌گردد.

محققان با استفاده از میانگین سالانه دریافتند که طوفان‌های بزرگ هر 25 سال یکبار اتفاق میافتند. به عنوان نمونه، طوفان سال 1989 آنقدر بزرگ بود که باعث خاموشی شدید برق «کبک» شد.

در سال 2012 یک جرم از تاج خورشیدی خارج شد که برخورد آن با زمین می‌توانست طوفان فوق سهمگینی ایجاد کند.

نتایج این تحقیق در«Geophysical Research Letters» منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059730

وب گردی

وب گردی