بروکراسی اداری فعالیت مدارس سما را کند کرده است/ مدارس خصوصی قدرت عملکرد بیشتری دارند

مدیر دبیرستان دخترانه دوره دوم سمای تهران معتقد است برخی قوانین مانند ترمزی برای فعالیت‌های مدرسه هستند البته شرایط امروز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

مهناز سادات فرزانه مدیر دبیرستان دخترانه دوره دوم سمای تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه این واحد دانشگاهی اظهارکرد: فعالیت‌های پژوهشی یکی از اولویت‌های اصلی مدارس سما محسوب می‌شود که برای آن ردیف بودجه در نظرگرفته شده است.

وی افزود: دبیرستان دخترانه سمای تهران دارای مسئول پژوهش است که فعالیت‌های پژوهشی دانش آموزان در حوزه‌های مختلف را مدیریت می‌کند. در ابتدای سال تحصیلی فعالیت‌های پژوهشی مختلف به دانش آموزان معرفی می‌شود و دانش آموزان می توانند از طریق فرم‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته، علایق پژوهشی خود را ثبت کنند. سپس استاد پژوهشی به مدرسه دعوت می‌شود و پس از آن از طریق فراخوان علمی، فعالیت‌های علمی را به دانش آموزان معرفی خواهد شد.

فرزانه ادامه داد: دانش آموزان براساس علایق خود، در دوره‌های پژوهشی که برایشان در نظرگرفته شده، شرکت می کنند. معمولا زمان این دوره‌های پژوهشی خارج از برنامه مدرسه یا روزهای پنج شنبه خواهد بود که دانش آموزان زیر نظر مرجعی متخصص، آموزش می بینند و پس از آن برای مسابقات علمی و پژوهشی آماده می‌شوند.

فعالیت‌های پژوهشی در انجمن‌های علمی

مدیر دبیرستان دخترانه دوره دوم سمای تهران با اشاره به فعالیت انجمن ادبی این مدرسه تصریح کرد: این انجمن ادبی به طور ثابت زیر نظر دبیران ادبیات تشکیل می‌شود که دانشجویان می توانند در آن عضو شوند. همچنین انجمن‌های دیگری مانند زیست فناوری، کمیکار،علوم انسانی و مقاله نویسی نیز در مدرسه فعالیت دارند که دانش آموزان با شرکت در این دوره‌های پژوهشی وعضویت در انجمن‌های علمی، آمادگی لازم را برای شرکت در جشنواره‌هایی مانند طبیان و سینا کسب می‌کنند.

وی درباره فعالیت‌های فرهنگی دبیرستان دخترانه سمای تهران گفت: ما جزو مدارسی هستیم رتبه‌های زیادی را در حوزه فرهنگی داریم؛ به طوری که توانستیم در میان مدارس سما کل کشور، رتبه سوم را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کسب کنیم. احکام، تفسیر قرآن، تواشیح، سرود و تئاتر جزو موضوعاتی بوده‌اند که همواره در آن‌ها صاحب عنوان و مقام بوده‌ایم.

فرزانه اضافه کرد: اولین گروه دانش آموزی که توانست به جشنواره بین المللی تئاتر مبارک راه پیدا کند، دانش آموزان دبیرستان دخترانه سمای تهران بودند. درواقع هرسال، مقام‌های فرهنگی دانش آموزان مدرسه ما از سطح منطقه فراتر می رود به طوری که سالهاست نماینده منطقه 5 تهران برای راهیابی به مراحل استانی و کشوریِ مسابقات فرهنگی و هنری هستیم.

برنامه مشاوره‌ای تخصصی برای آمادگی کنکور

مدیردبیرستان دخترانه دوره دوم سمای تهران با اشاره به برنامه‌های مشاوره‌ای این دبیرستان گفت: پایه دوازدهم دارای فعالیت‌های مشاوره‌ای مخصوصی در حوزه هدایت تحصیلی، آموزش شغلی و مراقبت های برنامه‌ای است. در پایه‌های دهم و یازدهم نیز مشاوران تربیتی و تحصیلی فعالیت دارند و دانش‌آموزان شیوه‌های برنامه ریزی را فرا می گیرند

وی درباره فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان کنکوری تاکید کرد: دانش آموزان پایه دوازدهم از تابستان، فعالیت های آموزشی خود را زیر نظر مشاوران آموزشی آغاز می کنند؛ برنامه مشاوره ای دانش آموزان هر 15 روز یک بار به صورت حضوری و یک ساعت به صورت تلفنی کنترل می‌شود. درواقع برنامه دانش آموزان، 4 ساعت درماه به صورت فردی رصد می شود. همچنین مشاوران آموزشی، مقیم در مدرسه هستند و دانش آموزان می توانند در هر ساعت از روز برای رفع مشکلاتشان به آن‌ها مراجعه کنند.

قوانین دست و پا گیر در مدارس سما

فرزانه یکی ازعوامل عدم پیشرفت مدارس سما در حوزه آموزشی را بروکراسی اداری و قوانین دست و پا گیر دانست و بیان کرد: برخی قوانین مانند ترمزی برای فعالیت‌های مدرسه هستند البته شرایط امروز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است؛ شرایط مدارس خصوصی در حوزه تبلیغات در مقایسه با مدارس سما متفاوت است چرا که برای عملکردهای مالی و اداری فراغ بال بیشتری دارند.

وی افزود: متاسفانه برای انجام کاری در مدارس سما، نیازمند اخذ مجوز از چندین جا هستیم که این موضوع باعث شده سرعت عمل در تمامی حوزه‌ها افت داشته باشد. اما مدارس خصوصی قدرت عملکرد بیشتری دارند و دارای بروکراسی‌های اداری دست و پا گیر نیستند.

فرزانه یکی از ویژگی‌های مثبت مدارس سما را، سلامت فضای آموزشی این مدارس دانست و خاطرنشان کرد: در دبیرستان‌های دوره دوم سما، بسیاری دانش آموزان گزینش نمی شوند و مجبوریم همه دانش آموزان را ثبت نام کنیم. حل این مسئله نیازمند تغییر ساختار و حمایت مسئولان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059733

وب گردی

وب گردی