نیاز صنعت از حالت مطالعاتی به سمت محصول‌محور گرایش پیدا کرده است

مدیر‌کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رویکرد جدید دانشگاه، خود را با نیاز جدید صنعت تطبیق می‌دهیم.

ایمان عطارزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره توان پژوهشی دانشگاه گفت: در حوزه توان پژوهشی دو مبحث وجود دارد؛ ابتدا توان اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که منظور بخش دانشی آن‌هاست تا بتوانیم سطح دانش، تکنولوژی و پژوهش آنها را بالا ببریم. مبحث دوم، بسترهای سخت افزاری است که باید در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود. منظور از بسترهای سخت‌افزاری نیز همان کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است که در رویکرد جدید این مراکز را هدفمند خواهیم کرد.

او ادامه داد: در واقع امتیازاتی در اختیار یک مرکز تحقیقاتی یا یک واحد دانشگاهی که تمایل دارد با توجه به پتاسیل منطقه‌ای، در یک زمینه خاص فعالیت کند را در اختیار او قرار می دهیم که آن بستر سخت افزاری ایجاد شود.

مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی دوره‌های توانمندسازی پژوهشی را برگزار می‌کنیم اظهار کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی به این صورت است که آنها بدانند نیازهایی که در منطقه، ناحیه، شهر و استان آنها وجود دارد چگونه باید احصاء شده و این نیازها چگونه تبدیل به مسئله و آن مسئله چگونه تبدیل به یک موضوع پایان‌نامه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا موضوع رساله برای دانشجویان دکتری و یا حتی برای مرکز تحقیقات دانشگاه شود.

او اضافه کرد: سپس با تجمیع آنها با یکدیگر باید از بستر سخت افزاری کمک بگیریم تا منتج به آن نیاز شود. در واقع مدلی که جلو می‌بریم از این سه جزء تشکیل شده است. اول بستر سخت افزاری یعنی مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خوبی که در مجموع بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و دوم مفهوم توانمندسازی، ایجاد انگیزه و تعریف مسئله برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی. یک ضلع سومی نیز وجود دارد که همان نیاز صنعت، منطقه و ناحیه است.

عطار زاده با تاکید بر این که از طریق دفاتر ارتباط با صنعتی که در داخل واحدهای دانشگاهی وجود دارد و یا نشست‌های استانی که در هر منطقه برگزار می‌شود، مستقیما به این صنعت وصل می‌شویم، گفت: از این طریق نیازهای آن‌ها را به صورت مشخص احصا کرده و این نیازها تبدیل به موضوعات تحقیقات برای مراکز تحقیقاتی و یا دانشجویان و اعضای هیئت علمی می‌شود که روی آن قالب سخت افزاری قابلیت اجرا شدن را داشته باشد.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، اساس را بر این گذاشته که از نگاه و دیدگاه دیگری بهره‌وری بیشتری از این کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و به طور کلی تجهیزاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد داشته باشد.

مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چه چیزی می‌تواند کمک کند که از این تجهیزات بهره‌وری بیشتری داشته باشیم، گفت: تعریف مسئله از صنعت، جامعه و یا ارتباطی که با این دو مجموعه داریم، موضوعی است برای انجام پژوهش‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم. در این راستا دوره‌های توانمندسازی تخصصی پژوهشی که توسط واحدهای دانشگاهی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح می‌شود، کمک می‌کند تا این ارتباط شکل گرفته و ما به هدف غایی خودمان دست پیدا کنیم.

عطارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با پاسخ به این سوال که صنعت چگونه می‌تواند به دانشگاه اعتماد کند، توضیح داد: در رویکرد قدیم، صنعت نیاز به مطالعه و تحقیق داشت و در نتیجه از دانشگاه‌ها انتظار داشت تا مفاهیم و تحقیقات پایه و مطالعات را برای او انجام دهد؛ اما صنعت این روزها دیگر نیازی به مطالعات و مستندات ندارد بلکه به دانشگاه می‌گوید برای من یک نمونه اولیه با یک برگه که نشان دهنده ویژگی‌های آن محصول باشد آماده کند.

او با بیان این که الان نیاز صنعت از حالت مطالعاتی بیشتر به سمت محصول محور گرایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در واقع صنعت به دانشگاه می‌گوید من از شما یک نمونه اولیه می‌خواهم که نشان دهنده ویژگی‌های محصول شما باشد. این نمونه اولیه را روی میز بگذار تا وارد مذاکره شویم. با توجه به این رویکرد جدید، صنعت نیاز دارد که در دانشگاه مفاهیم تحقیقات پایه اتفاق بیفتد و دانشگاه نتیجه تحقیق خود که همان نمونه اولیه محصول باشد را روی میز گذاشته و برای گسترش فعالیت‌ها وارد مذاکره شود.

مدیر کل پایش، نظارت، آمار و اطلاعات پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بنابراین در رویکرد جدید دانشگاه، با توجه به نیاز جدید صنعت خود را با این نیاز تطبیق می‌دهیم. مسئله دوم این است که در مجموعه دانشگاه آزاد با توجه به مزیت شبکه‌ای بودن ممکن است در یک مقطعی نتوانسته باشیم نیاز صنعت و تولید را به صورت کامل پاسخ دهیم. بنابراین شبکه‌ای از این استان‌ها و مراکز تحقیقاتی را ایجاد می‌کنیم که اگر یک محقق در واحد دانشگاهی با یک صنعت وارد مذاکره شد فقط با تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی واحد خود سرو کار نداشته باشد، بلکه بتواند از تمام ظرفیت کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که در دانشگاه آزاد وجود دارد، استفاده کرده و پاسخ درستی به نیاز صنعت داشته باشد.

عطارزاده در پایان تاکید کرد: پس این مدل جدید را شکل می‌دهیم که عضو هیئت علمی خود را صرفا محدود به تجهیزات آزمایشگاهی واحد خود نکند، بلکه از تمام ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059776

وب گردی

وب گردی