تجلیل مجازی از ملکه علم جهان

لوگوی گوگل به مناسبت سالگرد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ماری سامروایل دانشمند اسکاتلندی تغییر کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گوگل همزمان با سالگرد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ماری سامروایل دانشمند اسکاتلندیبا تغییر لوگو یاد او را گرامی داشت. در دوم فوریه 1826، مقاله فیزیک تجربی سامروایل توسط انجمن سلطنتی لندن (نخستین انجمن علمی جهان) منتشر شد.

این نخستین مقاله از یک نویسنده زن بود که در قدیمی‌ترین انتشارات علمی جهان منتشر می‌شد.

وگل دودل ( Google Doodle) تغییر موقتی از لوگوی اصلی گوگل در صفحه اصلیش است که در مناسبت‌های خاص مانند تولد اشخاص مهم، سال نو، تعطیلات ویژه به جای لوگوی اصلی بکار می‌رود.


کارهای او در آن روزها باعث روشن شدن درکی انقلابی در مورد منظومه شمسی شد و به « جان کاوچ آدامز» ستاره شناس، کمک کرد تا سیاره نپتون را کشف کند.

سامروایل، حامی صریح برابری حقوق زن و مرد و همچنین اولین کسی بود که دادخواست حق رای زنان را در سال 1868 امضا کرد.

این دانشمند 26 دسامبر 1790 در جدبورگ اسکاتلند بدنیا آمد و در 10 سالگی به مدرسه شبانه روزی رفت. در آنجا نجوم و ریاضیات آموخت و راه را برای انتشار مقالات علمی و کتاب‌های خود باز کرد.

کتاب «پیوند علوم فیزیکی» در سال 1834 به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های علوم قرن نوزدهم تبدیل و پیوندهای بین رشته‌های مختلف علوم فیزیکی را نشان داد.

در سال 1829 دیوید بروستر مخترع کالیدوسکوپ نوشت: « مطمئناً سامروایل خارق العاده‌ترین زن اروپا بود.»

روزنامه « Morning Post» پس از مرگ وی در سال 1872 از او به عنوان ملکه علم‌ نام برد.

در سال 2016، انستیتوی فیزیک انگلستان مدال و جایزه مری سامروایل را برای دانشمندانی که در کارشان عموم را درگیر می‌کنند در نظر گرفتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059777

وب گردی

وب گردی