از ابوریحان تا گالیله؛ جهش علمی به سبک آندلس

ابوریحان بیرونی آن زمان که به کروی بودن زمین پی برد هنوز اجداد گالیله تمدن بالنده خود را نداشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مجید فاضلی: تاریخ به چشم دیده که تمدن آندلس در کشور اسپانیای کنونی چگونه درخشیده است. این تمدن طوری برای اروپا برکت داشته که حتی تاریخ نویسان و دانشمندان اروپایی از آن یاد‌کرده‌اند، چنان که یک نویسنده آلمانی در قرن دهم آندلس را مایه زینت دنیا می‌نامد.

اما این تمدن چگونه توانست به چنین رونقی برسد؟ بی شک پیشرفت‌های هر تمدنی وابسته به شکستن مرز‌های علم توسط دانشمندان آن کشور است.

علم هرچه بیشتر پیشرفت کند و توسعه یابد قطعا به بالندگی و توانمندی هر کشور و تمدنی منجر می‌شود. با این اوصاف تمدن آندلس نیز در چنین تعریفی می‌گنجد. اما ذکر تمدن آندلس تنها مثالی بود برای این نکته که ایران اسلامی نیز در دومین گام از انقلاب تمدن ساز خود قرار دارد.

انقلابی که در سال1357 زمین بازی جدیدی در عالم شرقی_غربی‌زده آن دوران ترسیم کرد و کشوری را پدید آورد که امروز زبانزد خاص و عام در جهان است. یکی از عواملی که ایران را بر سر زبان‌ها انداخته؛ رشد 11برابری علم بعد انقلاب بوده که توانمندی‌‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورده است. صنعت، پزشکی، علوم مهندسی و تکنولوژیک تنها گوشه‌ای از رشد و پیشرفت‌های ایران اسلامی را در عرصه علم نشان می‌دهند.

اما با ورود به گام دوم انقلاب باید طرحی نو برای عرصه درانداخت. 22بهمن 1397 مقام معظم رهبری با ابلاغ بیانیه‌ای راهبرد ایران اسلامی را در دومین گام از انقلاب خود ترسیم کردند. بیانیه‌ای که نکات کلیدی زیاد و قابل فهمی برای طراحی تمدن نوین اسلامی در خود دارد. توجه به علم و پژوهش و کار جهادی در این عرصه یکی از سرفصل‌‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب است.

گفته شد که علم وقتی پیشرفت و توسعه پیدا کند موجب بالندگی و پیشرفت هر تمدنی می‌شود. از این رو جامعه دانشگاهی کشور وظیفه مهم و سنگینی در گام دوم انقلاب برای طراحی تمدن نوین اسلامی دارند. مهم از آن جهت که پیشرفت‌های علم یکی از ارکان بنای تمدن نوین اسلامی است. همچنین سنگینی این وظیفه زمانی حس می‌شود که می فهمیم کشورهای بزرگی چون چین سالانه بیش از دو میلیون مقاله کاربردی تولید می‌کنند.

از این رو چین در بسیاری از عرصه‌های علمی امروز حرف‌های زیادی دارد. به همین دلیل جامعه دانشگاهی با رقبای جدی در عرصه مواجه هستند اما از یاد نباید برد که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمودند علم حتی در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست خواهند یافت.

ایرانیان همواره در تاریخ ثابت کرده‌اند مرد میدان علم بوده‌اند. ابوریحان بیرونی آن زمان که به کروی بودن زمین پی برد هنوز اجداد گالیله تمدن بالنده خود را نداشتند. کوتاه سخن آن‌که ایران همواره ظرفیت‌های بزرگی داشته که با بهره‌برداری از آن‌ها توانسته دنیا را انگشت به دهان بگذارد. گام دوم انقلاب نیازمند رشد و پیشرفت علمی است.

این یعنی رشد 11برابری علم در ایران باید افزایش یافته و همچنین جامعه علمی و دانشگاهی برای تمدن نوین هرچه زودتر ساختارها و چارچوب‌های علمی طراحی کنند. این راه هرچند سخت، اما پیمودن آن غیر ممکن نیست. کشوری که بعد از انقلاب خود در سال1357 تا امروز توانسته به رشد 11برابری علم برسد حتما ظرفیت‌های بیشتری در خود برای شکستن خطوط عرصه‌های مختلف علم دارد.

انتهای پیا/

کد خبر: 1059823

وب گردی

وب گردی