ظرفیت تولید آب سنگین اراک به ۲۰ تن در سال افزایش یافت/رونمایی از 70 دستاورد هسته ای در بیست فروردین

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با تلاش بی‌وقفه و اعمال تمهیدات بایسته در طراحی، بدون اضافه کردن تجهیزات جدید، ظرفیت فعلی تولید در مجتمع آب سنگین اراک را به ۲۰ تن در سال افزایش داده‌ایم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیین افتتاح پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور با حضور زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی برگزارشد.

زارعان در این مراسم گفت: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن 1357 سرآغاز تحولات بنیادی و شگرف ایران در کلیه حوزه های علمی، سیاسی و اجتماعی شد، انقلابی که باعث سربلندی، عزت، افتخار، تقویت غرور ملی و استقلال ملت شریف ایران شد و دست استکبار و نظام سلطه را ازکشور کوتاه کرد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب نیز با هدفگذاری صورت گرفته می توانیم با تلاش و انسجام و وحدت به قله های نهایی پیشرفت و فرهیختگی دست یابیم

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: چهل و یک سال بالندگی ایران در همه زمینه ها باعث شده که دشمن از هیچ تلاش و حیله ای جهت کم فروغ کردن انقلاب اسلامی دریغ نکند. به طور مثال اگر در حوزه صنعت هسته ای که یک سازمان اقتدار آفرین است اشاره داشته باشیم، نظام سلطه با محوریت آمریکا اعلام کرد اگر می توانستیم پیچ و مهره های این صنعت را باز می کردیم ولی نتوانستیم.

زارعان با بیان اینکه هدف دشمن ما نداشتن غنی سازی در ایران است و در این عرصه انواع و اقسام شگردها را هم به کارگرفته اند، گفت: با دشمن شناسی و فرهنگ حاکم در صنعت هسته ای، دشمنان تا کنون کاری را از پیش نبرده و حتی متوسل به حذف فیزیکی افرادی چون شهید مجید شهریاری ها شدند که به اصطلاح رعب و وحشتی در بین متخصصین جوان ایرانی ایجاد کنند، ولی این جوانان از خود گذشته نسبت به اهداف خود روز به روز مصمم تر شده اند.

وی بیان کرد: امروز صنعت هسته ای یکی از مولفه های قدرت ایران اسلامی شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در این عرصه تمامی بخش های چرخه سوخت هسته ای از اکتشاف، استخراج، فرآوری اورانیوم، غنی سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع های سوخت به منظور بهره برداری در راکتورهای تحقیقاتی و قدرت همچون در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین خنداب اراک را با رویکرد اعتماد به نفس و مدیریت جهادی، بومی سازی کرده که باعث افتخار به گذشته و امید به آینده شده است.

زارعان با بیان اینکه یکی از اهداف مذاکره با اروپایی ها و آمریکا این بود که حقوق هسته ای ایران پا برجا بماند و هیچ یک از آنها واگذار نشود، ادامه داد: یکی از این حقوق های هسته ای، در تحقیق و توسعه ما بود و به ویژه در زمینه طراحی و ساخت سانتریفیوژ با بهره گیری از دانش و مواد اولیه بومی که شاهدید در قبل از برجام ما حدودا 5 نوع سانتریفیوژ در تحقیق و توسعه داشتیم ولی امروز در بهمن 1398 به طراحی و ساخت 16 نسل سانتریفیوژ که همگی با دانش ایرانی است دست یافته ایم.

وی تصریح کرد: البته این بر حسب نیاز کشور جهت تولید 27 تن اورانیوم غنی شده برای نیروگاهی همچون بوشهر می باشد چون سانتریفیوژهای نسل اول به علت سوی پایین این نیاز را پاسخگو نیستند و برای مثال اگر شما یک عدد سانتریفیوژ نسل 8 را در یک کفه ترازو بگذارید برابری میکند با 24سانتریفیوژ نسل اول.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این مطلب که در سازمان انرژی اتمی هیچ چیز برای ما غیر ممکن نیست، گفت: به طور مثال فعالیت کارخانه «یو سی اف» اصفهان قبل از برجام در حدود 9 سال به صورت نیمه فعال بود ولی در سال جاری تمامی زیر ساخت های آن نوسازی شد وهم اکنون در بومی سازی فناوری طراحی و تولید انواع سوخت هسته ای در کشور با همت متخصصان و جوانان ما به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کردیم.

زارعان با اعلام این خبر که در ابتدای سال آینده بخشی از دستاوردها دراین عرصه، اطلاع رسانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که صرفا 5 کشوردر دنیا دارنده این فناوری و تکنولوژی هستند.

وی بیان کرد: با توجه به عدم اعتماد به بیگانگان تلاش شده در چهارچوب توافق برجام از جمله ماده 26 این توافقنامه که این حق را به ما می دهد که متناسب با رفتار طرف مقابل کل تعهدات یا بخشی از آن را معلق کنیم و از برجام نیز خارج نشویم، دیدید که پس از تصمیم نظام و پنچ گامی که اکنون در عرصه فنی ابلاغ شد، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری، بلافاصله آنها را عملیاتی کرده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این موضوع آمادگی همه جانبه سازمان انرژی اتمی در ابعاد مختلف را نشان می دهد که بلافاصله به شرایط قبل از برجام از نظر تولید اورانیوم زیر 5 درصد اقدام کند.

زارعان در خصوص وضعیت کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و کاربردهای اصلی این محصول استراتژیک، گفت: کاربرد اصلی آب سنگین استفاده از آن در راکتورهایی است که با سوخت اورانیوم با غنای طبیعی کار می کنند و به راکتورهای آب سنگین شهرت دارند.

وی ادامه داد: خواص ممتاز آب سنگین از نظر کند کردن نوترون ها و پایین بودن سطح مقطع نوترون آن، استفاده از اورانیوم طبیعی را در این راکتورها امکانپذیر می سازد، بنابراین با در اختیار داشتن آب سنگین نیاز به انجام فرآیند غنی سازی اورانیم جهت تولید سوخت هسته ای راکتورها مرتفع می شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مجتمع آب سنگین اراک به عنوان اولین و تنها تولید کننده آب سنگین در ایران نیازهای کشور را در راستای بهره مندی ازانرژی صلح آمیز هسته ای مرتفع کرده است.

زارعان افزود: این مجتمع یکی از دستاوردهای غرور آفرین بعد از انقلاب اسلامی است که در سال 1382 شروع به فعالیت کرده و در مرداد 1385 اولین قطرات آب سنگین را تولید کرد. ظرفیت این مجتمع از ابتدا 7 تن در سال، سپس به 16 تن ارتقاء و با تلاش بی وقفه در طراحی، بدون اضافه کردن تجهیزات جدید، ظرفیت فعلی تولید در این مجتمع را به 20 تن در سال افزایش دادیم و اگر نیاز باشد با توجه به اشراف فنی به این فرایند قادر به بالا بردن ظرفیت تولید با همین شرایط هم هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز این بخش بیشترین سهم تقاضا در دنیا را دارد و امروزه با پیشرفت علم و دانش بشر و خواص و ویژگی های این ترکیب شگفت انگیز از آب سنگین و دوتریوم در زمینه علوم تغذیه، صنایع نفت و گاز، زیست شناسی، داروسازی، هیدرولوژی، تولید فیبرهای نوری و نیمه هادی ها و کاربردهای تشخیصی استفاده می شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: یکی از کاربردهای جدید این محصول استراتژیک تولید ترکیبات و حلال هایی است که در آن اتم دوتریوم جایگزین اتم هیدروژن شده و به ترکیبات و یا حلال های دوتره معروف هستند و در حال حاضر به تولید بیش از 55 نوع محصول پر مصرف دوتره که مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور هستند، شدیم.

زارعان خاطرنشان کرد: در یکی دو ماه آینده این تعداد محصولات به 2 برابر افزایش خواهد یافت که ضمن رفع نیاز داخل کشور از سر ریز تولیدات خود می توان آنها را به بازارهای کشورهای هدف با توجه به رویکرد سازمان درتجاری سازی، عرضه کنیم.

وی بیان کرد: کیفیت منحصر به فرد آب سنگین تولیدی کشورمان که دارای خلوصی فراتر از خلوص مورد نیاز برای کاربرد صنعتی در راکتور های هسته ای است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بعضی از کشورها از جمله آمریکا که این تولید و دستاورد را بلوف می نامیدند، امروز خریدار این محصول شدند و جمعا 70 تن آب سنگین مازاد بر نیاز ایران را روسیه و آمریکا خریداری کردند، گفت: آزمایشگاه های مرجع هر دو کشور از جمله آزمایشگاه ساواناریو آمریکا بر کیفیت فراتر از آب سنگین ایران صحه گذاردند. این نتایج تولید علم و سپس تبدیل این علم به فناوری و در نهایت تولید قدرت علمی و ثروت برای کشور است.

زارعان در ادامه در خصوص کاربردهای ارتباطات امن کوانتومی، لیزرهای دیسک، فیبر، نیمه هادی که در ابعاد میکرون همراه با لیزرهای توان بالا و جوش لیزری در صنعت هسته ای پیرامون آن اقدامات ویژه ای صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: ما بعضا در لیزرهای توان بالا شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می کنیم و این فرآیند با نشاط و قدرت به صورت همه جانبه استمرار دارد.

وی گفت: همین اقدامات سازمان در صنعت هسته ای، امید دشمن را به یاس تبدیل کرده و انشاالله در 20 فروردین 99 شاهد رونمایی و بهره برداری از بیش 70 دستاورد جدید و ممیزی شده خواهیم بود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی با مدیریت جهادی آقای صالحی همراه با بصیرت و با رعایت امانتداری در تلاش است تا به قله های نهایی دانش در این زمینه برسد که این مهم به زودی محقق خواهد شد.

کد خبر: 1059827

وب گردی

وب گردی