تحکیم بنیان خانواده با ارائه درسی در حوزه سبک زندگی ایرانی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: اسلامی‌‌شدن از جمله اموری است که اراده‌ دانشگاه‌ها و دولت، هر دو را با هم می‌طلبد و تجربه نشان داده که اگر از اهرم زور و اجبار استفاده شود، در دراز‌مدت نتیجه‌ معکوس خواهد داشت.

بیت‌‌‌الله اکبری‌مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی در ارائه درس تعالی دانش خانواده گفت: در حال حاضر، با توجه به گسترش تهاجم فرهنگی در کشور نیازمند فرهنگ‌‌‌سازی و الگوسازی بومی در کشور هستیم برای تحقق این امر، باید همکاری میان حوزه و دانشگاه تقویت شود. بر همین مبنا، برای تحقق اسلامی شدن دانشگاه‌‌‌ها، نیازمند آموزش هستیم و ارائه درسی در حوزه سبک زندگی ایرانی، گامی موثر در جهت توجه به تحکیم بنیان خانواده است.

وی تشریح کرد: درس سبک زندگی ایرانی و خانواده متعالی برای اولین‌‌‌‌بار است که به این شکل و در راستای توسعه مهارت فردی و زندگی برای تدریس در دانشگاه‌‌‌های ما مطرح می‌‌شود. ارائه این درس، هنوز به طور رسمی مورد تایید مجلس قرار نگرفته و بدون تردید، قرار گرفتن آن به عنوان یکی از دروس حائز اهمیت، نقشی تعیین کننده در توسعه بنیان خانواده دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره اسلامی شدن دانشگاه‌‌‌ها اظهار کرد: بسیاری از امور اگر از جانب دولت سیاست‌گذاری نشود هیچ‌کس به صورت فردی توانایی اصلاح آن را نخواهد داشت؛ برای مثال نقش دولت در اسلامی کردن ساختار اداری دانشگاه، تدوین آیین‌نامه‌های ارتقا و جذب استادان، تغییر سرفصل دروس، ساعات تدریس و عناوین پژوهشی واضح است. همچنین برخی فعالیت‌های ترویجی در ایجاد دانشگاه اسلامی و رسیدن به علم دینی نیز با سیاست‌گذاری دولت تقویت می‌شود.

اکبری مقدم تاکید کرد: اسلامی‌ شدن از جمله اموری است که اراده‌ دانشگاه‌ها و دولت، هر دو را با هم می‌طلبد و تجربه نشان داده که اگر از اهرم زور و اجبار استفاده شود در دراز مدت نتیجه‌ معکوس خواهد داشت. استفاده از استادان توانمندی که توانایی برقراری ارتباط با دانشجوی نسل جوان را داشته باشند، گامی موثر در جهت اسلامی‌‌‌سازی دانشگاه‌‌‌‌ها بوده که عاملی موثر برای توسعه و تحکیم بنیان خانواده است.

وی یادآور شد: افرادی که در دانشگاه‌ها به دنبال اسلامی‌ کردن هستند، نسخه‌ای جهت اجرا به دست خواهند آورد که اگر به خوبی نگاشته شده باشد، نقشه‌ راه آنها را به معنای دقیق کلمه نشان خواهد داد. بسیاری از روسای دانشگاه‌ها و معاونان آنها، نه تخصص و زمینه‌ خاصی در رابطه با اسلامی‌ شدن و مفاهیم مرتبط با آن دارند و نه مشکلات اجرایی و تراکم کاری به آنها فرصت تامل و برنامه‌ریزی کردن در این رابطه را خواهد داد. بنابراین تدوین سیاست‌هایی از این دست، امکان فعالیت در این زمینه را برای اغلب مدیران که تسلط چندانی به لحاظ تئوریک و نظری بر موضوع ندارند، فراهم خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: راه‌‌‌اندازی جنبش تولید نرم‌‌‌افزار علمی و دینی و نظریه‌‌‌پردازی در کلیه علوم و معارف دانشگاهی، نهادینه‌‌‌‌‌سازی خلاقیت علمی، تفکر دینی و مناظرات آزادانه علمی، تقویت شان و ارتقای مرتبه پایین علوم انسانی و تلاش برای تلفیق این علوم و راه‌‌‌اندازی علوم بین رشته‌‌ای در این مسیر، از برنامه‌‌‌‌‌های مورد توجه ما در فرآیند توجه به اسلامی‌‌‌سازی باید باشد.

اکبری مقدم خاطرنشان کرد: ارائه درس سبک زندگی ایرانی و خانواده متعالی توسط استادان متعهد و توانمند در زمینه آموزش مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌های زندگی و توجه به توسعه ازدواج دانشجویی از دیگر برنامه‌‌‌های مهم و اولویت‌‌‌دار ما در این حوزه است. در حال حاضر هم یک مرکز مشاوره روان‌‌‌شناختی و مذهبی در واحد قزوین داریم که به عموم دانشجویان مشاوره‌‌‌های مختلف فردی ارائه می‌‌‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059858

وب گردی

وب گردی