ادبیات مذاکره باید از زبان دولتمردان کنار گذاشته شود

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی خواستار حذف ادبیات مذاکره از زبان دولتمردان شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین المللی صبح امروز در نخستین اجلاس سراسری حقوقدانان حامی گفتمان مقاومت با موضوع بررسی ابعاد سیاسی و استراتژیک ترور سردار سلیمانی که در ساختمان علوم پایه واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: ترور سردار سلیمانی می تواند برای انتخاب ترامپ در انتخابات اثر گذار باشد؛ چرا که معتقد است کارهایی را انجام می دهد که هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا، جرات انجام دادن آن ها را نداشته اند.

وی افزود: براساس گزارش های به دست آمده، ترور سردار سلیمانی از مدت ها قبل تصمیم گیری شده بود؛ به طوری که جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ سال گذشته اعلام کرد که سردار سلیمانی را مورد هدف قرار خواهیم داد.

ایزدی ادامه داد: یکی از دلایل پیروزی ترامپ در انتخابات، شعارهای ضد جنگ او بود که در مناظرات با کلینتون مطرح می کرد. او به سیاست های آمریکا در منطقه و خرج ۷تریلیون دلاری در خاورمیانه معترض بود‌. اما ترور سردار سلیمانی باعث شد معادلات ضد جنگ او برای پیروزی در انتخابات آینده دگرگون شود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: دموکرات ها همواره حوزه سیاست خارجی دولت ترامپ را نقد می کنند چرا که در این حوزه هیچ موفقیتی را نداشته است؛ البته در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد، عملکرد نسبتا بهتری را داشته است.

وی تصریح کرد: آمریکا نقش سردار سلیمانی در حکومت ایران را بسیار تاثیر گذارتر از یک فرمانده نظامی می دید تا با ترور او، شوک بزرگی را به نظام سیاسی ایران وارد کند. آن ها می خواستند به وسیله این شوک، عده ای را در داخل ایران، مجاب به انجام مذاکره کنند و فشار حداکثری را به ایران ادامه دهند. البته نباید غافل شویم که یکی از سیاست های آمریکا به ویژه در دولت ترامپ، براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است تا جایی که جان بولتون اعلام کرد جمهوری اسلامی، ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید.

ایزدی در پایان درباره مذاکره با آمریکا تاکید کرد: متاسفانه دولت ما هیچ ابزاری غیر از مذاکره در معادلات بین الملل نمی شناسد؛ درحالی که آمریکایی ها به دنبال فشار حداکثری به ایران و در نهایت براندازی جمهوری اسلامی هستند. البته واکنش دولت ترامپ در توییتر به پیغام های مذاکره دولتمردان ایران و وزیر خارجه بسیار توهین آمیز و تحقیر آمیز بود. به همین دلیل باید ادبیات مذاکره از زبان دولتمردان ما کنار گذاشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059886

وب گردی

وب گردی