ارسال کیت آزمایشی ویروس کرونا به ایران

دانشمندان کشورهای مختلف برای یافتن پادتن ویروس کرونای شایع شده در ووهان چین در حال تلاش هستند؛ در این راستا نیز سازمان بهداشت جهانی کیت‌های آزمایشی ویروس کرونا را به ایران فرستاده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کیانوش جهان‌پور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرد: سازمان بهداشت جهانی (WHO) کیت‌های جدیدی برای تشخیص ویروس کرونا به ایران ارسال کرده است.

جهان‌پور با بیان اینکه سه مرحله برای تشخیص این ویروس وجود دارد، افزود: آخرین مرحله نشان دهنده این ویروس کرونای جدید و مثبت کننده تست است. هر فرد که مظنون به عفونت ویروس کرونا است؛ در ابتدا تحت واکنش زنجیره‌ای پلیمراز استاندارد (PCR) قرار می‌گیرد و در صورت مثبت بودن آزمایش، تست ویروس کرونا جدید روی بیمار انجام می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: این آزمایشات با بالابردن توانایی کارکنان بهداشت و درمان نقش مهمی در متوقف کردن شیوع این بیماری کشنده و امکان جداسازی و معالجه بیماران دارد.

براساس این گزارش، تیمی از محققان به سرپرستی «Leo L.M. Poon» از دانشگاه هنگ کنگ، دو آزمایش سریع برای ویروس کرونا تهیه کرده‌اند که برای تشخیص کارگشا است. این آزمایش‌ها با استفاده از فناوری رونویسی معکوس زنجیره‌ای پلیمراز آن واحد (RT-PCR)، دو ناحیه ژن را که فقط در ویروس کرونای موجود در ووهان و در سایر ویروس‌های نزدیک مرتبط مانند سارس وجود دارد، شناسایی کردند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت پیش‌تر از موجود بودن کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا در کشور خبر داده و گفته بود که در روزهای آتی تعداد بیشتری کیت تشخیصی در روزهای آتی برای ذخیره استراتژیک وارد کشور می‌شود.

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (Polymerase Chain Reaction) که مخفف آن PCR است نوعی واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) تکنیکی در زیست‌شناسی مولکولی است و به منظور تکثیر یک نسخه منفرد یا نسخه‌های کمی از یک قطعه DNA با توالی خاص به تعداد هزار یا میلیون‌ها نسخه به کار می‌رود.

این تکنیک ابزاری آسان و ارزان قیمت برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری‌های ژنتیکی، شناسایی مجرمان (در زمینهٔ پزشکی قانونی) و مطالعه عملکرد یک بخش هدف از DNA استفاده می‌شود.

سارسSevere acute respiratory syndrome))، یا سندرم تنفسی حاد، نوعی بیماری خطرناک تنفسی ویروسی با منشأ زئونوتیک است که توسط کروناویروس ایجاد می‌شود. از نوامبر ۲۰۰۲ ژوئیهٔ ۲۰۰۳ با شیوع آن در جنوب جمهوری خلق چین باعث بروز ۸٬۰۹۸ مورد بیماری احتمالی و در نتیجه مرگ ۷۷۴ تن گزارش شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059889

وب گردی

وب گردی