نفی لمپنیسم در «شنای پروانه»

درامی اجتماعی و معمایی با موضوع مواد مخدر و اشاعه آن در جنوب شهر که هدفش از این ایده را به بهترین شکل ممکن به مخاطبش القا می‌کند. برخلاف اظهارات برخی از منتقدان این فیلم‌ نه تنها مروج لومپنیسم نیست که بسیار هوشمندانه در نفی لات‌گرافی و لومپنیسم قدم برمی‌دارد.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - قاسم تاجیک: دومین روز از سی هشتمین جشنواره فیلم فجر هم به پایان رسید. «شنای پروانه»، «بی‌صدا حلزون» و «تومان» سه فیلمی بودند که روز گذشته بر روی پرده نقره‌ای سینما گالری ملت به نمایش درآمدند.

شنای پروانه، اولین ساخته محمد کارت در بین فیلم‌های روز یکشنبه مورد توجه ویژه اهالی رسانه قرار گرفت به صورتی که در نشست نقد و بررسی این فیلم علاوه بر صندلی های تدارک دیده شده، بسیاری از حاضرین ایستاده نشست را تا انتها دنبال کردند.

به جرات می‌توان گفت محمد کارت استعداد جدید سینمای ایران است. اولین ساخته او فیلمی چارچوب‌دار با درامی کامل و ترکیب بی‌نقصی از بازیگران حرفه‌ای است. مهمترین خصوصیت شنای پروانه فیلمنامه منسجم و سرشار از پستی و بلندی است. ریتم پرکشش آن هیچگاه از نفس نمی‌افتد و فضای فیلم زنده و تاثیرگذار است. بدین صورت که مخاطب در هیچ لحظه‌ای نمی‌تواند ادامه فیلم را حدس بزند و تا آخرین دقایق دائما با اتفاق و رخدادی جدید غافلگیر می‌شود.

اولین ساخته کارت را می‌توان در ادامه آثاری همچون مغزهای کوچک زنگ زده و متری شش و نیم با ساختاری متفاوت دانست. درامی اجتماعی و معمایی با موضوع مواد مخدر و اشاعه آن در جنوب شهر که هدفش از این ایده را به بهترین شکل ممکن به مخاطبش القا می‌کند. برخلاف اظهارات برخی از منتقدان این فیلم‌ نه تنها مروج لومپنیسم نیست که بسیار هوشمندانه در نفی لات‌گرافی و لومپنیسم قدم برمی‌دارد. به نحوی که مخاطب در پایان هم تحت تاثیر قهرمان فیلم قرار می‌گیرد و هم عمق فاجعه و مضر بودن لومپن‌های فیلم برایش قابل درک است.

ترکیب و چینش بازیگران فیلم از دیگر نکات برجسته شنای پروانه است. محمد کارت با قراردادن جمعی از بازیگران نامدار سینمای ایران در نقش‌های کوتاه و البته تاثیرگذار درامش را به بهترین شکل ممکن روایت کرده است. حضوری که نه فقط به خاطر شواف و ویترین اثر که به درستی و برای پیشبرد اهداف کارگردان اتفاق افتاده است. شخصیت‌پردازی در فیلمنامه به صورت دقیق انجام شده است و شخصیت‌ها نیز پذیرفتنی و باورپذیر از آب درآمده‌اند.

بازی متفاوت بازیگران به خصوص امیر آقایی و پانته‌آ بهرام،‌ هنرنمایی جواد عزتی که ظرافت‌هایی در بازیش دیده می شود که او را از سایر کاراکاترهایی که سابقا بازی کرده، جدا می‌کند و همچنین طراحی گریم و صحنه و لباس این فیلم اکثر منتقدان را به این نتیجه رسانده است که شنای پروانه در شب اختتامیه و اعلام جوایز جشنواره سی و هشتم، در بین کاندیداهای مختلف خواهد بود. بدون شک این فیلم در اکران سال ۹۹ نیز موفق خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که نخستین فیلم محمد کارت جزو آثار پرفروش اکران سال آینده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059892

وب گردی

وب گردی