14 شهر و روستای ایران  ثبت جهانی شد

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ایران 14 شهر و روستا را در کشور به ثبت جهانی رسانده است و چین با 7 شهر رتبه دوم را دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نشست خبری ثبت سه شهر و یک روستا در شورای جهانی صنایع دستی (شیراز، زنجان و ملایر به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی ملیله، مبلمان و منبت و روستای قاسم‌آباد گیلان به عنوان روستای جهانی چادر شب‌بافی) برگزار شد گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه و بند «ب» ماده 98 آن ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی و سنتی در فهرست جهانی جزو وظایف این معاونت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی ادامه داد: در همین راستا امسال بعد از ثبت سه شهر و یک روستا، رکورد جمهوری اسلامی ایران در ثبت جهانی شهر و روستا ثبت شد و از 10 شهر جهانی به 14 شهر و روستای جهانی در کشور ارتقا پیدا کرده‌ایم و بعد از ما کشور چین با 7 شهر، شیلی با 4 شهر، هند با 3 شهر و تایلند نیز با 3 شهر رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

23 شهر ایران جزو شهرهای ملی هستند و 16 شهر و 7 روستا جزو شهر و روستاهای ملی کشور محسوب می‌شوند و این شهر و روستاها در شورای ملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با لحاظ معیارهای بین‌المللی برای ثبت جهانی معرفی می‌شوند

محمودیان گفت: 23 شهر ایران جزو شهرهای ملی هستند و 16 شهر و 7 روستا جزو شهر و روستاهای ملی کشور محسوب می‌شوند و این شهر و روستاها در شورای ملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با لحاظ معیارهای بین‌المللی برای ثبت جهانی معرفی می‌شوند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: برای ثبت جهانی شدن شهر و روستا ملزوماتی نیاز است که در همین خصوص با مسئولان شهری به گفت‌وگو می‌پردازیم و درخواست‌هایی نیز برای ارتقای شاخص‌های کیفی مطرح می‌شود.

وی گفت: 3 شهر و یک روستایی که امروز ثبت جهانی شده‌اند بعد از ثبت ملی تلاش‌های فراوانی را انجام داده‌اند تا امتیازهای لازم را برای نشان جهانی کسب کنند.

محمودیان تأکید کرد: امروز افتخار مجددی برای تمامی ایرانیان و صنایع دستی رقم خورده است و نشان از تاریخ و تمدن کهن کشور ما می‌‌دهد که در حوزه صنایع دستی همچنان فعال است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: شهر شیراز پس از ملی شدن مجتمع تجارت صنایع دستی را ایجاد کرد، شهر ملایر بر آن شد که مرکز تحقیق و توسعه مبل و منبت را در ملایر ایجاد کند و مهندسی چوب را در دانشگاه آزاد ملایر تدریس کنند و در یک حرکت خود جوش مردم ملایر تنه‌های خشک درختان را با منبت‌ تزیین کردند.

وی گفت: در زنجان هم خانه حکیمان که خانه ملیله نام‌گذاری شده اقدامات زیادی توسط مردم این شهر صورت گرفته است و در روستای قاسم‌آباد نیز تورهای گردشگری رایگان برای آشنایی با چادر شب‌بافی آغاز شد و بسیاری از کارها به صورت خودجوش توسط خود مردم صورت گرفت.

از 10 شهر جهانی به 14 شهر و روستای جهانی در کشور ارتقا پیدا کرده‌ایم و بعد از ما کشور چین با 7 شهر، شیلی با 4 شهر، هند با 3 شهر و تایلند نیز با 3 شهر رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند

محمودیان گفت: غیر از شهر ملایر دو شهر دیگر برای ثبت جهانی مورد بازبینی قرار گرفته است و تمام جزئیات این شهرها توسط تیم بین‌المللی بررسی شد و نهایتاً با اکثریت آرا این شهرها و روستا به عنوان شهرهای جدید جهانی معرفی شدند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در حال حاضر با جهانی شدن شهرها و روستاها یک هویت‌بخشی ایجاد شده است و ما شاهد مهاجرت معکوس مردم به روستاها هستیم و آن روستاها که در حال متروکه شدن بود در حال حاضر زندگی در آنجا جریان دارد.

وی گفت: امروز با استفاده از فضای مجازی و انتشار کلیپ‌ها می‌توانیم علاقه‌مندان به حوزه‌های هنری را به روستاهایمان دعوت کنیم و از آن منطقه کمک به معیشت خانوارها نیز صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، درباره جهانی شدن شهر شیراز در صنایع دستی گفت: فارس از روزگاران کهن مهد پرورش اساتید صنایع دستی بوده است و 80 رشته و 55 زیررشته صنایع دستی در شیراز تعلیم داده می‌شود و 20 هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند.

وی گفت: همجواری شیراز با داشتن آثار ارزشمند تاریخی‌، فرهنگی، مذهبی، ادبی و غیره موجب شده در حوزه صنایع دستی هم رونق داشته باشد.

استاندار فارس، گفت: در حال حاضر نمایش آثار و صنایع دستی ایرانی در برخی از موزه‌های دنیا مُهر تأییدی بر نبوغ صنایع دستی هنرمندان ایرانی است.

وی گفت: صنایع دستی در شیراز از جمله خاتم، کاشی هفت‌رنگ، شیشه‌‌گری، قلم‌زنی، دست‌بافته‌ها و گچ‌بری بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059902

وب گردی

وب گردی