راه‌اندازی صندوقی برای دانشمندان و اساتید فاخر/ از طرح‌های استادان در صندوق پژوهش حمایت می‌شود

مدیر‌کل پشتیبانی و تأمین منابع پژوهشی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب و راه اندازی صندوق پژوهش در آینده نزدیک خبر داد.

محمد نریمانی راد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تشکیل صندوق پژوهشی گفت: برای حمایت از طرح‌های ملی و بین المللی قرار است یک صندوق پژوهشی تشکیل شود که طرح ایجاد آن برای هیئت رئیسه ارسال شده و به زودی در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مصوب خواهد شد.

او درباره رویکرد این صندوق توضیح داد: صندوق پژوهش برای حمایت از پژوهش‌های مرجع و پژوهش‌هایی است که در سطح کلان صورت می‌گیرد؛ پژوهش‌هایی که لازم است دانشگاه به آنها ورود کند.

مدیر کل پشتیبانی و تامین منابع پژوهشی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که این صندوق زیر نظر شورای عالی پژوهش است، اظهار کرد: از کل بودجه پژوهشی 5‌درصد به این صندوق تعلق می‌گیرد؛ بنابراین اگر صندوق پژوهش مراحل نهایی را طی کند و مصوب شود برای دانشمندان دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید فاخری خواهد بود که از نظر پژوهشی در رتبه‌های بالایی هستند.

او ادامه داد: اساتید فاخر طرح‌های پژوهشی خود را فرستاده و از طریق این صندوق از آن‌ها حمایت می‌شود. در واقع این دسته از اساتید، طرح و پروپوزال خود را نوشته که این طرح‌ها در شورای عتف و یا شورای عالی پژوهش تایید می‌شود. در نهایت مبلغی در اختیار اساتید فاخر قرار می‌گیرد تا بتواند طرح خود را به سرانجام برساند.

نریمانی راد با تاکید بر این که این طرح‌ها برای رفع یکی از مشکلات نظام، مملکت و دانشگاه است گفت: بنابراین از طرح‌هایی حمایت می‌شود که یا تبدیل به محصول و یا تبدیل به یک برون داد پژوهشی شود که این برون‌‌داد پژوهشی می‌تواند یک نظریه، محصول و یا یک مقاله باشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات این اداره کل در مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: پیش از این هزینه‌های زیادی در دانشگاه آزاد انجام می‌شد؛ به طور مثال یک استاد برای ماموریت مطالعاتی به یک کشور خارجی سفر می‌کرد که این سفر با عنوان فرصت مطالعاتی شناخته می‌شد؛ این سفر هزینه‌هایی را به دانشگاه تحمیل می‌کرد.

مدیر کل پشتیبانی و تامین منابع پژوهشی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: این دسته از استادان چند ماه در یک کشور دیگر به تحقیق پرداخته و باز می‌گشتند که این رفت و آمد منجر به تولید یک یا دو مقاله می‌شد. در تیم مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش ایجاد شد تا هر استادی که می‌خواهد پژوهشی را انجام داده و به فرصت مطالعاتی برود حتما باید یکی از مشکلات اساسی کشور را باید حل کند.

نریمانی راد در پایان تاکید کرد: بنابراین در تیم جدید دانشگاه، هزینه کردن باید در راستای باز کردن یکی از گره‌های کشور باشد. حمایت‌ از طرح‌های ملی اثر بخش، حمایت از پژوهشگران برتر، حمایت از بسترسازی‌های پژوهش و حل مسئله ، طرح پایش و... نیز این روزها با دستور و کمک دکتر ولایتی در حال انجام است. این روزها مسیری را دنبال می کنیم که نیازهای دانشگاه، جامعه و نظام را رصد کرده تا این نیازها رفع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059906

وب گردی

وب گردی