ورزش ابزاری برای مهندسی فرهنگ است/ رنسانس در تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از رقم‌خوردن رنسانس ورزشی در سه سال اخیر در ورزش این دانشگاه خبر داد که باید به ورزش به چشم ابزاری نگاه کرد و به کمک آن می توان فرهنگ را مهندسی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحولات سه سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی، سیمای این دانشگاه را در زمینه ها و ابعاد مختلف تغییر داده است. یکی از بخش هایی که بیشترین تغییر و تحول را تجربه کرده، بخش ورزش دانشگاه آزاد اسلامی است. کمال جوانمرد مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد این تحولات سخن گفته است که حرف هایش را با هم می‌خوانیم.

مهم‌ترین اتفاق در زمینه تربیت بدنی دانشگاه آزاد این بود که در ۳ سالی که از تغییر مدیریت می‌گذرد، به خط اصلی خود برگشتیم. این نکته را با در نظر گرفتن سیاست های کلان دانشگاه آزاداسلامی بیان می کنم که خط اصلی و هدف اصلی آن هم سویی با آرمان های انقلاب و بالا رفتن سطح شعور و دانش اجتماعی است.

در این ۳ سال، ورزش به عنوان بخشی از دانشگاه آزاد و به گواه آمار چه در رشته های حرفه ای و چه در ورزش های همگانی دوران طلایی خود را سپری می کند. قبل از این وضعیت ورزش در دانشگاه آزاد دچار افت شدیدی شده بود که حتی در مسابقات قهرمانی کشور هم مقامی کسب نمی کرد؛ اما ورزش با حضور دکتر ولایتی از اولویت های اصلی دانشگاه آزاد شد.

ورزش مولفه نشاط است

در سیستم جدید دانشگاه آزاد اسلامی، ورزش به عامل اصلی نشاط و شادابی در دانشجویان تبدیل شده است و اولویت اصلی ما با افزایش نشاط دانشجویان تعریف می شود. اعتقاد ما بر این است که دانشگاه آزاد در این ۳ سال بر ورزش همگانی، حرفه ایی و قهرمانی کشور اثر‌گذار بوده است و با حضور دکتر طهرانچی این روند پویایی و رو به رشد، بیشتر هم شد.

ورزش قدرت نرم است

واقعیت این است که سناریوی معاندین نظام همواره رو به روی ما است و در چندماه اخیر نیز افزایش یافته است. آن ها قصد دارند جوان های این کشور را بی انگیزه و افسرده کنند. در چنین شرایطی ورزش بهترین مکانیزم برای خنثی کردن این روش به عنوان یک قدرت نرم است و عاملی است در برابر بی انگیزگی جوان ها و من حیث المجموع بر این باورم که در دانشگاه آزاد به خوبی به اهمیت این موضوع اشراف داریم و قدم های بسیار مناسبی هم برداشته ایم.

مولفه‌های ورزش دانشگاه آزاد در سه سال اخیر

مشخصا در یک سال گذشته با تشکیل شورای عالی ورزش کمک زیادی به دانشجویان در ۳ بخش مسابقات مخصوص دانشجویان، کارکنان و استادان شد. همچنین تعداد تیم های حرفه ای حاضر در مسابقات کشوری، در این دوران از ۱۶ تیم به ۲۶ تیم ارتقا پیدا کرد و تعداد مسابقات برگزار شده تقریبا دو برابر شد و از ۳۵ به ۷۰ رسید.

در بخش مسابقات همگانی و درون واحدی و درون استانی هم این کار به خوبی انجام شد و واحدهای ما دوباره پویایی و نشاط از دست رفته را به دست آوردند. با جرئت می‌توان گفت دانشگاه آزاد در بخش ورزش جایگاه خود را پیدا کرده و بر قله افتخارات سالیان اخیر، خودنمایی می کند و این ادعا نیست. میزان موفقیت‌های کسب شده توسط تیم ها و دانشجویان ما در مسابقات ملی و حتی بین المللی این ادعا را اثبات می کند.

رویکردهای چهارگانه جدید

رویکرد ها در دانشگاه آزاد در این ۳ سال تغییر کرد. ورزش ابزاری است برای ارتقای سطح فرهنگ و اخلاق و بهترین الگو برای سبک زندگی و اصلاح سبک زندگی ایرانی و اسلامی به حساب می آید. به همین دلیل باید به ورزش به چشم ابزاری که به کمک آن می توان فرهنگ را مهندسی کرد نگاه کرد.

رویکرد اول ما در دانشگاه آزاد این است که تمام کارها باید با ذیل پیوست فرهنگی انجام می شد؛ چرا که معتقد هستیم ورزش ابزار است نه هدف.

رویکرد دوم ما این است که سعی کردیم ورزش را با پیوندی رسانه ای پیش ببریم؛ چرا که دانشگاه آزاد اسلامی به کمک ورزش سرمایه اجتماعی خود را بالا می برد و ارتقا می بخشد. ما معتقد هستیم که ورزش می تواند سرمایه اجتماعی دانشگاه را ارتقا بخشد و در برند‌سازی کمک کند و با تبلیغات مثبت و صادق می تواند دانشجویان را به سمت ورزش هدایت کند.

سومین رویکرد ما رویکرد استعداد یابی است. در این زمینه شکاف جدی بین ورزش دانشگاه ها و مدارس سما به چشم می آمد که این شکاف را برطرف کردیم. کوشیدیم در مدارس سما، ورزش را نه یک پروژه بلکه به صورت یک پروسه ببینیم. پروسه ای که یک چرخه است و از مدارس شروع می شود. در همین زمینه راه‌اندازی مدارس تخصصی، آکادمی ها و پایگاه های تابستانی، روش های استعدادیابی بود که ما به سمت آن حرکت کرده ایم.

خدمت دانشگاه آزاد به ورزش پایه

یکی از معضلات بزرگ ورزش پایه در کشور این است که ورزش را به صورت قهرمانی داریم؛ اما ورزش را به صورت پایه در بخش خردسالان و نونهالان نداریم. دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته و با دستور دکتر طهرانچی، ورزش «آموزشی – تربیتی» را از طریق مدارس سما در دستور کار قرار داده است که این هم خدمت بزرگی به ورزش پایه کشور به حساب می آید.

متاسفانه در ورزش کشورمان استعداد یابی مدون و منسجم وجود ندارد و عملا هیچ کس از طریق استعدادیابی وارد رشته های ورزشی حرفه ای نمی شود. می توانم ادعا کنم که قهرمانان و ورزشکاران ما نتیجه برنامه های بلند مدت ما و محصول ورزش پایه نبوده اند و تک میوه ها و تک ستاره های کشور بودند. دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده است این فرایند را در ورزش کشور تغییر دهد و ورزش «تربیتی – آموزشی» را سنگ بنای تمام ورزش ها قرار دهد.

اما رویکرد چهارم ما بخش درآمد زایی است. در بخش درآمد زایی، دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه گذاری های قابلی در بخش ورزش از نظر کمی و کیفی انجام داده است و می توان گفت یکی از ترازهای ورزشی در سطح کشور است.

هم اکنون یک میلیون و پانصد و بیست هزار متر مربع فضای ورزشی مشتمل بر ۳۳۰ مکان ورزشی را دارد که کمتر ارگان و سازمانی چنین پتانسیلی دارد. اگر بخواهیم به مبلغ حدودی هم بیان کنیم چیزی در حدود بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان توسط دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش کشور سرمایه گذاری شده است.

معتقد هستیم علاوه بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در بخش ورزش تربیتی و آموزشی کار خود را انجام دهد، باید پس از خدمات رسانی به دانشجویان دانشگاه آزاد و مدارس سما، اوقات باقیمانده روز را نه به صورت خام فروشی بلکه به صورت برنامه ریزی شده در اختیار آکادمی ها قرار دهد.

اولویت‌های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی

اولویت ما در بخش زیر ساخت ها، اول خدمات رسانی به بخش آموزشی و تربیتی در دانشگاه های آزاد و واحدهای سماست.

اولویت دوم راه اندازی آکادمی ها یا همان بخش استعداد یابی به حساب می آید. اولویت سوم ما وقت های خالی و آزاد است که به صورت اجاره و خام فروشی درآمدزایی شود.

معتقد هستیم در یک پروسه یکی دو ساله می توانیم در بودجه ورزش دانشگاهی که نیم درصد از شهریه دانشجویان است، با اداره و مدیریت درست اماکن ورزشی، خودکفا بشویم. در حقیقت درآمدزایی و سرمایه‌گذاری بخش ورزش از طریق ورزش تامین می شود.

این قصه درآمد زایی در دوران جدید اتفاق افتاد. کار بزرگ دیگری که در این زمینه انجام شد، این بود که تمام استان ها و واحدها مجوز راه اندازی باشگاه و اخذ کمیسیون ماده ۵ از اداره ورزش جوانان شهرستان ها و استان ها را به دست آوردند که علاوه بر مسئله درآمد‌زایی به راه‌اندازی باشگاه ها و اماکن ورزشی کمک می‌کند.

در سه سال اخیر رنسانسی در ورزش دانشگاه آزاد رقم خورده است

دوران جدید را می توان دوران رنسانس ورزش دانشگاه های آزاد نامید. در گذشته هم در این زمینه کار می شد اما در ۳ سال پایانی منتج به آغاز دوره جدید، ورزش دانشگاه آزاد دچار رکود کامل شده بود و با آغاز دوران جدید شرایط به کلی تغییر کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین گام هایی که در زمان مدیریت جدید رخ داده، این است که شورای عالی ورزش تشکیل شد.

ورزش در این دوره به عنوان یک ابزار اخلاقی، آموزشی و مکانیزم اصلاح اخلاق با پیوست فرهنگی بود. در این دوره بحث این بود که ذات ورزش باید ذات فرهنگی باشد و بخش اسلامیِ دانشگاه آزاد اسلامی یک تقید برای ما به ارمغان می آورد و معنی تقید این است که هر کاری که انجام دهیم پیوست اسلامی، فرهنگی و اخلاقی داشته باشد. در حقیقت مهم این بود که ورزش را ابزاری فرهنگی در نظر بگیریم که این کار در این دوره انجام شد.

در شورای عالی ورزش تصمیمات فقط در راستای تقویت ورزش دانشگاه آزاد نبود، بلکه باعث تقویت ورزش کشور شد. بزرگترین نمونه را باید همین برنامه ای دانست که به تقویت رشته های المپیکی کشور خواهد انجامید. هیچ کدام از نهادهای ورزشی کشور به اندازه ما روی رشته های المپیکی، سرمایه‌گذاری جدی انجام نداده اند. خط مشی و سیاست‌گذاری‌های شورای عالی ورزش، سیاست‌گذاری‌هایی بود که هم جامعه ورزش دانشگاه آزاد، هم جامعه ورزش کشور و هم کل کشور از آن انتفاع بردند.

پایان پیام/

کد خبر: 1059919

وب گردی

وب گردی