نشریات دانشجویی باید حق آزادی بیان داشته باشند

مدیر‌مسئول نشریه پالار گفت: موضوع آزادی بیان از موانع فعالیت نشریات دانشجویی است که در صورت وجود برخورد مناسب در مطرح شدن انتقاد یا هر موضوع دیگری می‌توانیم شاهد نتایج خوبی باشیم.

محمد یزدانی مدیر‌مسئول نشریه پالار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این نشریه اظهار کرد: این نشریه از سال 95 فعالیت خود را به صورت سالنامه آغاز کرده و موضوع آن هم عمران و گرایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف رشته‌مهندسی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عمران است که شامل مقاله، مصاحبه و گزارش خبری می‌شود.

وی افزود: پالار عنوان این نشریه به ‌معنای تیر، تیرک و ستون بوده که به رشته عمران هم مرتبط است. در حال حاضر سومین شماره از این نشریه هم چاپ شده که در جشنواره‌های ملی و‌ منطقه‌ای مانند جشنواره‌ ملی‌ حرکت و تیتر 11 موفق به دریافت رتبه‌هایی هم شده است. لازم به ذکر بوده مطالب مورد استفاده در این نشریه از گرایش‌های مختلف رشته عمران جمع‌آوری و در نهایت چاپ می‌شود.

نشریات وارد فضای سیاسی شده‌اند

یزدانی درباره میزان تأثیر نشریات در بیان و حل مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه تشریح کرد: در حال حاضر نشریات در دانشگاه تربیت‌مدرس از فضای‌ سیاسی دور هستند و به دلیل قوی بودن این نشریات از نظر علمی، مسائل و مشکلات موجود در رشته‌های خود را به خوبی بیان می‌کنند؛ اما متأسفانه در سال‌های گذشته دیده شده که نشریات وارد فضای‌سیاسی شده اند و برای شرکت مدیران و مسئولان در انتخابات صرفاً نشریه ای را چاپ کرده باشند. خوشبختانه نشریات دانشگاه تربیت‌مدرس از این موضوع فاصله گرفته‌اند؛ بنابراین نشریات دانشجویی کاملا علمی هستند و مباحث علمی را مطرح می‌کنند؛ حتی در این نشریات دیده شده است که به مشکلات موجود در رشته‌ها هم پرداخته می‌شود و چالش‌های موجود را حل می‌کنند.

مدیر مسئول نشریه پالار با تأکید بر این موضوع که کمبود بودجه از مهم‌ترین مشکلات در مسیر فعالیت نشریات است، گفت: کمبود بودجه از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات و موانع فعالیت نشریات دانشجویی است. در حال حاضر نشریه پالار با مشکل مالی خاصی روبه رو نیست و با انتشار چند شماره در سال‌های گذشته از حمایت‌های کافی برخوردار شده است؛ اما به طور کلی مشکلات مالی از موانع اصلی فعالیت نشریات است که امید‌‌وار هستیم در آینده این موضوع هم حل شود.

وی ادامه داد: نشریات دانشجویی زیر نظر انجمن‌های علمی دانشگاه هستند به همین دلیل انجمن‌های علمی فضایی برای انجام فعالیت‌های خود دارند؛ اما برای نشریات فضا، اتاق مستقل و متمرکزی وجود ندارد؛ همچنین هیأت تحریریه را دانشگاه‌های دیگر هم تشکیل می دهند، اما به طور کلی نشریات دانشگاه تربیت‌مدرس با مشکل خاصی در این زمینه رو‌به‌رو نیستند.

یزدانی درباره میزان حمایت دانشجویان و استادان از نشریات دانشجویی اظهار کرد: درحال حاضر نشریات دانشجویی از حمایت‌های دانشجویان برخوردار هستند که سبب جذب بیشتر دانشجویان به این حوزه شده است و استادان هم در این زمینه حمایت‌های بسیار خوبی کرده‌اند. در واقع از افرادی که در حوزه نشریات فعالیت می‌کنند و مطالبی برای چاپ آماده می‌کنند؛ درخواست می‌شود که مطالب خود را به تأیید استادان دانشگاه برسانند تا در حوزه نشریات هم از حمایت‌های استادان برخوردار شوند.

مدیر مسئول نشریه پالار گفت: نشریات دانشگاه تربیت‌مدرس به دلیل مشکلات‌مالی موجود در کشور نسخه چاپی ندارد و فقط با‌ توجه به مبلغی که برای این امر در نظر گرفته می‌شود به تعداد محدودی نسخه چاپی نشریات در اختیار اعضای هیأت تحریریه قرار می‌گیرد؛ اما اقدام خوبی که دانشگاه تربیت‌مدرس انجام داده است، سایت نشریات‌دانشجویی بوده که در بخش معاونت‌فرهنگی یک لینک را به صورت جداگانه با نام نشریات‌دانشجویی برای بارگذاری مطالب خود در آن سایت در نظر گرفته است و البته این امر هم در جذب مخاطبان نشریات بسیار مؤثر است؛ بنابراین توزیع نشریات در دانشگاه تربیت‌مدرس بیشتر به صورت اینترنتی است.

وی درباره روند دریافت مجوز و سانسور مطالب در نشریات تشریح کرد: به دلیل ماهیت علمی نشریات دانشگاه تربیت‌مدرس، مشکل خاصی در زمینه چاپ و سانسور وجود ندارد؛ البته افرادی بوده‌اند که با چاپ مطالبی نشریه آنها مورد تذکر قرار گرفته و در‌نهایت مطالب آنها سانسور شده است؛ فعالان حوزه نشریات در این دانشگاه در زمینه دریافت مجوز با مشکل خاصی رو‌به‌رو نیستند؛ اما در سایر دانشگاه‌ها مانند تهران به دلیل جو سیاسی موجود شاید افرادی شامل دریافت مجوز نشوند.

نشریات باید حق آزادی بیان داشته باشند

مدیر مسئول نشریه پالار تصریح کرد: در خصوص مسائل و مشکلات موجود در زمینه بودجه اقداماتی از سوی دولت انجام شده که می‌توان به اختصاص‌دادن کاغذ به صورت مجزا به نشریات دانشجویی اشاره کرد که در صورت انجام و اجرای این طرح می‌توان شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم. لازم به ذکر است اگر نشریات به‌سوی نشریات الکترونیکی حرکت کند خوب بوده؛ اما همیشه تعدادی نسخه چاپی نشریه لازم است.

یزدانی با‌‌ تأکید بر حق آزادی بیان نشریات گفت: از مهم‌ترین مشکلاتی که نشریات با آن روبه‌رو هستند آزادی بیان است؛ به این معنا که اگر در نشریات موضوعی یا انتقادی مطرح می‌شود برخورد مناسبی انجام شود. بنابراین با بهبود فضای آزادی بیان در این حوزه می‌توان شاهد نتایج خوبی بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059920

وب گردی

وب گردی