آمار ایران در مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان و اشتغال اصلا مطلوب نیست

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ارتباط سرمایه انسانی با بازار کار و اشتغال نشان می‌دهد ایران از این نظر وضعیت مطلوبی ندارد. ایران از نظر مولفه انتشارات علمی رتبه ۴۲؛ اما از نظر مولفه‌های مهارت دانش‌آموختگان رتبه ۱۳۳ را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم صالحی عمران در آیین رونمایی از پروژه‌های عمرانی ورزشی، رفاهی و نیروگاه‌های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، دانشگاه‌های استان تهران و رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: منصور غلامی نخستین وزیری است که از دانشگاه فنی و حرفه‌ای بازدید کرد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری کشور است. انتقادات زیادی از آموزش عالی در چند سال اخیر مطرح شده است و استناد به آمارهای مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مجمع جهانی اقتصاد که از سال ۲۰۱۳ گزارش شاخص سرمایه انسانی را منتشر کرده، نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۱۰۴ دنیا ایستاده است.

وی ادامه داد: ارتباط سرمایه انسانی با بازار کار و اشتغال نشان می‌دهد ایران از این نظر وضعیت مطلوبی ندارد. ایران از نظر مولفه انتشارات علمی رتبه ۴۲؛ اما از نظر مولفه‌های مهارت دانش‌آموختگان رتبه ۱۳۳ را دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها را در دنیا دیگر با نگاه‌های جدید از جمله فراهم‌سازی شغل برای فارغ‌التحصیلان بررسی می‌کنند. ضرورت ساماندهی آموزش عالی در کلام مقام معظم رهبری نیز بیان شده است.

صالحی عمران بیان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد جوانان در آمریکا و اروپا به آموزش‌های مهارتی روی می‌آورند. نسبت دانشگاه‌های مهارتی به کل دانشگاه‌ها در سوئیس از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، از ۲۰ به ۳۱ درصد رسیده است.

وی افزود: ضرورت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دیگر نه‌تنها ضرورتی اجتماعی؛ بلکه ضرورتی امنیتی محسوب می‌شود. استان‌های فارس و مازندران بیشترین تعداد دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را دارند و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و کردستان نیازمند توسعه هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: ورودی‌های ما از هنرستان و کاردانش است و یکی از مشکل‌های ما جذب دانشجوی مهارتی است؛ چون برچسب فرهنگی نامناسبی بر پیشانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خورده و این دانشگاه، درجه دو محسوب می‌شود.

صالحی عمران تاکید کرد: تاکید خاصی روی تجهیز کارگاه‌ها داریم؛ اما نیازمند حمایت هستیم. طرحی به‌نام برند ملی را ارائه کردیم تا خیرین و تولیدکنندگان پیش‌قدم شوند و به تولید کالای ایرانی کمک کنیم که در پنج ماه گذشته حدود ۶۴ میلیارد تومان جذب شده است. ۳۲ میلیارد نیز از سوی وزارت علوم کمک شده است.

وی در پایان گفت: مشکل اصلی ما بودجه بوده و بودجه ما در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها واقعا اسفناک است. متوسط بودجه برای هر دانشجوی ما چهار میلیون است، در حالی که برای مرکز آموزش عالی ممسنی حدود ۱۰ میلیون است. متاسفانه شاخص‌های ما در اتاق‌های وزارت آموزش و پرورش جا مانده و هنوز دانش‌آموزی است.

صالحی عمران تصریح کرد: به‌طور میانگین ۶۱ درصد فارغ‌التحصیلان ما وارد بازار کار شده‌اند و در بعضی رشته‌ها این آمار به ۹۰ درصد می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059979

وب گردی

وب گردی