مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 15 بهمن

«نکاتی درباره دریافت وام دانشجویی، گام بزرگ دانشگاه آزاد برای امنیت غذایی و ثبت‌نام مجدد کنکور ارشد» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 15 بهمن به شرح زیر است:

همه‌ نکاتی‌که برای دریافت وام دانشجویی باید بدانید

این عنوان روزنامه فرهیختگان، با توجه به آغاز شدن ثبت‌نام وام‌های دانشجویی،‌ به تشریح نگان مختلف درباره دریافت این‌ وام‌ها پرداخته است. علی‌الحساب تا زمان انجام تغییرات در میزان و تنوع وام‌ها دانشجویان از 22 گونه تسهیلات با شرایط گوناگون بهره‌مند خواهند شد. دارا بودن اولویت نیاز مالی به تشخیص معاونت دانشجویی، دارا بودن صلاحیت اخلاقی و عدم اشتغال به کار جزئی از شرایط عمومی وام‌گیرندگان عنوان شده است. از حیث آموزشی، دانشجو باید تمام‌وقت مشغول تحصیل بوده و در دو نیمسال اخیر هم مشروط نشده باشد، البته اختصاص وام به جدیدالورودها در نیمسال اول و دوم بدون احتساب معدل انجام خواهد شد. در کنار این دو شرط، اشتغال به تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی هم سومین شرط صندوق رفاه برای استفاده از وام‌های دانشجویی است. البته بعضا در موارد استثنایی با تصویب و تایید معاون دانشجویی می‌توان یک نیمسال به مدت زمان مجاز اضافه شود.هر دانشجو برای دریافت وام باید ابتدا در پورتال دانشجویی سامانه صندوق رفاه به آدرس bp.swf.ir ثبت‌نام کرده و تشکیل پرونده دهد و بعد از آن تقاضای وام خود را در سامانه ثبت کند. مرحله بعدی مراجعه حضوری به اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل و تکمیل فرم تقاضای هریک از وام‌های درخواستی است. دانشجویان در زمان مقرر باید اصل و کپی کارت ملی، کارت دانشجویی، سند تعهد محضری ضامن معتبر و مدارک ویژه موردنیاز هر نوع وام (مثلا اجاره‌نامه رسمی به نام دانشجو برای وام مسکن) را هم ارائه دهند. دانشجویان متاهل هم برای استفاده از وام‌های متاهلی باید سند تاهل خود را همراه داشته باشند.

قانون و بخشنامه‌های صندوق رفاه به اولویت‌های پرداخت تسهیلات اشاره کرده‌اند. طبق مصوبات و آیین‌نامه‌های صندوق رفاه و تبصره «ج» بند ۹ قانون بودجه کل کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اولویت پرداخت هرگونه وام و تسهیلات با دانشجویان تحت‌پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است و رعایت این مورد از سوی دانشگاه‌ها ضروری است. از سوی دیگر صندوق رفاه در بخشنامه اخیر خود تصریح کرده اولویت پرداخت وام با لیست‌هایی است که فرآیند ثبت تا تایید را زودتر سپری کرده باشند. براین اساس پرداخت وام تا پایان اسفندماه سال ۹۸ به دانشگاه‌هایی است که لیست خود را حداکثر تا تاریخ ۱۰ اسفند به این صندوق ارسال کنند تا براساس منابع مالی صندوق رفاه در اولویت پرداخت وام قرار بگیرند. دانشجویان شاغل اما آخرین اولویت دریافت وام هستند و دانشگاه‌ها درصورت داشتن اعتبار مازاد شهریه پس از دریافت وام توسط دانشجویان غیرشاغل می‌توانند صرفا در قالب اعتبار تخصیص‌یافته درخواست دانشجویان شاغل خود را نیز مدیریت کنند. البته صندوق رفاه به دانشگاه توصیه کرده جهت تسریع در امر پرداخت انواع وام‌ها لیست‌های متناظر به تعداد سه لیست توسط معاونت دانشجویی تایید و ارسال شود و با توجه به ضرورت اعتبار‌سنجی اطلاعات هویتی دانشجویان متقاضی دریافت تسهیلات از صندوق رفاه مقتضی است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با قید فوریت نسبت به به‌روز‌رسانی ارتباط سامانه آموزشی خود با درگاه تبادل اطلاعات وزارت علوم اقدام کنند. بخشنامه صندوق درخصوص ضامنان وام‌های دانشجویی هم تاکید کرده مشخصات ضامن از سامانه ثبت احوال نیز استعلام شود و همچنین ترتیبی اتخاذ شود که تصاویر اسناد تعهد فاقد کیفیت و ناخوانا را نیز به‌روز کنند.

گام بزرگ دانشگاه آزاد برای امنیت غذایی

این عنوان روزنامه فرهیختگان به گسترش طرح ملی تولید بذر که در دانشگاه آزاد استان اصفهان به موفقیت رسیده، پرداخته است. پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این باره گفت: قرار است گروه‌های نباتات را در دانشکده کشاورزی فعال کنیم و با توجه به اینکه این واحد دانشگاهی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تولید بذر دارد و در همین راستا نیز توانسته‌ایم تجربه‌های خوبی را در بحث تولید بذرهای گلخانه‌ای و هیبرید داشته باشیم، بنا به انتقال این تجربیات به دیگر دانشکده‌های کشاورزی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شده است.
وی ادامه داد: قطعا در آینده در حوزه تولید بذر، تقسیم کاری بین واحدهای مختلف دانشگاهی صورت خواهد گرفت تا از این طریق بتوان از تمام ظرفیت علمی موجود در واحدهایی که ماموریت تولید بذر به آنها واگذار خواهد شد، استفاده کرد؛ در اصل با این کار می‌توانیم نیاز کشور در حوزه بذر را برطرف کنیم و در جلسه روز گذشته نیز از تمامی متخصصان اصلاح نباتات در سراسر کشور دعوت کرده بودیم با حضور در این جلسه علاوه‌بر در جریان قرار گرفتن تجربیات حاصل‌شده در واحد خوراسگان، ظرفیت‌های خالی کشور در این حوزه را نیز مورد بررسی قرار دهند.

رئیس واحد خوراسگان بیان داشت: در این جلسه مقرر شد بعد از جمع‌بندی تمامی جوانب، جمع‌بندی نهایی درباره اینکه هرکدام از این واحدهای دانشگاهی چه ماموریتی را می‌توانند در حوزه تولید بذر برعهده بگیرند، مشخص شود و در اصل هدف نهایی از این جلسه آن بود که بتوانیم فناوری تولید بذر را در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تکثیر کرده و از ظرفیت آنها نیز در این حوزه بهره‌مند شویم.

نجفی با بیان اینکه گسترش فناوری تولید بذر به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت اصفهان دنبال خواهد شد، گفت: از دیگر نتایج جلسه دیروز، تصمیم‌گیری برای ایجاد 6 کارگروه در حوزه نباتات و تولید بذر است که ازجمله آن می‌توان به کارگروه‌های بیوتکنولوزی، تولید بذر صیفی، گیاهان دارویی، آفات و بیماری‌ها و... اشاره کرد. البته اعضای هیات‌علمی و متخصصان واحد خوراسگان در هرکدام از این کارگروه‌ها حضور خواهند داشت تا علاوه‌بر انتقال تجارب، در حوزه بررسی ظرفیت‌ها و واگذاری ماموریت به واحدهای دیگر نیز همکاری داشته باشند.

وی درباره زمان تشکیل این کارگروه‌ها اظهار کرد: در نظر داریم به‌سرعت اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم و با توجه به اینکه تازه روز گذشته استارت این کار زده شده، تلاش می‌کنیم به‌سرعت کارگروه‌ها تشکیل شوند و فعالیت‌هایشان را به‌صورت مجازی دنبال کنند.

رئیس واحد اصفهان گفت: بذر یکی از خلأ‌های کشور است و در مقابل نیز در حوزه فناوری این حوزه جزء اولویت‌های اصلی در ایران به شمار می‌رود و امیدواریم با این کار بتوانیم این ماموریت بزرگ را در کشور دنبال کنیم، با این حال نباید فراموش کرد که در حوزه تامین بذر موردنیاز تقریبا به خارج از کشور وابسته هستیم و هرچند گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده، اما باید مسیر را تا تولید انبوه بذرهای مورد نیاز ادامه دهیم.

نجفی خاطرنشان کرد: البته در حوزه نباتات در حال تعریف ماموریت‌ها برای دیگر جنبه‌های این حوزه هستیم، اما حوزه تولید بذر صیفی‌جات یکی از ماموریت‌های اصلی واحد اصفهان است که در آینده نزدیک دیگر واحدها نیز به آن اضافه خواهند شد تا بتوانیم در این عرصه به خودکفایی کامل برسیم.

ثبت‌نام مجدد کنکور ارشد آغاز شد

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، زمان مجدد برای ثبت‌نام داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته به‌منظور پذیرش دانشجو در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و بیست‌وپنجمین المپیاد علمی- دانشجویی کشور از روز گذشته، 14 بهمن آغاز شد و تا چهارشنبه 16 بهمن ادامه دارد. براساس برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده، آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ماه ۹۹ برگزار خواهد شد و داوطلبان لازم است از دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹ تا چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹ با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند. محل آزمون داوطلبان براساس استان و شهرستان محل اقامت مندرج در بند ۳۶ تقاضانامه تعیین می‌شود و داوطلبان باید با مراجعه به جدول شماره۲ دفترچه راهنمای ثبت‌نام و درج کد مربوط به استان و شهر محل اقامت در تقاضانامه ثبت‌نام اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059984

وب گردی

وب گردی