رتبه 16  ایران در جهان، نشان‌دهنده پیشرفت علمی کشور بعد از انقلاب است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اواخر دهه سوم انقلاب، جایگاه علمی ویژه‌ای بین کشورهای دنیا پیدا کردیم. جایگاه ۱۶ ایران در سال ۲۰۱۹ نشان‌دهنده پیشرفت ما است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در آیین رونمایی از پروژه‌های عمرانی ورزشی، رفاهی و نیروگاه‌های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، دانشگاه‌های استان تهران و رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب، تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌دلیل تحولات کاهش یافت؛ اما آموزش عالی را بنا بر تکلیف، تقویت کردیم و توسعه دادیم. همچنین باید نیروی انسانی جایگزین تربیت می‌کردیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور در دهه اول بعد از انقلاب، اکثر نیازهای کارشناسی کشور را با تربیت نیروی تحصیل‌کرده دانشگاهی تامین کرد. در دهه دوم فارغ‌التحصیل برای پست‌های مدیریتی هم تامین کردیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مراکز علمی در اوایل دهه دوم انقلاب، تحقیق و پژوهش را گسترش دادند و اواخر دهه سوم انقلاب، جایگاه علمی ویژه‌ای بین کشورهای دنیا پیدا کردیم. جایگاه ۱۶ ایران در سال ۲۰۱۹ نشان‌دهنده پیشرفت ما است.

غلامی بیان کرد: امروز بیش از ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری داریم و از صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم تا علم به بدنه جامعه منتقل شود.

وی افزود: ماموریت‌ها را بر حسب نیازهای دوره زمانی به‌خوبی انجام دادیم. ارتباط دانشگاه با صنعت در دوره گذر از دانشگاه نسل سوم به چهارم، هدف اصلی ماست.

وزیر علوم یادآور شد: بازسازی صنایع، به‌روزرسانی و استفاده از صنایع جدید هدف دیگر ماست و باید فارغ‌التحصیلان در چرخه‌ای درست به صنعت وارد شوند.

غلامی تاکید کرد: دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی ماموریت تربیت نیروی ماهر را دارند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اکثر نقاط کشور، مرکز دارد و به تربیت نیروی ماهر مشغول است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی کار ماهر موفق بوده است. امیدوارم ایران مانند سایر کشورهای دنیا در زمینه ایجاد اشتغال مبتنی بر دانش باشد.

وزیر علوم در پایان گفت: باید آموزش‌های مهارتی را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنیم تا نیروی ماهر قابل جابجایی بین کشورها داشته باشیم که نکته بسیار مهمی است.

غلامی خاطرنشان کرد: یکی از انتقادهای وارد شده به آموزش عالی، رشد کمی است؛ اما در طرح ساماندهی، رشد کیفی را مد نظر قرار داده‌ایم و ان‌شاءالله از سال ۹۹ ابلاغ می‌شود. شبکه‌هایی را در استان‌ها تعریف می‌کنیم و وظایف وزارت علوم به دانشگاه مرکز تفویض می‌شود.

وی در پایان گفت: برخی مراکز هنوز برای خود ماموریتی متصور نیستند، برای آنها ماموریت تعریف می‌کنیم تا به اثربخشی برسند. به اشتراک گذاشتن دانش اعضای هیئت علمی و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی اتفاق مثبتی است که در این بین رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059987

وب گردی

وب گردی