آمریکا اجازه نمی‌دهد یک دلار برای تهیه غذا و دارو جابه‌جا کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آمریکا دروغ می‌گوید که غذا و دارو مشمول تحریم نیست. ایران میلیاردها دلار پول در کشورهای دیگر دارد؛ اما آمریکا اجازه نمی‌دهد یک دلار برای تهیه غذا و دارو جابه‌جا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی از پروژه‌های عمرانی ورزشی، رفاهی و نیروگاه‌های خورشیدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور که با حضور منصور غلامی، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، دانشگاه‌های استان تهران و رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین انقلاب قرن بوده و همچنان به‌دنبال آزادی، پیشرفت و توسعه هستیم. در منطقه ما، کشورهای در حال توسعه‌ای هستند که می‌خواهند به آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب برسند.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی، مردم سرنوشت خود را تعیین می‌کنند. از ابتدای انقلاب، دخالت خارجی‌ها در اداره کشور را قطع کردیم و قدرت خود را به دنیا نشان دادیم. دانشگاه‌ها هر سال نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب را بررسی و نقاط ضعف و قوت را تحلیل می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز درگیر سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ هستیم. تحریم‌های آمریکا پشتوانه سازمان ملل متحد را ندارد؛ اما ایالات متحده از جهات مختلف فشار می‌آورد.

جهانگیری بیان کرد: پیگیری و نظارت بر تحریم موضوع مهم دیگری است. نفت ایران از سال ۱۳۵۹ تحریم بود؛ اما فقط آمریکا نفت ما را نمی‌خرید و مشکل دیگری نبود. امروز آمریکا تشکیلاتی بزرگ در سراسر جهان شکل داده که بر اعمال تحریم نظارت دقیقی دارد و به‌همین دلیل تحریم‌های امروز بی‌سابقه است.

وی افزود: آمریکا دروغ می‌گوید که غذا و دارو مشمول تحریم نیست. ایران میلیاردها دلار پول در کشورهای دیگر دارد؛ اما آمریکا اجازه نمی‌دهد یک دلار برای تهیه غذا و دارو جابجا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در شرایط سخت تحریم، تجارت بین‌المللی ایران در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده است. ایران هم روش‌های خود را دارد و نمی‌توان اقتصاد بزرگ کشورمان را حبس کرد.

جهانگیری یادآور شد: اگر مطالعه دقیقی درباره چهل سال اول انقلاب انجام شود، متوجه می‌شویم چه اندازه به آرمان‌ها و اهداف انقلاب نزدیک شده‌ایم. پیش‌تر صادرات غیر نفتی ایران محدود به فرش و پسته بود؛ اما اقتصاد ایران که به‌زعم خودشان بیستمین اقتصاد برتر دنیاست، فلج نشده؛ چون کالاهای صادراتی بسیاری به غیر از نفت داریم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در دولت اصلاحات، حساب ذخیره ارزی را ایجاد کردیم که با دستور مقام معظم رهبری به صندوق توسعه ملی تغییر نام داد. اگر کشور شرایط عادی داشت امروز بیش از ۳۶ درصد درآمد نفتی کشور به این صندوق می‌رفت.

وی ادامه داد: ایران برای تامین نیازهای خود دیگر منتظر کشتی‌ها برای واردات محصولات اولیه نیست. اخیرا در کردستان عراق برای ساخت سد، برنده مزایده شرکتی ایرانی بود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اگر موانع و مزاحمت‌ها نبود قطعا ایران امروز از بسیاری کشورهای مدعی صنعت پیشرفته‌تر بود. دانشگاه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در این مسیر ایفا کنند.

جهانگیری بیان کرد: مهم‌ترین عامل توسعه، منابع انسانی است. دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر برای بهره‌برداری از منابع را برعهده دارند. البته نیاز است آسیب‌شناسی جدی در این حوزه انجام دهیم. کارشناسان خارجی در زمانی که وزیر بودم، به ما می‌گفتند: شما از منابع خود به‌درستی استفاده نمی‌کنید.

وی افزود: اگر قرار است کالایی برای صادرات تولید کنیم، کالاها و بنگاه‌های ما باید رقابتی باشند. بازسازی صنایع به‌معنای اصلاح ساختار مالی بنگاه‌هاست. نیروی انسانی در این بین تعیین‌کننده‌ترین موضوع است؛ اما آموزش معضل مهمی در بنگاه‌ها بود و نیروهای انسانی در دوران فعالیت، آموزش‌های جدیدی نمی‌دیدند.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: بحث آموزش فنی و حرفه‌ای در وزارت کار مطرح شد؛ اما فقط به تربیت کارگر ماهر معطوف بود. امروز مهم‌ترین سیاست دولت و نظام این است که باید کالاهایی تولید کنیم و خدماتی ارائه دهیم که در بازار جهانی قابل رقابت باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این بین نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد چون وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر بر عهده این دانشگاه است. همیشه به روسای دانشگاه‌ها گفته‌ام: شما باید مهم‌ترین مشکل جامعه را شناسایی کرده و برای آن راهکار ارائه کنید.

وی افزود: جهت‌گیری‌های دولت حداقل در حوزه اقتصادی روشن است. باید به سمت استفاده از ظرفیت طبیعی کشور برای گردشگری برویم؛ اما آیا این موضوع در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفته است؟

معاون اول رئیس جمهور گفت: نمی‌توانیم بگوییم به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ می‌رویم؛ اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای هنوز به دنبال تربیت جوشکار باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: پیش‌تر از رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای پرسیدم که چه درصدی از فارغ‌التحصیلان شما وارد بازار کار می‌شوند؟ امروز پاسخ سوالم را گرفتم و مطمئنم بیش از ۶۱‌درصد است. اتفاقا تسهیلات، امکانات و وام‌ها باید در اختیار دانشجویان و کارآفرینان فنی و حرفه‌ای قرار گیرد.

وی ادامه داد: اطمینان دارم فارغ‌التحصیلان می‌توانند کارآفرینان بزرگی شوند؛ اما باید روحیه ریسک‌پذیری را در خود تقویت کنند. کارآفرینی بدون ریسک امکان‌پذیر نیست.

جهانگیری یادآور شد: دولت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت می‌کند؛ اما باید بخش خصوصی را نیز درگیر کرد. به وزیر علوم پیشنهاد می‌دهم افرادی از بخش خصوصی را در هیئت امنای دانشگاه‌ها عضو کنند تا دانشجو ۶ ماه پیش از فارغ‌التحصیلی مورد توجه و رصد بخش خصوصی قرار گیرد. امیدوارم همه دانشگاه‌ها به نقطه‌ای برسند که مهارت‌آموزی از دستاوردهای مهم آنها باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059994

وب گردی

وب گردی