آیین‌نامه دیپلماسی علمی به‌زودی ابلاغ می‌شود/ حمایت از طرح‌های اصیل، هدفمند، مسئله‌محور و مأموریت‌گرا

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ آیین‌نامه دیپلماسی علمی و طرح‌های پژوهشی برای حمایت از طرح‌های پژوهشی اصیل، هدفمند، مسئله محور و ماموریت گرا در آینده نزدیک خبر داد.

علیرضا رضائی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های اداره کل دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در قرن جدید و به‌ویژه در یک دهه اخیر ارتباط ناگسستنی بین علم و دیپلماسی در عرصه روابط بین الملل ایجاد شد. برخی چالش‌های مشترک جهانی مثل شکاف میان ملل فقیر و غنی، تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی و آب، نیاز به انرژی‌ها پاک و پایدار، تروریسم و نئوتروریسم و سایر مواردی که تنها از طریق یک یا دو کشور قابل حل نیستند باعث شکل گیری دیپلماسی علمی شد. همچنین موضوعیت یافتن روز افزون مقوله‌هایی مثل علم و فناوری در تعاملات میان دولت‌ها از دیگر موضوعاتی بود که منجر به شکل‌گیری دیپلماسی علمی شده است.

او ادامه داد: موضوع اصلی دیپلماسی علم و فناوری را می‌توان استفاده از ظرفیت‌های علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای پیشبرد علم و فناوری دانست؛ در واقع انتظار می‌رود، سیاست خارجی یک کشور در خدمت گسترش و خلق بازارهای جدید برای محصولات فناورانه باشد و ابزارهای علم و فناوری، به عنوان منابع دیپلماتیک مهمی برای کسب قدرت، ثروت، پرستیژ و توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد.

شکل‌گیری اداره کل دیپلماسی علمی محصول نگاه مدیریت دانشگاه به رابطه علم و سیاست

رضایی اذعان کرد: شکل‌گیری اداره کل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز محصول درک جامع و نگاه مطلوب مدیریتی دانشگاه در سال‌های اخیر و فهم کارآمد رابطه علم و سیاست خارجی است.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با تاسیس این اداره کل، پیاده‌سازی راهبرد 12 از نظام فرهنگی- تربیتی یعنی تعامل اثربخش فرهنگى، اجتماعی و سیاسى دانشگاه‌هاى کشور با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دیگر کشورها به ویژه در جهان اسلام و افزایش سهم تأثیرگذاری بر آنها و همچنین آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی بشر و بهره‌گیری از آنها متناسب با ارزش‌های اسلامی برای استفاده در مراکز آموزش عالی مدنظر قرار گرفته شد.

او اظهار کرد: همچنین کارآمد کردن دیپلماسی علم و فناوری در عرصه جهانی به ویژه جهان اسلام، ایجاد سازوکار و زیرساخت لازم برای رقابت موثر و کارآمد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران در سطوح بین‌المللی برای دستیابی به مرجعیت علمی از اولویت هایی بود که با تاسیس این اداره کل مد نظر قرار گرفت. همچنین ایجاد شبکه‌های پژوهشی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای انتشار و تبادل دانش و فناوری متناسب با اولویت تولید دانش تمدن ایرانی- اسلامی و بهره‌گیری از فرصت‌های جهانی نیز از جمله اولویت‌های این اداره کل است.

رضایی با اشاره به راهبرد4 از نظام مدیریتی دانشگاه گفت: در این راهبرد نقش‌آفرینی فعال دانشگاه‌ها در عرصه‌های علمی و فرهنگی در سطح بین‌الملل با اولویت تعامل با دانشگاه‌های جهان اسلام، سند دانشگاه اسلامی و همچنین تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور و سیاست‌های کلان دانشگاه در حوزه علم و فناوری و دیپلماسی علمی در نظر گرفته شده است.

به گفته او در راستای همین اولویت‌ها، آیین‌نامه دیپلماسی علمی تهیه و تدوین شده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

ابلاغ آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی در آینده‌ای نزدیک

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی اضافه کرد: رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی، رفع مشکلات ملی و محلی و در راستای حمایت از پژوهش‌هایی است که منجر به توسعه دانش و فناوری های نوین مورد نیاز کشور شود؛ بنابراین در راستای رویکرد جدید دانشگاه و به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی، آیین نامه طرح‌های پژوهشی (داخلی، مشترک و برون دانشگاهی) نیز تدوین شده که به زودی ابلاغ می‌شود.

حمایت از طرح‌های پژوهشی اصیل، هدفمند و مسئله محور

او درباره هدف از تدوین این آیین‌نامه گفت: آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی با هدف حمایت از طرح‌های پژوهشی اصیل، هدفمند، مسئله محور، ماموریت‌گرا و جذب منابع پژوهشی خارج از دانشگاه تدوین شده است. این آیین‌نامه در حال حاضر برای بررسی نهایی به جلسه هیات رئیسه دانشگاه ارسال شده و پس از تایید نهایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.

رضائی با بیان این که در پیش‌نویس جدید، امکان ارائه طرح داخلی با رویکرد نوآوری و تولید علم برای تمام اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه فراهم شده است، گفت: همچنین برای ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی دانشگاه برای اخذ طرح‌های برون دانشگاهی، میزان حق بالاسری کاهش یافته و موارد تشویقی بیشتری برای این دسته از اعضای هیات علمی در آیین نامه جدید در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059997

وب گردی

وب گردی