رد پای پررنگ مصرف دارو در مرگ آمریکایی‌ها

افزایش استفاده از دارو میزان مرگ و میر را نیز بالا برده است. بر اساس مطالعه‌ای که دانشمندان انجام داده‌اند؛ مرگ ناشی ازاستفاده داروها در ایالات متحده بیشتر شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) اعلام کرد که روزانه 130 فرد در آمریکا بر اثر دوز بالای موارد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. مرگ بر اثر مسمومیت داروی زیاد، از سال 2000 در همه مناطق و بین همه گروه‌های قومیتی افزایش یافته است.

در سال 2017، بیش از 70هزار و 200 نفر در ایالات متحده آمریکا بر اثر مصرف بیش از حد دارو فوت شدند؛ که حدود 68درصد از این مرگ و میرها مربوط به مواد مخدر بوده و تعداد آن‌ها شش برابر بیشتر از سال 1999 است.منظور از مواد مخدر شامل داروهای بدون نسخه، مانند برخی از داروهای تسکین دهنده درد و داروهای غیرقانونی مانند هروئین است. مواد مخدر باعث سرخوردگی می شوند و به‌طور بالقوه اعتیاد آور نیز هستند.

حال اگر اپیدمی مصرف مواد مخدر مسئول روند منفی امید به زندگی در ایالات متحده آمریکا باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

سؤالاتی وجود دارد که محققان در مطالعه اخیر خود در مجله علمی «پلاس وان» منتشر کردند. آن‌ها مرگ و میر گسترده‌ مربوط به مواد مخدر را در آمریکا بین 15 تا 64 سال بررسی کردند.

در بین این زیر مجموعه جمعیتی، 9درصد از مرگ و میرها مربوط به مواد مخدر بود که براساس داده‌های مربوطه ناشی از میزان مصرف بیش از حد می‌شد. این رقم در کمتر از 20 سال به اندازه 4درصد افزایش یافته است.

« ساموئل پرستون» از دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا، گفت: «افزایش مرگ و میر در میان آمریکایی‌ها در سن کار محدود به مصرف بیش از حد مواد مخدر نمی‌شود و ما اعتقاد داریم که افزایش مصرف و سوء استعمال نیز به احتمال زیاد از عوامل دخیل هستند.»

تأثیر کامل داروها بر مرگ و میر

پرستون و همکار وی اظهار داشتند که مواد مخدر می‌توانند به روش‌های مختلف فراتر از مصرف بیش از حد افراد را از بین ببرند.

این موارد شامل بیماری‌های عفونی مانند HIV، هپاتیت و همچنین تصادفات ناشی از اختلالات مصرف دارو و خودکشی است.

پرستون اعلام کرد افرادی که معتاد به مصرف دائم مواد مخدر هستند، به طور کلی مرگ و میر بالاتری دارند.

محققان برای بررسی میزان مرگ و میر ناشی از مواد مخدر، داده‌های مرکز ملی آمار بهداشت (بخشی از CDC) که شامل بیش از 44 میلیون مرگ در بین افراد با سن 15 تا 64 سال در دوره 18 ساله بود را بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که مصرف بیش از حد و اختلالات روحی و رفتاری مرتبط با مواد مخدر فقط نیمی از مرگ و میرهای ناشی از آن را در بر می‌گیرند.

پرستون گفت علاوه بر مرگ‌های ناشی از تاثیر داروها، بیماری‌های قلبی عروقی و برای مردان (در سن کار) علل خارجی از عوامل است.

به عنوان مثال، با نگاهی به سال 2016، پرستون و همکارش تعداد مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را 142 هزار تن اعلام کردند که این رقم 2.25 برابر بیشتر از رکورد 63 هزارتایی مرگ ناشی از مواد مخدر است.

تأثیر داروها بر امید به زندگی افراد در ایالات متحده

پروفسور پرستون و همکارش دریافتند که پس از 15 سالگی، امید به زندگی به طور متوسط برای افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند، در مردان 1.4 سال و برای زنان 0.7 سال ​​کاهش یافته است.

اگرچه این مقدار ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما محققان می‌گویند که همین کافیست تا بر روند امید به زندگی در ایالات متحده تأثیر بگذارد.

دانشمند این طرح اعلام کرد تخمین‌ها نشان دهنده تأثیر داروها از سال 2010 و از سن 15 سالگی منجر به کاهش امید به زندگی در ایالات متحده می‌شوند.

پرستون افزود که در آزمایش‌ها اگر مرگ و میر ناشی از مصرف مواد را در نظر نگیریم امید به زندگی افراد 15 سال برای مردان 1.4 و زنان 0.7 افزایش می‌یابد.

کاهش امید به زندگی برای کسانی که در ویرجینیا غربی زندگی می‌کنند بیش از دو برابر شد. در اینجا، در میان کسانی که بین 15 تا 64 سال سن دارند، مرگ و میر ناشی از مواد مخدر مسئول مرگ 39درصد از مردان و 27درصد از زنان است.

سایر ایالت‌های تحت تاثیر شامل ماساچوست، مریلند، پنسیلوانیا و اوهایو بودند. در حالی که این مطالعه میزان اپیدمی مجدداً دارو در ایالات متحده را محاسبه کرده اما هیچ علتی برای آن پیدا نشده است.

پرستون اعلام کرد که در حال حاضر، این تحقیق قصد دارد تصویری وسیع در مورد همه گیر شدن این بیماری ارائه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059998

وب گردی

وب گردی