معامله‌ قرن یا معامله‌ همگون‌سازی اسرائیل؟

 هدف اصلی معامله قرن همگون‌سازی اسرائیل، بیرون‌راندن فلسطینی‌ها از سرزمین‌ مادری‌شان و در آینده تبدیل‌شدن به کشوری کاملاً یهودی است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ معامله قرن طرحی تعیین شده توسط آمریکا و اسرائیل با هدف پایان‌دادن به مجادله ارضی فلسطین و رژیم صهیونیستی پس از 70 سال است. معامله قرن در 28 ژانویه 2020 بدون حضور هیچ مسئول و نماینده فلسطینی توسط ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید تهیه و اعلام شد.

بر مبنای معامله قرن٬ اورشلیم پایتخت اسرائیل خواهد شد و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته می‌شود؛ همچنین دولت خودگران فلسطین در بیت المقدس شرقی جز بر محلاتی اندک و محافظت شده توسط ارتش اسرائیل کنترل و قدرتی نخواهد داشت. در عمل مرزهای فلسطین بر عهده اسرائیل بوده و قسمت‌هایی از صحرای نقب به فلسطین سپرده می‌شود.

در معامله قرن مرز کرانه باختری با اردن هم به اسرائیل سپرده می‌شود و با شرط خلع سلاح شدن حماس، تونلی میان کرانه باختری و غزه احداث شده که این تونل توسط اسرائیل محافظت و اداره خواهد شد.

چند وعده خرد به فلسطینی‌ها در معامله قرن در ازای گرفتن تمامی اراضی داده شده است. از جمله ۵۰ میلیارد دلار در این زمین‌ها «احتمالا» سرمایه گذاری خواهد شد و فلسطینی‌ها به صورت مشروط و با نظارت اسرائیل می‌توانند در حیفای اسرائیل تجارت کنند.

هدف اصلی معامله قرن همگون‌سازی اسرائیل، حل کردن فلسطینی‌ها در اسرائیل و در آینده تبدیل شدن اسرائیل به کشوری کاملا یهودی است و مناطق ارضی فلسطین نسبت به قبل کوچک‌تر شده و فلسطین به صورت مجمع الجزایری در می‌آید که همواره سایه ارتش اسرائیل بالای آن سنگینی می‌کند و فلسطین حق داشتن ارتش و هیچ گونه نیروی مسلحی را هم ندارد و برای امنیت خود نیازمند اسرائیل یعنی دشمن واقعی است.

در حقیقت فلسطین در طرح معامله قرن مانند یک کشور نخواهد بود، بلکه همچون ایالتی خودمختار تحت نظر اسرائیل اداره خواهد شد. معامله قرن در زمانی اعلام شد که استیضاح ترامپ توسط کنگره آمریکا در حال پیگیری است و نتانیاهو و حزب راستگرای لیکود در دو انتخابات اخیر پارلمان اسرائیل به موفقیت نرسیده و نیازمند به معامله قرن برای پیروزی درانتخابات آتی پارلمان است.

فلسطین در معامله قرن به صورت تدریجی نابود می‌شود و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کمک مهمی به فلسطین نمی‌کنند و از فلسطین به خاطر بهبود روابط خود با اسرائیل چشم پوشی کرده اند.
معامله قرن نشان‌دهنده شکست مذاکرات فلسطینی‌ها از زمان یاسر عرفات تاکنون است.

درس بزرگی که مذاکرات فلسطین با اسرائیل پیروز در جنگ‌های گذشته داشته است؛ این است که آن چه در میدان نبرد از دست بدهی هرگز در مذاکره به دست نخواهی آورد و در مذاکره بعدی کمتر از آنچه که داشتی، خواهی داشت. اکنون تنها راه زنده ماندن فلسطین پیوستن به محور مقاومت است و فلسطین در صورت عدم پیوستن به محور مقاومت نابود خواهد شد.

فعال دانشجویی*

انتهای پیام/

کد خبر: 1060001

وب گردی

وب گردی