جشنواره دانش‌آموزی اختراعات نانو و زیست‌فناوری برگزار می‌شود/ تخفیف به اعضای باشگاه پژوهشگران و نخبگان سما

جشنواره دانش‌آموزی اختراعات نانو و زیست‌فناوری مدارس و آموزشکده‌های سما، تابستان سال آینده برگزار خواهد شد.

حلیمه تهم رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این باشگاه و حمایت از دانش آموزان پژوهشگر گفت: باشگاه پژوهشگران و نخبگان سما، فرآیند حمایت از دانش آموزان پژوهشگر را به مسئولان باشگاه پژوهشگرانِ مستقر در مدارس و آموزشکده‌های سما واگذار کرده است.

وی افزود: هر مدرسه و آموزشکده سما دارای یک رابط پژوهشی است که با مسئول باشگاه پژوهشگران همکاری می‌کند و مسئولیت ساماندهی دانش آموزان پژوهشگر را برعهده دارد؛ تشکیل کارگاه‌های آموزشی، تسهیل شرکت در مسابقات علمی، هدایت دانش آموزان برای شرکت در جشنواره‌های علمی و همچنین حمایت از چاپ مقالاتی که به خارج از کشور فرستاده می شود، از جمله حمایت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما از اعضای این باشگاه است.

تهم ادامه داد: باشگاه پژوهشگران و نخبگان سما تفاهم‌نامه‌هایی را به صورت رسمی و غیر رسمی با نهادهای ذی ربط امضا کرده است که براساس آن‌ها، اعضای این باشگاه بتوانند با تخفیف بیشتری در جشنواره‌های علمی مانند فرهیختگان، ابن سینا و طبیان شرکت کنند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما درباره سیاست‌های انگیزشی این باشگاه برای دانش آموزان پژوهشگر گفت: رابطان پژوهشی در مدارس سما، وظیفه حمایت از دانش آموزان نخبه و پژوهشگر را برعهده دارند؛ سیاست اصلی باشگاه پژوهشگران این است که دانش آموزان علاقه‌مند به حوزه پژوهش و ایده پردازی را شناسایی و آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهد و سیاست‌های مختلفی را برای ایجاد انگیزه در آن ها به‌کار گیرد.

وی درباره فرآیند ارزیابی دانش آموزان پژوهشگر تصریح کرد: برای عضویت دانش آموزان در باشگاه، آیین نامه‌ای تدوین شده که عضویت دانش آموزان را سطح بندی کرده است؛ این سطح بندی شامل عضو عادی، پژوهشگر، استعداد درخشان و نخبه می‌شود؛ همچنین دانش آموزان علاقه‌مند به حوزه پژوهش،براساس معدل ثبت‌نام می‌شوند و کپی شناسنامه و عکس پرسنلی خود را در سایت آپلود می‌کنند.

تهم اضافه کرد: اگر دانش آموزان عضو انجمن‌های علمی، چاپ کتاب و مقاله و دوره های آموزشی مانند تعمیر رایانه و تلفن همراه را گذرانده باشند، در سطح بندی و امتیازدهی آن‌ها لحاظ خواهد شد. درواقع درجه بندی اعضای باشگاه به عضو عادی، پژوهشگر، استعداد درخشان و نخبه، براساس موارد ذکر شده خواهد بود. البته اعضای باشگاه می‌توانند مدارک خود را در سایت به‌روز رسانی و آپلود کنند تا به سطوح مختلف ارتقا یابند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما با اشاره به حمایت از پژوهش‌های کاربردی بیان کرد: باشگاه پژوهشگران بیشتر نقش نظارتی را در این حوزه برعهده دارد به همین دلیل، حمایت از پژوهش‌های کاربردی را به واحدهای سما واگذار کرده است و آن ها نتایج را به ما اعلام خواهند کرد. ساز و کار اصلی یک پژوهش، کاربردی بودن آن است و پژوهشی که نتواند مشکلات را حل کند، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت به همین دلیل کاربردی بودن پژوهش های اعضای باشگاه، همواره بررسی می‌‌شود.

وی یادآور شد: عضویت در باشگاه پژوهشگران و نخبگان سما در تخفیف شهریه اثر‌گذار است و واحدها باید برای اعضای باشگاه تخفیف شهریه قائل شوند؛ البته این موضوع براساس آیین نامه‌های گذشته سازمان سما وجود داشته و اگر مدیران فعلی به دنبال تغییر خاصی در آن نباشند، همچنان پابرجاست.

تهم در پایان خاطرنشان کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سما با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، در نظر دارد جشنواره دانش‌آموزی اختراعات نانو و زیست‌فناوری را تابستان سال آینده برگزار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060007

وب گردی

وب گردی