آموزش کارآفرینی را باید از دوران کودکی آغاز کرد

رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان گفت: آموزش کارآفرینی را باید از دوران کودکی آغاز کرد و در دوره‌های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برنامه‌های آموزش کارآفرینی را قرار داد.

فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی در ترویج فرهنگ کارآفرینی گفت: موتور محرکه جوامع، دانشگاه‌ها هستند و امروزه دولت‌مردان و سیاست‌گذاران با تکیه بر دانشگاه‌ها به توسعه در ابعاد گوناگون دست یافتند. توسعه محلی، منطقه‌ای و جهانی دغدغه همه حکومت‌ها است.

براتی افزود: جهت دستیابی به چنین توسعه‌ای توجه به کارآفرینی و آموزش آن از اولویت‌‌های دانشگاه‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی باید باشد. دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی و داشتن چشم‌انداز مناسب می‌توانند نقش مهمی در تربیت کارآفرینان ایفا کنند. تجارب کشورهای موفق در این زمینه نشان می‌دهد که می‌توان افراد را تحت آموزش‌های خاص قرار داد و در این میان دانشگاه به عنوان مهم‌ترین رکن شناخته شده است که مرکز تولید دانش و تأمین‌‌‌کننده نیاز نیروی انسانی محسوب می‌‌‌شود.

وی تشریح کرد: در حال حاضر، دانشگاه‌ها دستخوش تاثیرات جهانی‌‌سازی، انفجار دانش، گسترش شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی قرار گرفته‌اند. جهت مقابله با این تغییرات شگرف، جامعه نیازمند حرکت به سوی کارآفرینی و تربیت افراد کارآفرین است. موفقیت آینده دانشگاه‌ها به توان پاسخ‌گویی آنها در مقابل تغییر و تحولات وابسته است. بدون تردید، مراکز آموزش عالی برای حفظ موقعیت خود در تولید علم، ناگزیر از پذیرش مفهوم کارآفرینی هستند. اندیشمندان آموزش عالی بر این باورند که دانشگاه‌ها از طریق توجه جدی به مفهوم کارآفرینی می‌توانند تا حدود زیادی به چالش‌ها و فشارهای موجود پاسخی مناسب دهند و بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را حل کنند. به این ترتیب، دانشگاه می‌تواند در تربیت افراد کارآفرین نقش مهمی ایفا کند و همگام با تغییرات زمان به پیش رود.

رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان در ادامه درباره نقش دانشگاه‌‌‌ها در توسعه کارآفرینی خاطرنشان کرد: آموزش کارآفرینی را باید از دوران کودکی آغاز کرد و در دوره‌های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برنامه‌های آموزش کارآفرینی را قرار داد، اما دانشگاه به عنوان یک سازمان اثر‌گذار در این زمینه، شناخته شده است. بنابراین می‌توان با ایجاد فرهنگ کارآفرینی بستر و زمینه اجرای برنامه‌های کارآفرینی را فراهم و به تربیت کارآفرینانی همت گماشت که منشا تغییرات شگرفی در جامعه باشند.

براتی درباره برنامه‌‌‌های دانشگاه آزاد خوزستان در توسعه کارآفرینی یادآور شد: در حال حاضر، دوره‌‌‌های مختلف کارآفرینی را در واحدهای دانشگاهی سراسر استان برگزار کردیم. ارتباطات و تعاملات مناسبی را با صنایع فعال استان داریم و در مراکز رشد خود دستگاه‌‌‌هایی را برای صنایع گوناگون ساختیم که در انجام این کار از دانشجویان و فارغ‌‌‌التحصیلان خود استفاده کردیم و از این طریق علاوه بر اشتغال‌‌‌زایی اقدام به حل مسائل و مشکلات موجود در استان کردیم.

وی درباره نقش دانشگاه‌‌‌‌‌ها در ترمیم اقتصاد بومی گفت: بدون تردید، ورود دانشگاه‌‌‌ها به حل مسائل بومی و منطقه‌‌‌ای، نقشی اثرگذار در رفع مشکلات استانی و توسعه اقتصاد یک شهر دارد، بنابراین ورود دانشگاه آزاد هم به عنوان دانشگاه حل مسئله برای رفع مسائل و مشکلات موجود نقشی اثرگذار در توسعه استان‌‌‌ها و رونق اقتصاد و اشتغال در یک منطقه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060034

وب گردی

وب گردی