تدوین سند جامع مقابله با تعارض منافع/ مبارزه علمی با ایجاد فساد در دستگاه‌های اجرایی

تفاهم‌نامه همکاری‌های سه‌جانبه میان جهاددانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجلس شورای اسلامی در زمینه‌ی بررسی ایجاد تعارض منافع و تاثیر آن بر رفاه اجتماعی و تدوین سند مقابله با تعارض منافع منعقد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری‌های سه‌جانبه بین جهاددانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجلس شورای اسلامی در زمینه بررسی ایجاد تعارض منافع و تأثیر آن بر رفاه اجتماعی و تدوین سند مقابله با تعارض منافع منعقد شد.

مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه، امروز سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در سالن کنفرانس دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

تعارض منافع یکی از ریشه‌های فساد و تضعیف شاخص‌های رفاهی است که پیامدهای منفی عمیقی بر ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی به‌جای می‌گذارد. برای مقابله با تعارض منافع، برخی نمایندگان مجلس طرحی با عنوان «مدیریت تعارض منافع» تهیه کردند که 20 اسفندماه 1397 توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است.

دولت نیز چهارم آذرماه 1398 لایحه‌ای با عنوان «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» به مجلس ارائه داده است؛ بنابراین مسئله تعارض منافع به سبب پیامدهای متعدد ذکر شده، دغدغه مشترک مجلس و دولت است. این تفاهم‌نامه به‌منظور شناخت عمیق ابعاد تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی مختلف و تأثیر آن بر رفاه اجتماعی و تدوین «سند جامع مقابله با تعارض منافع» تنظیم شده است.

مشارکت در تدوین سند جامع مقابله با تعارض منافع و تأثیر آن بر رفاه اجتماعی و ارائه آن به رؤسای قوای مقننه و مجریه، مشارکت در جلب حمایت اجتماعی و سیاست‌گذاران مرتبط با تصویب و اجرای سند و مشارکت در نظارت بر اجرای سند و سایر قوانین و مقررات مرتبط از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

همچنین تعهدات سه‌جانبه این تفاهم‌نامه شامل همکاری در اجرای برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی مرتبط با اهداف تفاهم‌نامه، جلب مشارکت پژوهشگران و صاحب‌نظران، استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی، پژوهشی، اجرایی، خبری و مشاوره‌ای جهاد دانشگاهی و همچنین تجربه و تخصص منابع انسانی دو طرف، تبادل نتایج طرح‌های پژوهشی و گزارش‌های کارشناسی تهیه شده، تبادل آمار و اطلاعات در زمینه فعالیت‌های پژوهشی مشترک، پشتیبانی علمی و اجرایی از برگزاری رویدادهای علمی و نشست‌های کارشناسی و فراهم ساختن دسترسی کامل به تمام منابع موجود در کتابخانه و مرکز اسناد یکدیگر است.

پیگیری تحقق مفاد این تفاهم‌نامه توسط کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام می‌گیرد و مدت اعتبار آن دو سال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060048

وب گردی

وب گردی