نشریات دانشجویی با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند

مدیر مسئول نشریه ساروج گفت: مهم‌ترین مشکل در روند فعالیت نشریات دانشجویی کمبود بودجه است.

امیرعلی شیخ الاسلام‌ زاده مدیر مسئول نشریه ساروج دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این نشریه اظهار کرد: نشریه ساروج یک نشریه علمی_تخصصی در زمینه فنی و مهندسی بوده که بیش از 10 سال فعالیت خود را آغاز کرده است؛ و به زودی شماره 37 این نشریه منتشر می‌شود.

وی درباره میزان تأثیر نشریات دانشجویی در حل مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه گفت: هر رسانه‌ای مانند یک پل ارتباطی برای مخاطبان خود است. در نشریه ساروج با توجه به ماهیت علمی_تخصصی، بخشی تحت عنوان اخبار نشریه در نظر گرفته شده است که به بررسی اخبار داخلی دانشگاه شهید بهشتی و بخشی دیگر مهم ترین اخبار خارجی مانند پروژه های عمرانی در سطح کشور می‌پردازد.

مدیرمسئول نشریه دانشجویی ساروج ادامه داد: در نشریات علمی_ تخصصی به دلیل آنکه مطالب متفاوت وعلمی هستند؛ کمتر به چالش های موجود در دانشگاه می‌پردازند اما نشریات جامع مانند اجتماعی بسیار می‌توانند در بیان و حتی در حل مسائل و مشکلات دانشجویی و دانشگاه تأثیرگذار باشند.

شیخ الاسلام زاده با اشاره به کمبود بودجه به عنوان مهم‌ترین مشکل در روند فعالیت نشریات، تشریح کرد: مهم‌ترین مشکلی که نشریه ساروج با آن مواجه است؛ تأمین بودجه بوده یعنی با وجود حمایت مالی دانشگاه باز هم مشکل تأمین بودجه وجود دارد و برای چاپ مطالب با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد کاغذ این بودجه کافی نیست.

مدیر مسئول نشریه ساروج تأکید کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان برای بهبود این شرایط انجام داد رقابتی کردن بازار چاپ است. همچنین باید بر تعداد چاپ مطالب بررسی‌هایی انجام شود که نشریات به صورت نسخه کاغذی یا به صورت الکترونیکی چاپ شوند.

وی با اشاره به حمایت مناسب برخی استادان از نشریات علمی_تخصصی تصریح کرد: حمایت استادان دانشگاه در نشریه‌های علمی_تخصصی بیشتر است اما نشریات جامع مانند فرهنگی کم‌تر از حمایت استادان برخوردار هستند. به طور مثال در نشریه ساروج مطالب به دلیل ماهیت علمی توسط استادان دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شیخ الاسلام زاده گفت: در زمینه توزیع نشریات با توجه به آیین‌نامه ها، نشریات فقط در داخل دانشگاه منتشر و توزیع می‌شوند و خارج از محدوده دانشگاه نسخه فیزیکی نشریات توزیع نمی‌شوند ولی می‌توان نسخه الکترونیکی نشریات را با قرار دادن در کانال ها منتشر و در نهایت توزیع کرد.

مدیرمسئول نشریه ساروج درباره مزایا و معایب گسترش فضای مجازی و استفاده آن در حوزه نشریات اظهار کرد: اولین موضوعی که در زمینه گسترش فضای مجازی وجود دارد انتشار مطالب به صورت پی دی اف است اما در صورت انتشار از سوی مخاطبان خریده نمی‌شود اما بر اساس صحبت‌های انجام شده درصدد توزیع و فروش نشریات خود به صورت کتاب های الکترونیک هستیم. از مزایای استفاده از فضای مجازی می‌توان به تبلیغات نشریات در زمان انتشار اشاره کرد.

وی با تأکید بر افزایش امکانات آموزشی برای فعالان نشریات گفت: باید امکانات آموزشی برای فعالان حوزه نشریات مانند برگزاری دوره‌های آموزشی نرم افزارهایی مانند ایندیزاین و فوتوشاپ افزایش پیدا کند. همچنین فرهنگ سازی‌های لازم برای حوزه نشریات انجام شود یعنی بهای بیشتری برای این حوزه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060058

وب گردی

وب گردی