حجم تجارت خارجی به ۷۲ میلیارد دلار رسید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش عمده‌ای از واردات کشور، مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است، گفت: حجم تجارت خارجی کشور به ۷۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمید زادبوم در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه این شهر فرودگاهی، مرکز تلاقی انواع گونه‌های حمل و نقلی است، گفت: قرار است در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، فعالیت اقتصادی علاوه بر عملیات پروازی انجام شود که می توان در آینده، این منطقه را یکی از مراکز مهم واردات و صادرات دانست.

وی افزود: برخی فکر می کنند مناطق آزاد محلی برای واردات هستند؛ در حالی که سرجمع آمار مناطق ازاد و ویژه اقتصادی نشان می دهد که صادرات در آنها از واردات بسیار بیشتر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باید به مرکز صادرات تبدیل شود، ادامه داد: در ۱۰ ماهه نخست ۹۸، مبلغ ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات و ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که مجموعاً به حدود ۷۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور می رسد.

وی جمع وزنی تجارت خارجی کشور در این بازه زمانی اعم از صادرات و واردات را ۱۴۵ میلیون تن عنوان و اظهار داشت: باید هدفگذاری زمانی کرد که بین ۳ تا ۵ سال آینده منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مرکز صادرات تبدیل شود؛ بخصوص که دسترسی به چند آزادراه، شبکه ریلی و حمل ونقل هوایی بین المللی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید ارز حاصل از صادرات به واردات کالاهای اساسی و واسطه ای اختصاص یابد، تصریح کرد: ۷۰ درصد واردات ما کالای واسطه ای برای تولید و ۱۰ تا ۱۵ درصد کالای سرمایه ای است.

به گفته زادبوم، واردات کالای واسطه ای حتی کالاهای ممنوعه در مناطق آزاد با هدف تولید و ایجاد ارزش افزوده آزاد بوده و نیاز به ثبت سفارش ندارد، به این شرط که کالای تولید شده بلافاصله از همان منطقه آزاد صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه صادرات ما در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ رشد ۲۰ درصدی از نظر وزنی داشت، افزود: از نظر ریالی این نسبت ۳ درصد منفی بوده است چون از سال گذشته تاکنون ارزش کالاهای صادراتی در گمرک ۳۰ درصد کاهش داشت که اگر این اتفاق نمی افتاد از نظر ریالی نیز صادرات ما در سال جاری نسبت به سال گذشته از رشد ۲۰ درصدی برخوردار می شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060068

وب گردی

وب گردی