مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۶ بهمن

«ترجمه زبان دانشگاه برای صنعت، تلاش گروه خاص برای حفظ حیاط‌خلوت خود در آموزش‌عالی و آغاز ثبت نام کنکور 99 » از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 16 بهمن به شرح زیر است:

ترجمه زبان دانشگاه برای صنعت

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، یک سال پس از تفاهم دانشگاه آزاد و ذوب‌آهن اصفهان نظام پایش موضوعات ایجاد و دفتر مشترک سازمانی افتتاح شد. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه بررسی مسائل اجرایی انعقاد تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان که سال گذشته به امضا رسید، گفت: سال‌هاست سوالاتی درباره رابطه دانشگاه و صنعت مطرح می‌شود. از زمان جنگ تحمیلی، این ارتباط در کشور ما شکل گرفت و رشد یافت؛ اما همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است، چراکه صنعت به‌دنبال فناوری است و برای آن اقتصاد مهم است نه خود علم.

وی ادامه داد: اگر در رابطه بین صنعت و دانشگاه، به ادبیات دانشگاهی و موضوعاتی مانند مقاله، پایان‌نامه و رساله توجه داشته باشیم، مانند گندم خام است؛ اما این گندم برای مصرف باید تبدیل به نان شود. صنعت هم برای مسائل خود و توسعه فناوری و سودآوری، راه‌حل می‌خواهد و تعداد مقالات علمی و ارتقای استادان برای صنعت مهم نیست. یکی از دلایلی که موجب ارتباط صنعت با دانشگاه شد، این است که صنعت را به هسته درونی دانشگاه متصل کردیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گفت: امروز به اصفهان آمدیم و از بخش‌های مختلف ذوب‌آهن بازدید کردیم و مصمم هستیم مسائل و چالش‌های این صنعت را بشناسیم و در نظام دانشگاه پردازش کنیم. می‌دانیم پایان‌نامه، رساله و مقاله برای صنعت کارگشا نیست، بلکه مقالات و پایان‌نامه‌ها باید توسط دفتر مشترک بین دانشگاه و صنعت ترجمه شود تا کارکرد اقتصادی، اجتماعی و فناوری برای صنایع و کارخانه‌ها پیدا کند. این دفتر مشترک باید تدبیر کند که چگونه خروجی دانشگاه به مفاهیم موردنیاز صنعت، دانش فنی، راه‌حل و دستورالعمل تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کاری که در دفتر مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و ذوب‌آهن اصفهان باید صورت گیرد، ترجمه زبان دانشگاه به خواسته و نیاز صنعت است، بنابراین پایان‌نامه‌های قطور باید توسط این دفتر استخراج و عصاره‌گیری شده و به زبان موردنیاز صنعت تبدیل شود. رابطه صنعت و دانشگاه اگر بدون مترجم و واسط باشد، هیچ‌گاه شکل نمی‌گیرد. همان‌طور که 40سال است اراده برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد؛ اما به‌دلیل آنکه ملزومات این تعامل رعایت نمی‌شود، این ارتباط به‌خوبی شکل نگرفته است.

دکتر طهرانچی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: مدیریت ذوب‌آهن اصفهان با نگاه عالمانه از ارتباط این مجموعه با دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کرد و این حرکت که یک سال است شروع شده، امروز اجرایی شد. ان‌شاءالله این دفتر مشترک همکاری باعث اتحاد ساختاری دانشگاه و صنعت شود و با حمایت شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ماموریت‌های مطالعاتی از یک هفته تا سه ماه برای استادان داشته باشیم تا در محیط صنعت زندگی کنند و از نزدیک با مسائل آشنا شده و بتوانند حل مسائل را با استفاده از تجربیات صنعتگران راهبری کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که فرصتی فراهم شد تا ارتباط عملی بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد. شکل‌گیری این حرکت و تدوین کتابچه پایش نظام موضوعات ذوب‌آهن، ماحصل یک کار دوطرفه و بسیار ارزشمند و مبارک است که امیدواریم راه‌حل و حل مساله از آن بیرون بیاید.

تلاش گروه خاص برای حفظ حیاط‌خلوت خود در آموزش‌عالی

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، جلسه اخیر روسای دانشگاه‌ها پیرامون مساله کاهش اختیارات دیوان عدالت اداری در حوزه آموزش عالی، ابهامات قابل‌تاملی دارد. اخیرا نشستی با حضور روسای دانشگاه‌های دولتی برگزار شده است. در این نشست که برخی جزئیات آن منتشر شده، به نحوه ورود دیوان عدالت اداری به شکایت دانشگاه‌ها و دانشجویان اشاره شده است. محمود نیلی‌احمدی‌آبادی، رئیس دانشگاه تهران می‌گوید: یکی از موضوعات، بررسی چگونگی کاهش شکایات از دانشگاه‌ها به دیوان عدالت اداری و ورود دیوان در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی بود. قانون هیات‌امنا، اختیارات ویژه‌ای را برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی کرده که این اختیارات بعضا توسط نهادهای نظارتی به‌طورکامل دیده نمی‌شود، لذا ایرادهایی به عملکرد دانشگاه وارد است که ممکن است برخی در قالب شکایت در دیوان عدالت اداری مطرح شود.» نیلی ضمن انتقاد از دیوان عدالت اداری می‌گوید: «بحث ما این است که برخی از این موارد در حوزه آموزش ‌و پژوهش بوده و ورود دیوان عدالت اداری به آن، محلی از اعراب ندارد؛ در این اجلاس مقرر شد وزارت علوم، تعدادی از دانشگاه‌ها و نمایندگانی از دیوان عدالت اداری در قالب یک کارگروه مشترک، جلساتی را برگزار کنند و آن مواردی که در چارچوب قوانین فعلی دیوان قرار دارد، اجرایی شود. همچنین در راستای کاهش شکایات اگر مواردی نیاز به تدوین قوانین جدیدی داشته باشد، اقدام درخور صورت گیرد.

او موضوعات مورد اختلاف میان دانشگاه و دیوان را استخدام‌ها در دانشگاه، قوانین آموزشی دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجو و هیات‌علمی عنوان می‌کند.

چرا اعتراض؟ این اعتراض را می‌توان به افزایش احکام اخیر دیوان عدالت اداری در «له» یا «علیه» شکایات دانشجویی و دانشگاه مرتبط دانست و مطالبه کاهش حوزه اختیارات و ورود این نهاد قضایی به این مسائل قطعا قابل تحلیل و بررسی خواهد بود. ادبیاتی که تنها برای این مساله و طی ماه‌های اخیر در پرونده‌های مختلف دیده شده است. اما آیا دیوان عدالت اداری از لحاظ قوانین دادرسی و آیین‌نامه‌های داخلی دانشگاهی می‌تواند به این دست پرونده‌ها ورود کند؟ آیا دانشجویان و به‌طور کلی شاکیان در محیط دانشگاه از وجود دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات یا هیات‌عالی تجدیدنظر در دانشگاه‌ها و وزارت علوم خبر ندارند؟ چه مساله‌ای در حوزه دادرسی وجود دارد که یک دانشجو، استاد و... از درون دانشگاه حاضر می‌شود از خیر تعدد اداره، معاونت‌ها و آیین‌نامه‌های انضباطی بگذرد و به سمت دیوان عدالت اداری برود تا شاید بتواند از این طریق برخی آیین‌نامه‌های دانشگاه‌ها را که اتفاقا خلاف قوانین بالادستی است، به سرانجام برساند؟

خلأ عملکردی دستگاه‌های موازی: برای پاسخ به این سوالات کافی است به نهادها و آیین‌نامه‌های دانشگاهی نگاهی بیندازیم؛ دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم و هیات‌عالی تجدیدنظر وزارت علوم دو مجموعه عریض و طویلی هستند که به ظاهر وظیفه بررسی شکایت‌ها و مشکلات حقوقی دانشگاهیان را دارند. با نگاهی به عملکرد این دو نهاد، می‌توان تنها به عدد و رقم‌های آماری از تعدد پرونده‌ها، موضوعات مطرح‌شده، پرونده‌های در دست اقدام، پرونده‌های مخدومه و چند «آیتم» دیگر رسید؛ اما گزارش دقیق و شفافی از احکام صادرشده در دسترس عموم قرار ندارد. نکته بعدی دسترسی‌های قانونی آیین‌نامه‌های دانشگاهی برای پیگیری پرونده‌ها به دیوان عدالت اداری است، به‌طور مثال در بند 4 ماده 52 منشور حقوق دانشجویی به صراحت آمده است: کلیه احکام قطعی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها و شورای انضباطی مرکزی قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است. به این معنا که قانون‌گذار دست دانشجو را برای پیگیری پرونده اگر در دانشگاه و وزارتخانه به نتیجه نرسید، باز گذاشته است.

سابقه فشار به دیوان: مساله بعدی اصل فشار به دیوان عدالت اداری در این برهه از زمان است، در پرونده بورسیه‌ها و حکم انفصال از خدمت تعدادی از روسای دانشگاه‌ها هم این امر مشهود است؛ پرونده‌ای که نام رئیس دانشگاه تهران نیز در آن دیده می‌شود. در آن پرونده جنجالی که هنوز درحال پیگیری است پس از محرز شدن بحق بودن اعتراض دانشجویان موسوم به بورسیه، دیوان عدالت اداری حکم به جذب این دانشجویان را می‌دهد، اما با عدم تمکین تعدادی از روسای دانشگاه‌ها مواجه می‌شود، در این حکم جنجالی آمده بود: «قضات محترم اجرای احکام تاکنون برای روسای دانشگاه‌هایی که به قانون تمکین نکرد‌ه‌اند ازجمله (دانشگاه تهران، کاشان، تربیت‌مدرس و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی) در اجرای ماده 110 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به‌عنوان مستنکف از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای صدور حکم انفصال را کرده است که پس از طی مراحل قانونی از سوی ریاست محترم شعبه، استنکاف روسای این دانشگاه‌ها محرز و منجر به محکومیت انفصال آنها به مدت پنج سال شده است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 16 بهمن به شرح زیر است:

طرح ساماندهی آموزش عالی نهایی شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در «اجلاس سراسری رؤسای دانشکده و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای» که در دانشکده دخترانه شریعتی برگزار شد، به طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این طرح که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، در حال پیگیری است. آموزش عالی در دوره‌ای از نظر کمی بسیار رشد داشته که بیش از نیاز کشور بوده، قرار است این ظرفیت‌ها در ساماندهی که انجام می‌شود، هدفمند شده، کیفیت تربیت نیروی انسانی افزایش یافته و مأموریت‌گرا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح ساماندهی آموزش عالی، نهایی شده و آماده اجراست و از اوایل سال 99 برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح آن است که واحدهای آموزش عالی در استان‌ها به شکل شبکه علمی فعالیت خواهند کرد و تک‌تک واحدها در این شبکه دارای جایگاه بوده و یک دانشگاه بزرگ به عنوان مرکزیت، این شبکه را مدیریت می‌کند.

غلامی تأکید کرد: بهتر است واحدهای کوچک آموزش عالی باید برای خود مأموریت تعریف کنند. مراکز مهارتی مأموریت مشخصی دارند و با اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی، از اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری می‌شود و دانش‌آموختگان دارای کیفیت بیشتری می‌شوند.

آغاز ثبت نام کنکور 99

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ثبت‌نام آزمون سراسری گفت: ثبت نام برای کنکور سراسری 1399 از امروز 16 بهمن آغاز می‌شود و تا پنجشنبه 24 بهمن ادامه دارد. ثبت‌نام برای شرکت در کنکور سراسری سال 99 به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، (نوبت دوم) شبانه، نیمه حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد منحصراً از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: داوطلبان در مهلت تعیین شده باید نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند؛ همچنین دفترچه راهنما و همچنین اطلاعیه تکمیلی در خصوص ثبت‌نام رشته‌های با آزمون دانشگاه‌ها برای سال 1399 همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل دسترس است. مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: کلیه داوطلبان واجد شرایط می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند. اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6، دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی و یا اخذ مدرک پیش دانشگاهی، دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که تا 31 شهریور 99 اخذ شده باشد، از مدارک مورد نیاز است.

وی گفت: گزینش دانشجو در رشته‌های با آزمون کنکور سراسری 99 بر اساس نمره کنکور و سوابق تحصیل (معدل دیپلم)، صورت خواهد گرفت. داوطلبانی که دارای دو مدرک دیپلم هستند می‌توانند بر اساس شرایط اعلام شده در دفترچه اقدام کنند. هر داوطلب بدون در نظر گرفتن نظام آموزشی خود می‌تواند نظام آموزشی که می‌خواهد آزمون دهد را بر اساس جداول مربوط انتخاب کند.

وی افزود: کنکور سراسری 99 در روزهای 12 و 13 تیرماه سال 1399 در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه رشته‌های با آزمون کنکور از 9 تیر ماه سال 99 روی سایت این سازمان سنجش قرار می‌گیرد داوطلبان تا 11 تیر ماه فرصت دارند نسبت به دریافت پرینت کارت خود اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: کارنامه اولیه این آزمون دهه دوم مرداد ماه روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود و داوطلبان به صورت اینترنتی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. نتیجه نهایی کنکور 99 در دهه دوم شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060083

وب گردی

وب گردی