نمی‌توانیم با محدودیت بودجه پاسخگوی همه‌ نیازها باشیم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: بودجه ما محدود است و زمانی که سقف پر شود، نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای دیگر باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناصر مطیعی در شصت‌وپنجمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۹۸ در دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: ابتدا از صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان برای حمایت از صندوق رفاه تشکر می‌کنم. همیشه بر عدالت در توزیع منابع و امکانات تاکید دارم. ادعای برقراری عدالت بسیار سنگین است و باید در برخی مواقع روی دوستی‌ها پا گذاشت؛ اما رضایت خداوند و اعتماد دانشجویان به‌عنوان جامعه مخاطب برای ما در درجه نخست اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکید بر شفافیت و انضباط اداری و مالی از دانشگاه تا صندوق رفاه نکته مورد تاکید ما است. باید با تلاش دشمن بر کاهش اعتماد عمومی مقابله کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: منابع دانشگاهی محدود هستند و باید با هم‌افزایی از ظرفیت بخش خصوصی و بانک‌ها بهره بگیریم. باید برای ابهام‌زادیی از خدمات رفاهی تلاش کنیم.

مطیعی بیان کرد: از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم نسبت به تخصیص بودجه صندوق رفاه عنایت داشته باشد. فقط ۱.۲ درصد بودجه صندوق رفاه صرف هزینه‌های بالاسری شده و ۹۸.۸ درصد صرف پرداخت وام و خدمات به دانشجویان می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۳۳ میلیارد تومان معادل ۶۹ درصد از اجاره‌بهای سراهای دانشجویی وصول شده است. از معاونان دانشجویی انتظار داریم برای وصول اجاره‌بها بیشتر اهتمام بورزند. متاسفانه فقط ۴۳ دانشگاه برای راه‌اندازی سامانه جامع دانشگاهی به ما پاسخ داده‌اند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: نیاز به کمک در زمینه بازپرداخت به‌موقع ودیعه مسکن مجردی داریم تا بتوانیم به دانشجویان دیگر کمک کنیم. بودجه ما محدود است و زمانی که سقف پر شود، نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای دیگر باشیم.

مطیعی یادآور شد: ۲۴.۴ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ارتقای سراهای دانشجویی کمک شده و امسال با ۲۴‌درصد رشد به ۳۰.۳ میلیارد تومان رسیده است. بازنگری دستورالعمل‌های سراهای دانشجویی غیردولتی با رویکرد شفاف‌سازی مسئولیت‌ها و مراجع را پیگیری کردیم. همچنین نیاز به نظارت بیشتر بر خوابگاه‌های غیر دولتی است.

وی افزود: بیشترین آشپزخانه سطح سه مربوط به منطقه ۱۰ و بعد مناطق ۷ و ۶ است. امیدواریم در سال ۹۹ به این دانشگاه‌ها کمک کنیم تا سطح خود را ارتقا دهند.

مطیعی خاطرنشان کرد: رقابت بین آشپزخانه‌های دولتی و رستوران‌های مکمل به افزایش کیفیت و رضایتمندی دانشجویان و کاهش هزینه‌ها می‌انجامد. ۲۰۹ میلیارد تومان در نیمسال اول ۹۷ و ۱۹۰ میلیارد تومان در نیمسال اول ۹۸ پرداخت کردیم. ناچاریم پرداخت‌ها را متناسب با تخصیص سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کنیم.

وی ادامه داد: در نیمسال اول ۹۸، مبلغ ۲۵ میلیارد تومان وام تحصیلی پرداخت کردیم. وقتی خانواده‌ها تحت فشار اقتصادی هستند، بخش اعظم وام‌ها در این حوزه پرداخت می‌شود. سال آینده وام‌ها طبق الگوی جدیدی پرداخت می‌شود که مزایای بسیاری خواهد داشت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: الگوهای کمک به تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها بنا بر ۶ تا هفت شاخص انجام می‌شود تا عدالت نسبی را برقرار کنیم. یکپارچه‌سازی سامانه‌های الکترونیکی را نیز در دستور کار داریم.

مطیعی خاطرنشان کرد: رشد کمی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور یکسان نبوده؛ بنابراین ارائه خدمات رفاهی نیز ناهمگن و ناهمگون است. در سه، چهار دقیقه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها در سیستمی یکپارچه گردآوری نشد؛ اما در طرح آمایش در حال انجام چنین کاری هستیم.

وی در پایان گفت: زمینه‌سازی اجرای طرح بهره‌مندی از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی در توسعه خدمات رفاهی دانشجویی از دیگر برنامه‌های صندوق رفاه در سال آینده تحصیلی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060092

وب گردی

وب گردی