هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت تولید داروهای گیاهی

رئیس مرکز تحقیقات تولید و فناوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد دامغان گفت: هدایت طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی از اهدافی است که در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دامغان دنبال می‌شود.

شهرام رضوان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد واحد دامغان گفت: مرکز تحقیقات تولید و فناوری داروهای گیاهی دانشگاه مهرماه امسال به پشتوانه فعالیت‌های پژوهشی محققان، دانشجویان و اعضای هیات علمی موفق به کسب موافقت اصولی از دانشگاه آزاد اسلامی شد. با توجه به این که رشته‌های مختلف داروسازی، علوم زیستی و شیمی در دانشگاه وجود دارد تصمیم گرفته شد یک مرکز تحقیقات در این واحد راه‌اندازی شود تا رشته‌های مختلف را با یکدیگر ارتباط داده و بتوانیم محصولاتی را تولید کنیم.

او اضافه کرد: در واقع با توجه به حضور رشته‌‌های مختلف داروسازی، کشاورزی، شیمی و علوم پایه در این واحد دانشگاهی، مرکز تحقیقات تولید و فناوری داروهای گیاهی برای استفاده و کاربردی کردن این رشته‌ها فعال شد. در این مرکز علاوه بر عصاره گیری، اسانس گیری و استخراج ترکیبات طبیعی گیاهان دارویی اقدام به آنالیز، استاندارد سازی و فرمولاسیون فرآورده‌های طبیعی و انجام آزمایشات میکروب شناسی و تستهای پایداری نیز می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات تولید و فناوری گیاهان دارویی واحد دامغان در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی این مرکز نیز توضیح داد: بخش خدمات آزمایشگاهی مرکز تحقیقات تولید و فن‌آوری داروهای گیاهی با هدف متمرکزسازی ارائه خدمات آزمایشگاهی راه اندازی شد. عمده فعالیت‌های این بخش برای تسهیل در دسترسی به خدمات آزمایشگاه‌های پیشرفته و استفاده از توان مشاوره‌ای افراد متخصص در زمینه نیازهای توسعه علم و فن آوری داروهای گیاهی متمرکز است.

رضوان اظهار امیدواری کرد که این مرکز بتواند با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های آزمایشگاهی دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات آزمایشگاهی، تخصص و دانش فنی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها بتواند شرایط دسترسی آسان به این خدمات را برای متقاضیان چه در داخل دانشگاه و چه در دانشگاه‌های دیگر و همچنین صنایع کشور فراهم کند.

او اظهار کرد: این آزمایشگاه مجهز به مدرن‌ترین دستگاه‌های آنالیز ترکیبات و فرآورده‌های تولیدی دارویی و همچنین شناسایی، استخراج و اندازه گیری مواد موثره گیاهان دارویی است.

رئیس مرکز تحقیقات تولید و فناوری گیاهان دارویی واحد دامغان در پاسخ به این سوال که در این مرکز چه اهدافی دنبال می‌شود گفت: ارتقاء کیفی و کمی مطالعات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و همچنین هدفمند و کاربردی کردن تحقیقات از مهمترین اهدافمان است. همچنین تولید دانش فنی در زمینه جداسازی، خالص‌سازی ترکیبات طبیعی و همچنین فرمولاسیون فرآورده‌های دارویی گیاهی و هدایت طرح‌های پژوهشی اعضاء هیئت علمی و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی از دیگر اهدافی است که در این مرکز دنبال می‌شود.

رضوان با بیان این که مسیری را طی می‌کنیم که منجر به تولید دانش فنی شود اظهار کرد: تصمیم داریم دانشی که در رشته‌های مختلف وجود دارد را به محصول تبدیل کنیم. مسیر مثبت است و در راستای سایست‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کاربردی کردن علوم است. آن چیزی که مد نظر داریم بررسی مسائل و مشکلات جامعه توسط محققان است تا این مشکلات را کمی و برای آن راه حل پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060094

وب گردی

وب گردی