گسترش اطلاعات غلط بدتر از ویروس کرونا است

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که باوجود همه اطلاعات ترسناک موجود در مورد ویروس کرونای جدید، این بیماری هنوز جهانی نشده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تعداد فزاینده عفونت‌ها دانشمندان را نگران کرده اما هنوز به یک بیماری جهانی تبدیل نشده است. در حال حاضر بیش از 20 هزار مورد مبتلا به ویروس کرونای تایید شده در سراسر جهان وجود دارد که جان 400 نفر را گرفته و تعداد آن‌ها هر روز در حال افزایش است. اگرچه شدت این بیماری مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد از آنفولانزای معمولی خطرناک‌تر و مسری‌تر از شیوع مشابه SARS 2003 است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد باوجود همه این موارد ویروس کرونای جدید هنوز یک بیماری همه‌گیر نیست. این گفته سازمان جهانی منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا 99درصد موارد آلوده شده مربوط به چین است و تنها 20 مورد تایید شده در ژاپن (دومین کشور در معرض خطر) وجود دارد.

اگرچه مواردی در استرالیا، آمریکای شمالی و اروپا نیز تأیید شده است؛ اما هیچ کشوری غیر از چین حس واقعی این شیوع را احساس نکرده و موارد بین المللی تحت قرنطینه و نظارت هستند. مقامات بهداشت اعلام کردند که این بیماری تاکنون همه‌گیر نشده است.

«Sylvie Briand» رئیس بخش آمادگی جهانی خطر عفونت سازمان بهداشت جهانی، با تمجید از چگونگی واکنش مقامات چینی به شیوع بیماری و تلاش کارکنان بهداشت سراسر جهان برای محدود کردن شیوع آن ابراز امیدواری کرد که جهان از شر این ویروس خلاص شود و افزود که ما نباید قربانی همه‌گیر شدن اطلاعات غلط شویم.

به گفته Briand وقتی با یک بیماری همه گیر روبه‌رو می‌شوید، علاوه بر اپیدمی شدن بیماری، اغلب شاهد همه گیر شدن اطلاعات نیز هستیم؛ این اطلاعات را «infodemic» می‌نامیم.( اطلاعاتی که در مورد بیماری مضر هستند)

رئیس بخش آمادگی جهانی خطرعفونت گفت: «بنابراین با گذشت زمان متوجه شدیم که این infodemic می‌تواند واقعاً مانعی برای واکنش خوب و مانع اجرای مؤثر اقدامات باشد.»

بدون شک ویروس کرونای جدید خطرناک است و به راحتی می‌تواند بدون مدیریت دقیق به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شود؛ اما وحشت زیادی نیز در حال گسترش است. ویروس کرونای ووهان به جدیدترین محل جنگ برای ایجاد اطلاعات تبدیل شده که بعضا با نظریه‌های جعلی، سریع‌تر از خود ویروس گسترش می‌یابد.

اگرچه وضعیت کنونی برای تمام جهان اورژانسی است؛ اما انتشار اخبار دروغ و داستان‌های جعلی به کسی کمک نمی‌کند. این ویروس ممکن است بسیار فراتر از اعداد فعلی بین افراد گسترش یابد اما هنوز چیزی مشخص نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060099

وب گردی

وب گردی